Shakespeare para todos:
A leitura de Romeu e Julieta no Projeto ALEGRIA - Alfabetização e letramento Gerando Respeito, Inclusão e Autonomia
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n16p414-425Keywords:
reading; writing; English literature; inclusion., reading, writing, english literature, inclusionAbstract
This article aims to describe the development and application of a didactic-pedagogical sequence applied in the extension project ALEGRIA (Aprendizagem de leitura e escrita gerando respeito, inclusão e autonomia), a project of the Linguistics Course, together with the Post-Graduation, from the Pontifical Catholic University of Minas Gerais (PUC Minas). The sequence of proposed activities is based on reading, listening and writing the book Romeo and Juliet, written by William Shakespeare. We aim to provide learning opportunities from classic literary works for adults with intellectual disabilities. In common sense, it is believed that people with intellectual disabilities, due to their intellectual and cognitive limitations, are not capable of learning. However, this experience report aims to highlight the learning capacity of these people, which is often silenced, through a teaching methodology anchored in the literature. For this, in the end, we expose the results obtained with the application of the classes, in which we observe advances in cognitive, emotional and social development, through more inclusive and enriching pedagogical practices, providing alternative approaches for the education of this public.
Downloads
References
CANDIDO, Antônio. O Direito à Literatura. In: Vários escritos. reorg. pelo autor. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011, p. 171-193. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3327587/mod_resource/content/1/Candido%20O%20Direito%20%C3%A0%20Literatura.pdf. Acesso: 18 jun 2023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 165 p.
JUNQUEIRA, Luan Felipe de Souza; SCORSOLINI-COMIN, Fabio. Psicologia, literatura e saúde mental. Muitas Vozes, v. 10, 2021.
SARAIVA, J. A. Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação. Porto Alegre: Artmed. 2001.
SHAKESPEARE, William. Adaptação de Renata Pallottini. São Paulo: Scipione, 2000. (Série Reencontro Infantil).
WILLIAM Shakespeare. Portal da Literatura. Disponível em: https://www.portaldaliteratura.com/autores.php?autor=1809. Acesso em: 17 jun 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.