FIELD DIARY FOR ANALYSIS OF AN EXTENSION PROPOSAL IN THE AREA OF PLAYFUL PSYCHOLOGY
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2025v9n18p127-135Keywords:
toy library, university extension, historical-cultural theory, psychology of play, study diaryAbstract
The text describes the use of a field diary, or study diary, as an analysis tool for a university extension program, the Paludicon. This program was developed under the aegis of historical-cultural theory, according to which play is a process that enhances human development. Elkonin's perspective is one of the main references. All the proposals portrayed refer to activities carried out with children within the scope of a university toy library. Based on the diaries, two cases are described, each representing an area of activity. The first child belongs to a foster care institution; the other portrays Paludicon's proposals for children with Autism Spectrum Disorder (ASD). The activities carried out with both children value their potential and seek to redefine their being-in-the-world. The conclusion is that the university should recognize and value activities such as those carried out by Paludicon, not only for the education of university students, but also for the relevance that this extension program has in the construction of citizenship, starting in childhood.
Downloads
References
FARENZENA, Rosana Coronetti et al. Brinquedoteca universitária: cotidianos lúdicos do território acadêmico ao comunitário. Expressa Extensão, v. 23, n. 3, p. 66-79, 2018.
MARTINS, João Batista; PIMENTEL, Alessandra; MAINARDES, Jefferson; CAMARGO, Janira Siqueira. Na Perspectiva de Vygotsky. 1. ed. São Paulo/Londrina (PR): Quebra Nozes/CEFIL, 1999.
MELO, Maria de Fátima Aranha de Queiroz. Entrevista com docentes/técnicos da Brinquedoteca UFSJ. [Entrevista concedida a Alessandra Pimentel e Lídia Quites]. On-line. 25 jun. 2021, 1’32”.
OLIVEIRA, Evandro Salvador Alves et all. Culturas lúdicas na infância: as potencialidades de uma brinquedoteca universitária. Revista UFG, v. 17, n. 21, 2017.
PIMENTEL, Alessandra. A ludicidade na educação infantil: uma abordagem histórico-cultural. Psicologia da Educação, v. 26, p. 109-133, 2008.
______. Contribuições da atividade extensionista em brinquedoteca para a formação universitária. In: Marcos Teodorico Pinheiro de Almeida; Luana Caetano de Medeiros Lima; Charlline Vládia Silva de Melo. (Org.). Lúdico, um ato de brincar e de vida. Fortaleza, CE: Instituto Nexos, 2023, v. 1, p. 1-433.
______. A ludicidade e o desenvolvimento profissional: o papel da ação extensionista na formação universitária. Anais do Simpósio em Psicologia, Redes e Educação, 2025, Belo Horizonte: LIEPPE-MG, 2025. v. 1. p. 1-473.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
