O cinema nos países aliados

de seu surgimento à Segunda Guerra Mundial

Authors

  • Sabrina Melchíades Dias Faculdades INPG - Business School

Keywords:

Cinema, Public Opinion, Allied Countries, Cultural Industry

Abstract

The cinema was created at the end of the nineteenth century in France, soon it has spreaded to the rest of Europe, and later, to the world. From a kind of art and photography inovation, it didn´t take long to become a mechanism of propaganda used by the State, which also happened within the allied countries: the United States, the Soviet Union, France and England. The current article seeks to show, through a bibliographic and filmographic research, how the allied countries made use of the cinema industry from its emergence until the Second World War, as a mean of propaganda and public opinion formation, seeking support and national coherence. With this aim, this article was based on the concept of Cultural Industry of Theodor Adorno, since it analyzes the transformation of culture into something focused on profit and mass manipulation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sabrina Melchíades Dias, Faculdades INPG - Business School

Graduada em Relações Internacionais; Faculdades INPG – Business School

References

ADORNO, Theodor W. Indústria Cultural e Sociedade. São Paulo: Paz e Terra, 2002.

ALVES, Joice do Prado, BUSSOLETTI, Denise Marcos. Reflexo e Reinvenção da realidade: quando o cinema encontra a guerra. Revista Interamericana de Comunicação Midiática, Rio Grande do Sul, v. 14, n. 28, 2015.

BATISTA JR, Natalício. Cinema e revolução: o construtivismo russo e a montagem dialética, bases da pedagogia política das imagens de Eisenstein. Lutas Sociais, São Paulo, v. 21, n. 39, p. 64-76, 2017.

BEVERARI, Rafael Fermino. Os sinuosos trilhos soviéticos: Alexandre Medvedkine e o cine-trem. Ponto e Vírgula - PUC SP, São Paulo, n. 21, p. 54-67, 2017.

BUTCHER, Pedro. A reinvenção de Hollywood: cinema americano e produção de subjetividade nas sociedades de controle. Revista Contemporânea, v. 2, n. 2, p. 14 – 26, 2004.

CARVALHO, Diogo. Película Vermelha: da revolução a desestalinização. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH, 25, 2009, Fortaleza. Anais [...]. Fortaleza: ANPUH, 2009.

CARVALHO, Diego. Stalinismo, Cultura e Cinema na URSS. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH, 26, 2011, São Paulo. Anais [...]. São Paulo: ANPUH, 2011.

DOMENACH, Jean-Marie. A Propaganda Política. São Paulo: Editora Difel, 1955. (Coleção Saber Atual).

FERREIRA, Alexandre Maccari. A Propaganda cinematográfica no rumo da história: imagem, som e poder. In: ENCONTRO ESTADUAL DE HISTÓRIA - SEÇÃO RIO GRANDE DO SUL, 9, 2008, Porto Alegre. [Anais...]. Porto Alegre: ANPUH, 2008.

FRANCISCON, Moisés Wagner; OLIVEIRA, Dennison de. O Cinema Soviético e as representações da Revolução de Outubro e da Guerra Civil. História e Cultura, Franca, v. 6, n. 1, p. 161-194, 2017

FRANCISCON, Moisés Wagner. A construção do herói no cinema soviético: Chapayev (1934) e Aleksa Dundic (1958). sÆculum – Revista de História, João Pessoa, n. 28, 2013.

GILBERT, Martin. A Segunda Guerra Mundial: os 2.174 dias que mudaram o mundo. Rio de Janeiro: Casa da Palavra, 2014.

MATTA, João Paulo Rodrigues. Marcos histórico-estruturais da indústria cinematográfica: hegemonia norte-americana e convergência audiovisual. In: ENECULT - ENCONTRO DE ESTUDOS MULTIDISCIPLINARES EM CULTURA, 4, 2008, Salvador. [Anais...] Salvador: ENECULT, 2008.

MORAES, Isaias Albertin de. Política e Cinema na Era da Boa Vizinhança (1933-1945). História e Cultura, Franca, v. 4, n. 1, p. 277-301, 2015.

MORETTIN, Eduardo Victorio. As exposições universais e o cinema: história e cultura. Revista Brasileira de História, São Paulo, v. 31, n. 61, p. 231-249, 2011.

NAVARRETE, Eduardo. O cinema como fonte histórica: diferentes perspectivas teórico-metodológicas. Revista Urutágua – Revista Acadêmica Multidisciplinar – DCS/UEM, Paraná, n.16, p. 20-26, ago./set./out./nov. 2008.

OLIVEIRA, Dennison de. O cinema e a Segunda Guerra Mundial no século XXI. In: ENCONTRO NACIONAL DE HISTÓRIA DA MÍDIA UNICENTRO, 8, 2011, Paraná, [Anais...] Paraná: Unicentro, 2011.

PEREIRA, Wagner Pinheiro. Cinema e Política na Era Roosevelt: O “American Dream” nos filmes de Frank Capra (1933-1945). In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH, 26, 2011, São Paulo. [Anais...] São Paulo: ANPUH, 2011.

PEREIRA, Wagner Pinheiro. Cinema e Propaganda Política no Fascismo, Nazismo, Salazarismo e Franquismo. História: Questões e Debates, Curitiba, n. 38, p. 101-131, 2003.
PEREIRA, Wagner Pinheiro. Cinema e Propaganda Política no Totalitarismo e na Democracia: tempos de Hitler e de Roosevelt (1933-1945). In: ENCONTRO REGIONAL DE HISTÓRIA - O LUGAR DA HISTÓRIA, 17, Campinas, 2004 [Anais...] Campinas: ANPUH, 2004.

TAMAYO, Arturo Borja (comp.) Interdependencia, cooperación y globalismo: ensayos escogidos de Robert Keohane. México, DF: CIDE, 2005.

ROXO, Eduarda Silva. EUA e Hollywood: O desejo de Projecção Global. 2006. Dissertação (Mestrado em Estudos Americanos) - Universidade de Alberta, Lisboa, 2006.

SCHVARZMAN, Sheila. Marc Ferro, cinema, história e cinejornais: Histoire parallèle e a emergência do discurso do outro. Art Cultura, Uberlândia, v. 15, n. 26, p. 187-203, 2013.

SILVA, Priscila Aquino. Cinema e História: o imaginário norte americano através de Hollywood. Revista Cantareira, Rio de Janeiro, v.1, n. 5, ano 2, 2004.

SILVA, Michelly Cristina da. Política e Cinema: Hollywood e o Estado norte-americano na construção de representações da URSS e do Comunismo nos filmes Missão a Moscou (1943) e Eu Fui um Comunista para o FBI (1951). In: SIMPÓSIO NACIONAL DE HISTÓRIA – ANPUH, 26, 2011, São Paulo. [Anais...] São Paulo: ANPUH, 2011.

SILVEIRA, Walter. O Instrumento do Humanismo. In: SILVEIRA, Walter. Fronteiras do Cinema. Rio de Janeiro: Edições Tempo Brasileiro.

STOJANOVA, Christina. The Great War: Cinema, Propaganda, and The Emancipation of Film Language. Acta Univ. Sapientiae, Film and Media Studies, Canada, v. 14, p. 131 - 156, 2017.

TROTSKI, Leon. Literatura e Revolução. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1969.

VILLAVERDE, João. A Revolução Russa no cinema soviético - Vícios e virtudes de uma tragédia inevitável. Revista Amalgama. Disponível em:
https://www.revistaamalgama.com.br/10/2017/a-revolucao-russa-no-cinema-sovietico/ Acesso em 17 jul. 2018.

VIRILIO, Paul. Guerra e Cinema. São Paulo: Editora Página Aberta, 1984.

ZAGNI, Rodrigo Medina. “Imagens Projetadas do Império”- O Cinema Hollywoodiano e a Construção de uma Identidade Americana para a Política da Boa Vizinhança. Cadernos PROLAM/USP, São Paulo, ano 8, v. 1 p. 67 - 91, 2008.

Filmografia

A GREVE. Direção: Sergei Eisenstein. União Soviética: Kiev Film Studio, 1924.

ALEXANDER Nevsky. Direção: Sergei Eisenstein. União Soviética: Mosfilm, 1938.

ALÔ, amigos. Direção: Walt Disney. Estados Unidos: Walt Disney Animation Studios, 1942.

A MULHER faz o Homem. Direção: Frank Capra. Estados Unidos: Columbia Picture, 1939.

BRITAIN Prepared. Direção: Charles Urban. Reino Unido: War Propaganda Bureau, The Cinema Committee, 1915.

CHAPAYEV. Direção: GeorgiVasilyev Sergei Vasilyev. União Soviética: não encontrado,1934.

CIVILIZAÇÃO. Direção: Raymond B. West, Reginald Barker e Thomas Ince. Estados Unidos: Thomas H. Ince Corp / TriangleFilmCorp, 1915.

CONFISSÕES de um espião nazista. Direção: Anatole Litvak. Estados Unidos: Warner Bros., 1939.

DAMA por um dia. Direção: Frank Capra. Estados Unidos: Frank Capra Productions Inc., 1933.

DO Mundo nada se leva.Direção: Frank Capra. Estados Unidos: Columbia Picture,1938.

E o Vento Levou. Direção: Victor Fleming. Estados Unidos: Metro-Goldwyn-Mayer, 1939.

GUNS of Loos. Direção: Sinclair Hill. ReinoUnido: Stoll Pictures, 1928.

IN Which in Serve. Direção: David Lean Noël Coward. Reino Unido: TwoCities Films, 1943.

IVAN, o terrível. Direção: Sergei Eisenstein. UniãoSoviética: Kiev Film Studio,1944.

LISTEN to Britain. Direção: Humphrey Jennings e Stewart McAlliste.ReinoUnido: Crown Film Unit,1942.

LITTLE Man, What Now?.Direção: Frank Borzage. Estados Unidos: Universal Picture, 1933.

LOUCURA Americana. Direção: Frank Capra. Estados Unidos: Columbia Picture,1932.

LONDRES pode pegar!. Direção: Harry Watt e Humphrey Jennings.Reino Unido: GPO Film Unit, 1940.

NASCIMENTO de uma nação. Direção: D.W. Griffith. Estados Unidos: não encontrado, 1915.
MEN oftheLightship. Direção: David MacDonald. Reino Unido: Crown Film Unit, 1940.

MILHÕES como Nós. Direção: Frank Launder e Sidney Gilliat. Reino Unido: Gainsborough Pictures, 1943.

O ENCOURAÇADO Potemkim. Direção: Sergei Eisenstein. União Soviética: não encontrado,1925.

O GALANTE Mr. Deeds.Direção:Frank Capra Estados Unidos: Frank Capra Productions Inc., 1936.

O GRANDE Ditador. Direção: Charles Chaplin. Estados Unidos: Charles Chaplin Film Corporation, 1940.

O VOTO. Direção: não encontrado. União Soviética: não encontrado,1946.

PADENIE Berlina. Direção: Mikheil Chiaureli. União Soviética: Mosfilm ,1949.

POPPIES of Flanders. Direção: Arthur Maude. Reino Unido: British International Pictures, 1927.

POR que lutamos?. Direção: Frank Capra, Anatole Litvak e Anthony Veiller. Estados Unidos: U.S. Army Pictorial Services,1942-1945.

ROSES of Picardy. Direção: Maurice Elvey. ReinoUnido: Gaumont British Picture Corporation, 1927.

SHCHORS. Direção: Alexander Dovzhenko e YuliyaSolntseva. UniãoSoviética: Kiev Film Studio , 1939.

TEMPESTADE Mortal. Direção: Frank Borzage. Estados Unidos: Warner Bros., 1940.

THE Battle of Manila Bay. Direção: J. Stuart Blackton and Albert E. Smith. Estados Unidos: Vitagraph Company of America, 1898.

THE First of the Few. Direção: Leslie Howard. Reino Unido: General FilmDistributors, 1942.

THE Silent Village. Direção: Humphrey Jennings. Reino Unido: Crown Film Unit, 1943.

TRÊS Camaradas. Direção: Frank Borzage. Estados Unidos: Metro – Goldman- Mayer, 1938.

UM homem com uma câmera. Direção: DzigaVertov. União Soviética: Kiev Film Studio, 1929.

VOCÊ já foi à Bahia?.Direção: Walt Disney. Estados Unidos: Walt Disney Animation Studios, 1945.

Published

2021-06-27