Saberes/fazeres em educação física:
(re) apropriações no/com o yoga
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2023v7n15p188-208Keywords:
Saberes Docentes, Yoga, Projeto de ExtensãoAbstract
The question that guides this study is: what contributions can a Yoga extension project offer to physical education training? The main objective of the study is to discuss and analyze the necessary knowledge that involves a systematic extension project of Yoga, from the area of Physical Education. This is an extension project organized based on existential action research subsidies regarding the responsibilities of Physical Education graduates, as monitors, since the context of the project was also structured as a place of professional training. In addition, autobiographical narratives were used as a research technique that made it possible to evoke significant memories of relationships with knowledge undertaken by the student with Yoga. As an epistemological matrix, Maurice Tardif's theory of teaching knowledge was used. The results indicate that an extension project offers physical education graduates perspectives on future professional activities in the area, different relationships with Yoga knowledge and physical education knowledge.
Downloads
References
ARROYO, Miguel G. Currículo, território em disputa. Editora Vozes Limitada, 2014.
BARBIER, Rene. A pesquisa-ação. Brasília: Editora Plano, 2007.
BARBOSA, Carlos Eduardo G. PATANJALI. Os Yoga Sutras de Patañjali. Traduzidos do sânscrito e comentado. São Paulo, 1999.
BRASIL, Diretrizes Curriculares Nacionais para os cursos de graduação em Educação Física, em nível superior de graduação plena. Conselho Nacional de Educação, 2018.
BRASIL, Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira. Conselho Nacional de Educação, 2018.
CERTEAU, Michel. de. A invenção do cotidiano: 1. artes do fazer. 15. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.
CONTRERAS, Jose. La Autonomia Del Professorado. 2. ed. Cortez, 2012.
FORPROEX. Política Nacional de Extensão. 2012. Disponível em: http://www.renex.org.br/documentos/2012-07-13-Politica-Nacional-de-Extensao.pdf . Acesso em: 28 de março de 2023.
LE BRETON, David. Antropologia das Emoções. Petrópolis: Vozes, 2019.
LORENZETTO, Luiz.; MATTHIESEN, Sara. Práticas Corporais Alternativas. Rio de janeiro: Guanabara Koogan, 2008
MIZUNO, Julio; BRANDANI, Jeniffer Zanetti; DEUTSCH, Silvia; ROSSI, Fernanda; MONTEIRO, Henrique Luiz. Contribuições da prática do ioga na condição de saúde, atitudes e comportamentos de mulheres adultas e idosas. Movimento, Porto Alegre, v. 24, n. 3, p. 947-960, jul./set. 2018. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/Movimento/article/view/75680/50406.Acesso em: 06 set. 2023.
RESENDE, Moisés Sipriano; LAZZAROTTI FILHO, Ari. O currículo de formação em Educação Física: análise das produções científicas. Movimento, v. 25, p. e25060, 2022.
ROSSI, Fernanda.; EHRENBERG, Monica Caldas. Encontros entre corpos na formação continuada: o ser professora e o coletivo docente. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, v. 28n. 49, 2022.
SACRISTÁN, José Gimeno. Saberes e incertezas sobre o currículo. Penso Editora, 2013.
SARASWATI, Swami Ambikananda. Healing Yoga. B. Jain Publishers, 2009.
SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Autêntica, 2016.
SOUZA, Elizeu Clementino de; MEIRELES, Mariana Martins de. Olhar, escutar e sentir: modos de pesquisar-narrar em educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 15, n. 39, p. 282-303, 2018.
SOUZA, Elizeu Clementino de. (Auto) biografia, identidades e alteridade: modos de narração, escritas de si e práticas de formação na pós-graduação. Revista Fórum Identidades, 2013.
TARDIF, Maurice Saberes Docentes e Formação Profissional. Petrópolis: RJ. Vozes, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.