“Aprendendo Direito” Project: access to legal information as a condition for the realization of rights
Keywords:
Right of access to information. Approaching the University and the Community. Realization of rights. Integration of the university's extramural studies with the regular university curriculum.Abstract
The “Aprendendo Direito” Project aims to bring the University closer to the communities located in its surroundings by creating spaces on local radios that make it easier for the University to listen to the beneficiaries of the project (have access to their demands), and the beneficiaries can also listen to themes from the Law of great practical relevance. The current format of radio programs is intended to capture the interest of the largest possible number of listeners and, therefore, consists of “information pills” of about twelve minutes. The focus is the democratic and accessible language dissemination of legal content. Nevertheless, it goes beyond the analysis of laws and judicial decisions, moving forward to various issues that have an impact on the context of the beneficiary communities. In the beginning, the Project was broadcast on only one radio in the city of Serro. Today, the program is being broadcast on 9 radio stations in different cities, reaching an audience of approximately sixty thousand listeners per minute. “Aprendendo Direito” Project brings the University closer to the community, promotes the exchange of knowledge between beneficiaries, extension workers and students, as well as meets one of the main guidelines of the pedagogical project of the PUC Minas Law Course, that is, to transform legal knowledge socially taught and learned into socially useful knowledge.
Downloads
References
BAHIA, A.; NUNES, D.; PEDRON, F. Teoria Geral do Processo. 2. ed. rev., atual. e ampl. Salvador: JusPodivm, 2021. (Referência utilizada para a construção da pauta do programa sobre os filtros de acesso à justiça. Vide anexo I deste artigo).
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil (1988). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm>. Acesso em: 18 out. 2021.
CARVALHO, José Murilo de. Cidadania no Brasil: o longo caminho. 24ª edição, Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2001.
CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA. Justiça em números 2021. Brasília: CNJ, 2021, p. 191-198. Disponível em:< https://www.cnj.jus.br/wp-content/uploads/2021/09/relatorio-justica-em-numeros2021-12.pdf>. Acesso em: 29 set. 2021. (Referência utilizada para a construção da pauta do programa sobre os filtros de acesso à justiça. Vide Roteiro I deste artigo).
CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA. Resolução nº 325, de 29 de junho de 2020.Disponível em: <https://atos.cnj.jus.br/files/original182343202006305efb832f79875.pdf>. Acesso em: 15 out. 2021. (Referência utilizada para a construção da pauta do programa sobre os filtros de acesso à justiça. Vide Roteiro I deste artigo).
DWORKIN, Ronald. A Raposa e o Porco-Espinho: justiça e valor. São Paulo: Martins Fontes, 2014.
HENRIQUES, Márcio Simeone. Sobre o Vale do Jequitinhonha. UFMG. Disponível em: <https://www.ufmg.br/polojequitinhonha/o-vale/sobre-o-vale-do-jequitinhonha/>. Acesso em: 14 mar. 2022.
NUNES, Dierle; PAOLINELLI, Camila. Acesso à justiça e virada tecnológica no sistema de justiça brasileiro: gestão tecnológica de disputas e o alinhamento de expectativas para uma transformação com foco no cidadão – novos designs, arquitetura de escolhas e tratamento adequado de disputas. 2021. Disponível em: <https://www.editorajuspodivm.com.br/cdn/arquivos/b009ea230b9337498d99b6ad4da9aeb6.pdf>. Acesso em: 30 set 2021. (Referência utilizada para a construção da pauta do programa sobre os filtros de acesso à justiça. Roteiro I deste artigo).
OMMATI, José Emílio Medauar. Uma Teoria dos Direitos Fundamentais. 6ª edição, Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2019.
PODCAST CAFÉ DA MANHÃ. Brasil: A pandemia expõe a desigualdade da internet brasileira. Locução de: Rodrigo Vizeu e MagêFlores. [S.I.]: Folha de S. Paulo &SpotifyStudios, 19 maio 2020. Podcast. Disponível em: <https://open.spotify.com/episode/409o1YbXfbpb XvNfl7mcmU?si=3EM fFAFNR9e95ynB AVvixg>. Acesso em: 25 maio 2020.
PUC MINAS. Síntese do projeto pedagógico do curso de direito (2015). Disponível em:<http://portal.pucminas.br/ensino/graduacao/graduacao.php?pagina=17&pagina=3668&curso =124&mostra=informacoes>. Acesso em: 02 nov. 2020.
PUC MINAS SERRO. Oficina de podcasts do Aprendendo Direito. Disponível em: <https://www.youtube.com/watch?v=Yb66alLAE3k&t=776s>. Acesso em: 18 out. 2021.
SADEK, Maria Tereza Aina. Acesso à justiça: um direito e seus obstáculos. Revista USP, São Paulo, nº 101, p. 55-66, março/abril/maio 2014.
GADOTTI, Moacir. Extensão universitária: para quê? Disponível em: <https://www.paulofreire.org/images/pdfs/Extens%C3%A3o_Universit%C3%A1ria_-_Moacir_Gadotti_fevereiro_2017.pdf>. Acesso em: 23 jun. 2022.
SURIANI, Fernanda Mattar. Processo e tecnologia: análise dos principais impactos no acesso à justiça. Tese de Doutoramento. Universidade de São Paulo, 2021. (Referência utilizada para a construção da pauta do programa sobre os filtros de acesso à justiça. Vide anexo I deste artigo).
TARGINO, Maria das Graças. Biblioteconomia, Informação e Cidadania. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v.20, n° 2, p. 149-160, 1991.
WILLIAM L.F. Felstiner; RICHARD L. Abel; AUSTIN Sarat. The Emergence and Transformation of Disputes: Naming, Blaming, Claiming. Journal of the law and Society association, v.15, p. 631-654, 1980 – 1981.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
O(s) (co)autor(es) responsabiliza(m)-se pelo ineditismo do texto submetido (sanções possíveis por plágio são de sua inteira responsabilidade) e atribuem a Conecte-se! Revista Interdisciplinar de Extensão a autorização para a publicação deste. O(s) (co)autor(es) assume(m) que este texto não se encontra publicado em nenhum outro veículo, bem como não se encontra em análise, para publicação, em outro periódico.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.