UNIVERSITY EXTENSION ACTIONS AS AN ALTERNATIVE IN THE INTEGRATION OF TECHNOLOGIES IN TEACHER TRAINING

a case study within the scope of the pedagogy course

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n16p344-360

Keywords:

teacher training, extensions, technologies

Abstract

Considering extension as a space for mutual learning, the objective of this article is to map the actions developed and identify the impacts of a university extension project on teacher training, with an emphasis on the integration of digital technologies. To this end, it is discussed how extension enriches the knowledge repertoire of academics and strengthens the relationship between institution and community, since this pillar of the university is seen as a bridge between academia and society, offering an environment conducive to experimenting with strategies and innovations. that resources can be incorporated and channeled into technological projects. The work is qualitative in nature, characterized as a case study, reporting the observation and recording of actions developed that could respond to the proposed objective. The results show practical application of knowledge, with technological, pedagogical and social impacts. Advances in the integration of technologies and innovative pedagogical practices in teacher training stand out.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Camilla Grazielly Rego de Sousa, Universidade Federal do Maranhão

Graduanda em Pedagogia pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).

Késsia Mileny De Paulo Moura, UNIVERSIDADE FEDERAL DO MARANHÃO

PhD in IT in Education, Adjunct Professor at the Federal University of Maranhão, Imperatriz-MA, Brazil.            

References

ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini; VALENTE, José Armando. Tecnologias e currículo: trajetórias convergentes ou divergentes? São Paulo: Paulus, 2011.
CABERO-ALMENARA, Julio. Tecnología Educativa: diseño y utilización de medios en la enseñanza. Barcelona: Paidós, 2001.
FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Rio de Janeiro: Paz e terra, 1983.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Autonomia. São Paulo: Paz e Terra, 2005.
GADOTTI, Moacir. Extensão universitária: para quê. Instituto Paulo Freire, v. 15, p. 1-18, 2017.
LÉVY, Pierre. A inteligência coletiva: por uma antropologia do ciberespaço. São Paulo: Loyola, 2003. _. Cibercultura. Tradução de Carlos Irineu da Costa.–São Paulo: Ed, v. 34, 1999.
MARQUES DOS SANTOS, Paloma; SANTOS GOUW, Ana Maria. Contribuições da curricularização da extensão na formação de professores. INTERFACES DA EDUCAÇÃO, [S. l.], v. 12, n. 34, p. 922–946, 2021. DOI: 10.26514/inter.v12i34.5396. Disponível em: https://periodicosonline.uems.br/index.php/interfaces/article/view/5396. Acesso em: 18 jan. 2024.
MIRRA, Evando. A Ciência que sonha e o verso que investiga. São Paulo:Editora Papagaio, 2009.
PEREIRA, Noemi Ferreira Felisberto; Vitorini, Rosilene Alves da Silva. Curricularização da extensão: desafio da educação superior. Interfaces - Revista de Extensão da UFMG, Belo Horizonte, v. 7, n. 1, p.01-591 jan./jun. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/revistainterfaces/article/view/19047. Acesso em 10 dez. 2023.
PORTO, Tania. M. E. As tecnologias de comunicação e informação na escola, relaçõespossíveis, relações construídas. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 31, p.43-57, jan./abr. 2006. Disponível em:http://www.scielo.br/pdf/rbedu/v11n31/a05v11n31.pdf. Acesso em: 15 nov. 2022.
QUADROS-FLORES, Paula; ESCOLA, Joaquim; PERES, Américo. A tecnologia ao Serviço da Educação: práticas com TIC no 1º Ciclo do ensino Básico. In: VI conferência internacional de TIC na Educação–Challenges. Universidade do Minho, 2009. p. 715-726.
RIBEIRO, Mayra Rodrigues Fernandes; MENDES,Francisco Fabiano de Freitas; SILVA, Etevaldo Almeida. Curricularização da Extensão em prol de uma universidade socialmente referenciada. Revista Conexão UEPG, v.14, n.3. p 334-372. Disponível em: https://www.redalyc.org/journal/5141/514161580004/html/. Acesso em 13 dez. 2023.
RODRIGUES, Roberta Pereira de Paula; CRUZ, Giseli Barreto. Extensão universitária e a formação de professores no curso de pedagogia: (dis)Posições para além das competências. Formação em Movimento. v.3, i.1, n.5, jan./jun. 2021, p.165-186. Disponível em https://doi.org/10.38117/2675-181X.formov2021.v3i1n5.165-186 Acesso em 23 mar. 2023.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. 17. Ed. Petrópolis:Vozes, 2014.
TEDESCO, Juan Carlos; BERLINER, Claudia; LEITE, Silvana Cobucci. Educação e novas tecnologias: esperança ou incerteza?. Cortez, 2004.
VIDAL, Odaléa Feitosa; MERCADO, Luis Paulo Leopoldo. Integração das tecnologias digitais da informação e comunicação em práticas pedagógicas inovadoras no ensino superior. Revista Diálogo Educacional, v. 20, n. 65, p. 722-749, 2020.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 3 ed. Porto Alegre: Bookman, 2005

Published

2024-07-12

How to Cite

Sousa, C. G. R. de ., & De Paulo Moura, K. M. (2024). UNIVERSITY EXTENSION ACTIONS AS AN ALTERNATIVE IN THE INTEGRATION OF TECHNOLOGIES IN TEACHER TRAINING: a case study within the scope of the pedagogy course. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 8(16), 344–360. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n16p344-360