Building the future of adolescent health promotion: the story of persistence and resilience of an interdisciplinary academic league
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2594-5467.2024v8n16p66-88Keywords:
Community Extension, Adolescent Health, NursingAbstract
The teaching-research-extension tripod is important for scientific production, involving the community in health-related activities. This study aims to describe the history of the Interdisciplinary League for the Promotion of Adolescent Health (LIPSA), addressing aspects regarding its creation and execution of actions. This is a qualitative study of a descriptive-exploratory nature, an experience report on the creation and execution of the academic league, developed by teachers and academics from the Nursing and Physical Education courses at the Universidade Estadual Vale do Acaraú (UVA). Over time, the league has expanded its operations through different scenarios, such as Youth Station, Schools and Social Assistance Reference Center located in the municipality of Sobral-CE and its surroundings. The study highlights the importance of extension for promoting the health of adolescents, developing skills in academic training, contributing not only to their personal and professional growth, but also to positively impacting the lives of young people and the community in general.
Downloads
References
ARAÚJO, C. R. C. et al. Contribuição das Ligas Acadêmicas para Formação em Enfermagem. Enfermagem em Foco, v. 10, n. 6, 25 maio 2020. Disponível em: https://doi.org/10.21675/2357-707x.2019.v10.n6.2802. Acesso em: 24 ago. 2023.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. [S. l.]: Lisboa edições, 1977. 225 p. ISBN 972-44-0898-1. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/7684991/mod_resource/content/1/BARDlN__L._1977._Analise_de_conteudo._Lisboa__edicoes__70__225.20191102-5693-11evk0e-with-cover-page-v2.pdf. Acesso em: 1 set. 2023.
BARROS, R. P. et al. Necessidades em Saúde dos adolescentes na perspectiva dos profissionais da Atenção Primária à Saúde. Ciência & Saúde Coletiva, v. 26, n. 2, p. 425-434, fev. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-81232021262.40812020. Acesso em: 25 ago. 2023.
BRASIL. Institui a Orientação às Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos Superiores. PARECER CNE/CES Nº: 334/2019. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=119811-pces334-19&category_slug=agosto-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 24 ago. 2023.
BRASIL. Resolução no 3, de 7 de novembro de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Enfermagem. Diário Oficial da União. [internet] 2001. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES03.pdf. Acesso em: 24 ago. 2023.
BRITO, R. C. et al. Educação em saúde como ferramenta de promoção à saúde de escolares: um relato de experiência. Brazilian Journal of Development, v. 8, n. 5, p. 34639-34650, 5 mai. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.34117/bjdv8n5-131. Acesso em: 26 ago. 2023.
CAVALCANTE, A. S. P. et al. Em busca da definição contemporânea de “ligas acadêmicas” baseada na experiência das ciências da saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 25, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/interface.190857. Acesso em: 25 ago. 2023.
DOURADO, J. V. L. et al. Tecnologias para a educação em saúde com adolescentes: revisão integrativa. Avances en Enfermería, v. 39, n. 2, p. 235-254, 1 mai. 2021. Disponível em: https://doi.org/10.15446/av.enferm.v39n2.85639. Acesso em: 26 ago. 2023.
FERNANDES, E. S. F.; SANTOS, A. M. DOS. Desencontros entre formação profissional e necessidades de cuidado aos adolescentes na Atenção Básica à Saúde. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 24, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/interface.190049. Acesso em: 26 ago. 2023.
MACEDO, D. A.; BEDRIKOW, R. Projetos de extensão do Curso de Bacharelado em Enfermagem de uma universidade pública brasileira. Saúde em Redes, [s. l.], v. 5, ed. 3, p. 117-127, 15 abr. 2020. Disponível em: http://revista.redeunida.org.br/ojs/index.php/rede-unida/article/view/2276. Acesso em: 25 ago. 2023.
MIURA, P. O. et al. O ambiente escolar como espaço potencial para adolescente: relato de experiência. Pesquisas e Práticas Psicossociais, São João del Rei, v. 13, ed. 2, 2018. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/ppp/v13n2/13.pdf. Acesso em: 25 ago. 2023.
MOREIRA, L. M. et al. Ligas Acadêmicas e Formação Médica: Estudo Exploratório numa Tradicional Escola de Medicina. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, n. 1, p. 115-125, mar. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n1rb20170141. Acesso em: 26 ago. 2023.
RIBEIRO, D. K. et al. Experiência de estudantes de enfermagem em um projeto de educação em saúde e sexualidade na escola. Revista Guará, v. 6, n. 10, 26 jun. 2018. Disponível em: https://doi.org/10.30712/guara.v6i10.15624. Acesso em: 26 ago. 2023.
SILVA, B. Í. DO B. DE M.; MACEDO, J. P. Municipalização das medidas socioeducativas em meio aberto: o CREAS na cena do debate. Revista Psicologia Política, v. 20, n. 47, p. 102–118, abr. 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-549X2020000100009&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 09 out. 2023.
SILVA, R. F.; ENGSTROM, E. M. Atenção integral à saúde do adolescente pela Atenção Primária à Saúde no território brasileiro: uma revisão integrativa. Interface - Comunicação, Saúde, Educação, v. 24, suppl 1, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/interface.190548. Acesso em: 25 ago. 2023.
SILVA, R. M. G. DA; CAMPANI, A.; NEGREIROS, J. G. Contribuição da extensão para uma docência universitária inovadora: um estudo a partir do programa de ligas da enfermagem da Universidade Estadual vale do Acaraú. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, p. 1615–1628, 26 jun. 2020. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/13835/9343. Acesso em: 28 mar. 2024.
SILVEIRA, L. C. G.; RIBEIRO, L. O. M. Tecnologias educacionais no contexto da pandemia de COVID-19. Revista Thema, v. 21, n. 2, p. 444-464, 6 jun. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.15536/thema.v21.2022.444-464.1890. Acesso em: 26 ago. 2023.
SIQUEIRA, S. M. C. et al. Atividades extensionistas, promoção da saúde e desenvolvimento sustentável: experiência de um grupo de pesquisa em enfermagem. Escola Anna Nery, v. 21, n. 1, p. e20170021, 2017.
SOUZA, L. C. DE et al. A importância de ligas acadêmicas no contexto pandêmico da COVID-19: um relato de experiência. Research, Society and Development, v. 11, n. 3, p. e7611325872, 13 fev. 2022. Disponível em: https://oi.org/10.33448/rsd-v11i3.25872. Acesso em: 25 ago. 2023.
TORRES, F. A. F. et al. Comportamentos de promoção da saúde de adolescentes escolares. Revista de Enfermagem da UFSM, v. 12, p. e54, 1 dez. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.5902/2179769270034. Acesso em: 25 ago. 2023.
XAVIER, L. C. et al. Estilo de vida: saúde mental e comportamento preventivo em adolescentes. Revista Família, Ciclos de Vida e Saúde no Contexto Social, v. 10, n. 1, p. 77-84, 19 dez. 2021b. Disponível em: https://doi.org/10.18554/refacs.v10i1.5128. Acesso em: 25 ago. 2023.
XIMENES NETO, F. R. G. et al. Atuação das ligas de enfermagem frente à pandemia da COVID-19. Revista Recien - Revista Científica de Enfermagem, v. 11, n. 36, p. 451–461, 22 dez. 2021. Disponível em: https://www.recien.com.br/index.php/Recien/article/view/528. Acesso em: 28 mar. 2024.
YANG, G. Y.-H. et al. Liga de Anatomia Aplicada (LAA): as Múltiplas Perspectivas sobre Participar de uma Liga Acadêmica. Revista Brasileira de Educação Médica, v. 43, p. 80–86, mar. 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1981-52712015v43n1rb20170146. Acesso em: 25 ago. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.