Shakespeare para todos:

A leitura de Romeu e Julieta no Projeto ALEGRIA - Alfabetização e letramento Gerando Respeito, Inclusão e Autonomia

Authors

  • Ivne Victória Silva Nunes PUC Minas
  • Aléxia Tiffany Martins Ramos Rocha PUC Minas
  • Arabie Bezri Hermont PUC Minas
  • Geovani Frois Bento de Oliveira PUC Minas
  • Luiz Henrique Bernardes Zacour PUC Minas

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n16p414-425

Keywords:

reading; writing; English literature; inclusion., reading, writing, english literature, inclusion

Abstract

This article aims to describe the development and application of a didactic-pedagogical sequence applied in the extension project ALEGRIA (Aprendizagem de leitura e escrita gerando respeito, inclusão e autonomia), a project of the Linguistics Course, together with the Post-Graduation, from the Pontifical Catholic University of Minas Gerais (PUC Minas). The sequence of proposed activities is based on reading, listening and writing the book Romeo and Juliet, written by William Shakespeare. We aim to provide learning opportunities from classic literary works for adults with intellectual disabilities. In common sense, it is believed that people with intellectual disabilities, due to their intellectual and cognitive limitations, are not capable of learning. However, this experience report aims to highlight the learning capacity of these people, which is often silenced, through a teaching methodology anchored in the literature. For this, in the end, we expose the results obtained with the application of the classes, in which we observe advances in cognitive, emotional and social development, through more inclusive and enriching pedagogical practices, providing alternative approaches for the education of this public.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivne Victória Silva Nunes, PUC Minas

Graduanda em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC Minas/Coração Eucarístico.

Aléxia Tiffany Martins Ramos Rocha, PUC Minas

Graduanda em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC Minas/Coração Eucarístico.

Arabie Bezri Hermont, PUC Minas

Professora Doutora do Programa de Pós-graduação em Letras da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC Minas/Coração Eucarístico.

Geovani Frois Bento de Oliveira , PUC Minas

Graduando em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC Minas/Coração Eucarístico.

Luiz Henrique Bernardes Zacour, PUC Minas

Graduado em Letras pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, PUC Minas/Coração Eucarístico

References

BRASIL. Base nacional curricular comum. Brasília, DF: MEC, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 17 jun. 2023.
CANDIDO, Antônio. O Direito à Literatura. In: Vários escritos. reorg. pelo autor. 5. ed. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011, p. 171-193. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/3327587/mod_resource/content/1/Candido%20O%20Direito%20%C3%A0%20Literatura.pdf. Acesso: 18 jun 2023.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996. 165 p.

JUNQUEIRA, Luan Felipe de Souza; SCORSOLINI-COMIN, Fabio. Psicologia, literatura e saúde mental. Muitas Vozes, v. 10, 2021.

SARAIVA, J. A. Literatura e alfabetização: do plano do choro ao plano da ação. Porto Alegre: Artmed. 2001.

SHAKESPEARE, William. Adaptação de Renata Pallottini. São Paulo: Scipione, 2000. (Série Reencontro Infantil).

WILLIAM Shakespeare. Portal da Literatura. Disponível em: https://www.portaldaliteratura.com/autores.php?autor=1809. Acesso em: 17 jun 2023.

Published

2024-07-04

How to Cite

Nunes, I. V. S. ., Rocha, A. T. M. R. ., Hermont, A. B., Oliveira , G. F. B. de ., & Zacour, L. H. B. . (2024). Shakespeare para todos:: A leitura de Romeu e Julieta no Projeto ALEGRIA - Alfabetização e letramento Gerando Respeito, Inclusão e Autonomia. Conecte-Se! Revista Interdisciplinar De Extensão, 8(16), 414–425. https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n16p414-425