TEACHING LOCAL HISTORY

guidelines of the National Common Curriculum Base and the pedagogical-political proposal of Sento-Sé municipal schools

Authors

  • Angla Pereira dos Santos Rodrigues Universidade de Pernambuco

Keywords:

Teaching of Local History, Education, BNCC

Abstract

The present work aims to identify within the scope of municipal and state education, in the hinterland of Bahia, guidelines for Elementary School - Final Years - curricular contents that address the history and culture of the municipality, that aimed at knowledge of local history. Methodologically, it is a qualitative research based on the analysis of documents from Brazilian education at the national level and in the municipality of Sento-Sé. Empirical data were collected through semi-structured interviews with five teachers who work in municipal education. To carry out the empirical research, a project was submitted to the Research Ethics Committee (CEP) of the University of Pernambuco, pursuant to Resolution 466/12 of the National Health Council. The documentary and empirical data were analyzed in dialogue with the pertinent literature to the topic. The results of the study showed timid references from the Common National Curriculum Base (BNCC) to school autonomy with regard to the inclusion of themes linked to the local reality. As for the Political-Pedagogical Proposal of the Municipal Schools of Sento-Sé (PPPEMSS) it is in the process of reformulation for restructuring in accordance with current national regulations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Angla Pereira dos Santos Rodrigues, Universidade de Pernambuco

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI), Universidade de Pernambuco (UPE). Atualmente é professora da Educação Básica, tem experiência no ensino de História com ênfase em Identidade e memória.

References

BAHIA. Secretaria da Educação. Superintendência de Políticas para a Educação Básica. União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação Bahia Currículo Bahia. Currículo Referencial da Educação Infantil e do Ensino Fundamental para o Estado da Bahia - Superintendência de Políticas para a Educação Básica. União Nacional dos Dirigentes Municipais de Educação Bahia/ Salvador: Secretaria da Educação, 2018. 534 p.

BITTENCOURT, C. M. Ensino de História: fundamentos e métodos. 3. ed. São Paulo: Cortez, 2009.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, ano, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum. mec.gov.br/wp-content/uploads/2018/06/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em: 14 ago. 2018.

FREIRE, Paulo. Educação como Prática da liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

INSTITUTO BTASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA – IBGE. Cidades e estados: Sento-Sé. Disponível em: https://www.ibge.gov.br/cidades-e-estados/ba/sento-se.html. Acesso em: 07 nov.2022.

SENTO-SÉ. Secretaria de Educação. Proposta Político Pedagógica das Escolas Municipais de Sento-Sé. s/d.

Published

2022-12-19