Criação de podcasts para uma aprendizagem ativa:
relato de experiência de uma ação de extensão
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n16p222-243Keywords:
Aprendizagem ativa, Extensão Universitária, Podcasts, TecnologiasAbstract
This study aimed to present an experience report on the realization of the workshop 'Building and Producing Content through Podcasts,' based on the participants' perceptions. For this purpose, an experience report was constructed with a description of how the mentioned university extension activity was conceived and executed, as well as the impacts that the proposed knowledge approach could have on the participants, which was assessed with a semi-structured questionnaire provided at the end of the event. The analyzed findings indicated that the participants were able to expand their knowledge in a technology that can be used for various purposes, including conducting activities both in and out of class, thus encouraging active student learning. Additionally, when a teacher uses it as a strategy to introduce a new topic or review content, it can assist the student in cognitive, spatial, temporal, and technological aspects, since the content can be easily accessed at any time or place.
Downloads
References
BARDIN, L. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BARTLE, E.; LONGNECKER, N.; PEGRUM, M. Collaboration, contextualisation and communication using new media: introducing podcasting into an undergraduate chemistry class. International Journal of Innovation in Science and Mathematics Education, n. 19, v. 1, p. 16-28, 2011.
BERTO, E.F.; GREGGIO, S. As Potencialidades do Gênero Podcast no Desenvolvimento e Aprimoramento da Habilidade de Compreensão Oral na Aprendizagem de Língua Inglesa. Ilha do Desterro, v.74, n.3, 183-203, 2021.
CARVALHO, K. M. A.; SALDANHA, G. S. O som que o documento tem: o podcast da web 2.0 ao princípio monográfico. Brazilian Journal of Information Science, v.12, n.1, 36-45.
CASTELLS, M. A sociedade em rede. 22 ed. São Paulo: Paz e Terra, 2020, 629p.
FREDERICO, B. Brecht e a “Teoria do rádio. Estudos Avançados, v.21, n.60, 217-226, 2007.
FERREIRA, A.P. A invenção do rádio: um importante instrumento no contexto da disseminação da informação e do entretenimento. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, v.3, n.1,1-17, 2013.
GÜLER, S; ÖZKAN, Y. Podcast Applications in Pre-Service Language Teacher Education from a Constructivist Perspective. World Journal on Educational Technology: Current Issues, v.10, n.3, 131-141, 2018.
GONULAL, T .Improving Listening Skills with Extensive Listening Using Podcasts and Vodcasts. International Journal of Contemporary Educational Research, v.7, n.1, 311-320, 2020.
KHECHINE, H; LAKHAL, S; PASCOT, D. University Students' Perception of the Pedagogical Use of Podcasts: A Case Study of an Online Information System Course. Journal of Education and Training Studies, v.1 n.2, 136-151, 2013.
LAW-PENROSE, J. Reducing Uncertainty and Podcasting Engagement: An HR Classroom Response to COVID-19. Journal of Teaching and Learning with Technology, v.10 365-372, 2021.
LÉVY; P. Cibercultura. Editora 34: São Paulo, 1999, 264p.
LENHARO, R.I.; CRISTOVÃO, V.L.L. Podcast, Participação Social e Desenvolvimento. Educação em Revista, v.32, n.1, 307-335, 2016.
LUIZ, L; ASSIS; P. O Podcast no Brasil e no Mundo: um caminho para a distribuição de mídias digitais. In: XXXIII Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação, 2 a 6 de setembro de 2019.
MCHUGH, S. Podcasts: o rádio reinventado. 2020. Disponível em: https://pt.unesco.org/courier/2020-1/podcasts-o-radio-reinventado Acesso em 05/08/2022.
MIRRIAHI, N; ALONZO, D. Shedding Light on Students' Technology Preferences: Implications for Academic Development. Journal of University Teaching and Learning Practice, v.12, n.1, 1-16, 2015.
OORDT, T. van; MULDER, I. Implementing basic e-learning tools into na undergraduate taxation curriculum. Meditari Accountancy Research, v. 24, n. 3, p. 341-367, 2016.
PODCAST. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2022. Disponível em: https://www.dicio.com.br/podcast/. Acesso em: 05/08/2022.
SILVA, B.D., TEIXEIRA, M.M. O rádio na educação: do analógico à Internet. 2017. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/handle/1822/53536 Acesso em 05/08/2022.
SENDAG, S; EROL, O; SEZGIN, S; DULKADIR, N. Preservice Teachers' Critical Thinking Dispositions and Web 2.0 Competencies. Contemporary Educational Technology, v.6 n.3, 172-187, 2015.
SCHREIBER, C KLOSE, R. Mathematical Audio-Podcasts for Teacher Education and School. Teachers and Curriculum, v.17 n.2, 41-46, 2017.
THOMAS, K.M WILLIS, D. Instructional Podcasting with Undergraduate Digital Natives. Journal of Effective Teaching, v.13, n.1, 33-43, 2013.
ZUAN, S.S.; SIMÕES, D.S.L. Reflexões Sobre o Podcast e a Potencialização da Linguagem Oral na Educação Escolar. In: VII Semana Internacional de Pedagogia, 29 de novembro a 15 de dezembro de 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.