TEACHING LOCAL HISTORY
guidelines of the National Common Curriculum Base and the pedagogical-political proposal of Sento-Sé municipal schools
Keywords:
Teaching of Local History, Education, BNCCAbstract
The present work aims to identify within the scope of municipal and state education, in the hinterland of Bahia, guidelines for Elementary School - Final Years - curricular contents that address the history and culture of the municipality, that aimed at knowledge of local history. Methodologically, it is a qualitative research based on the analysis of documents from Brazilian education at the national level and in the municipality of Sento-Sé. Empirical data were collected through semi-structured interviews with five teachers who work in municipal education. To carry out the empirical research, a project was submitted to the Research Ethics Committee (CEP) of the University of Pernambuco, pursuant to Resolution 466/12 of the National Health Council. The documentary and empirical data were analyzed in dialogue with the pertinent literature to the topic. The results of the study showed timid references from the Common National Curriculum Base (BNCC) to school autonomy with regard to the inclusion of themes linked to the local reality. As for the Political-Pedagogical Proposal of the Municipal Schools of Sento-Sé (PPPEMSS) it is in the process of reformulation for restructuring in accordance with current national regulations.
Downloads
References
BITTENCOURT, C. M. Ensino de História: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, ano, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum. mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 14 ago. 2018.
FREIRE, Paulo. Educação como Prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.
INSTITUTO BTASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Cidades e estados: Sento-Sé. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ba/sento-se.html. Acesso em: 07 nov.2022.
SENTO-SÉ. Secretaria de Educação. Proposta Político Pedagógica das Escolas Municipais de Sento-Sé. s/d.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).