CULTURAL FIT AND HUMBLE BEHAVIORS:

A CASE STUDY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2022v22n61p84-102

Keywords:

Organizational values, Cultural fit, Expressed humility, Humble behavior

Abstract

Cultural fit ​​and humility in organizations contribute to organizational development and performance. Analyzing the cultural alignment of the perception of the organizational leaders and followers, with regard to expressed humble behavior is the main objective of this article. Based on a single case study with a qualitative descriptive approach, the investigation conducted interviews supported by a semi-structured script in an energy trading organization. Results show there are subgroups of different cultures that limit the desired organizational evolution, and an idealistic conception of humble behaviors of leaders, inhibiting the effects that humility can generate on organizational practices. The adoption of humble behavior by leaders tends to reinforce the cultural fit and supports values ​​that are sensitive to the company's culture. Deepening investigations about humble behaviors is a significant opportunity for organizational practices.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Patrícia A. Tomei, PUC - Rio

Possui graduação em Administração Pública pela Fundação Getúlio Vargas - RJ (1978), mestrado em Administração de Empresas pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (1981), doutorado em doutorado sandwich - New School for Social Research (1986) e doutorado em Administração pela Universidade de São Paulo (1988). É professora associada da Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro/IAG desde 1982. Foi pesquisadora e professora visitante no exterior da Université Jean Moulin de Lyon (1995),da Ecole des Hautes Etudes Commerciales (HEC) de Montreal (1993), École Superieure des Affaires da Université de Sciences Sociales de Grenoble (1996,1992,1990); da Rissho University de Tóquio (1988), da Florida International University (1994) e da Graduate School of Urban Professions, Department of Management and Human Resources da New School for Social Research (1989). Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Administração de Empresas, atuando principalmente nos seguintes temas: cultura organizacional, mudança organizacional, recursos humanos, desempenho organizacional. Publicou vários artigos no Brasil e no exterior, e os seguintes livros: "Cultura Organizacional e Privatizaçäo: A Dimensão Humana", com Marcelo L. Braunstein (Makron Books,1993), Inveja nas Organizações, (Makron Books, 1994) , Invidia en las Empresas (McGraw Hill México, 1994),Gestão Participativa (CDRom - CELTEC,1995), Sedução dos Modismos com Adriana Lerner ( Makron Books, 1998), "Cultura e Mudança Organizacional" (organização, Editora PUC-Rio,2008),"Cultura Empreendedora"com Giuseppe Russo e Carla Bottino (Office Book,2008), "O que é a Cultura Organizacional?"( Ed. Brasiliense, 2011),"Lideranças Empreendedoras Cariocas" com Giuseppe Russo e Ana Claudia Pinheiro ( Editora Dedix,2012),"Confiança nas Organizações " com Luciano Quinto Lanz, (PUC-Rio, Elsevier Campus,2015)

Published

2023-01-18

How to Cite

Cuenca, R., & Tomei, P. A. . (2023). CULTURAL FIT AND HUMBLE BEHAVIORS: : A CASE STUDY. Revista Economia & Gestão, 22(61), 84–102. https://doi.org/10.5752/P.1984-6606.2022v22n61p84-102