TRAJAN AND DECEBALUS
a contrast between the Roman emperor and the Dacian king in Roman sources - literary and material (sécs. II-III d.C.)
Keywords:
Alterity, Trajan, Decebalus, Trajan’s Column, Dácicas WarsAbstract
The contact between different cultures allows the identity of a person or a community to be changed through an analysis of themselves and the Other, therefore, some concepts are attributed with the way the Other is characterized (AUGÉ, 1998, p. 32). Thus, based on the theme “alterity”, the objective of the article is to analyze the representation of Trajan (53-177) and Decebalus (87-106) in Roman History and in Trajan’s Column, with a special focus on the way in which the Roman emperor and the Dacian king are displayed in these documents. For this, we will apply the methods of Discourse Analysis and Iconographic and Iconological analyzes to analyze the textual and material documentation, respectively. Therefore, the hypothesis of the work is that Trajan and Decebalus are presented differently in the scenes of Trajan’s Column and in Cassius Dio’s (163-235) historiography, whereas the historian praises their qualities and virtues, especially praising the Dacian king, the material source prioritizes retractions insulting, that is, inferiorizing Decebalus.
Downloads
References
CASSIUS, Dio. Roman History. Trad. Earnest Cary. Cambridge/Harvard University Press: Loeb Classical Library, 1925. Vol. VIII.
ULRICH, Roger B. Trajan’s Column – online database, 2013. Repositório digital sobre a Coluna de Trajano. Disponível em: <http://www.trajans-column.org/>. Acesso em: 03 fev. 2023.
Referência bibliográfica
ALÓS, Anselmo Peres. ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. 8. Ed. Campinas: Pontes, 2009. 100p. Signum: Estudos da Linguagem, Londrina, n. 15/3 (esp), p. 389-394, dez. 2012.
AUGÉ, Marc. La guerra de los sueños: ejercicios de etno-ficción. Tradução de Alberto Luis Bixio – 2. ed. Barcelona: Editorial Gedisa, 1998.
BOARDMAN, John; GRIFFIN, Jasper, MURRAY, Oswyn. The Oxford History of the Roman World. Oxford University Press, 2001.
CASIMIRO, Luís Alberto E. S. O método iconográfico e sua aplicação na análise da fachada da Igreja da Madre de Deus em Macau. In: HERNÁNDEZ, M.H.O., and LINS, E.Á., eds. Iconografia: pesquisa e aplicação em estudos de Artes Visuais, Arquitetura e Design [online]. Salvador: EDUFBA, 2016, p. 18-39.
CICHORIUS, Conrad. Die Reliefs der Trajanssilule. Berlim, 1896.
COARELLI, Filippo. The Column of Trajan. Rome, 2000.
ESTEVES, Anderson Martins. Díon Cássio: um historiador no reino de ferro. In: RODRIGUES JR, Fernando; SILVA, Bárbara da Costa e; SEBASTIANI, Breno Battistin (coords.). Problemas de Historiografia Helenística. Imprensa da Universidade de Coimbra., 2019. p. 193-207.
GAIA, Deivid Valério. Os Antoninos: o apogeu e o fim da Pax Romana. In: DE OLIVEIRA, José Luís Brandão Francisco (coord.). História de Roma Antiga: volume II Império Romano do ocidente e romanidade hispânica. Imprensa da Universidade de Coimbra, 2020. p. 175-215.
LANCASTER, Lynne. Building Trajan’s Column. American Journal of Archaeology 103. 1999, p. 413-439.
LEHMANN Hartleben, K. Die Trajanssaule. Berlim, 1926.
MARIANI, Bethania. ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise do discurso – princípios e procedimentos. Campinas, Pontes, 1999. 100p. Rev. Anpoll, 2000, p. 213-219.
MARIN, Louis; PORTER, Catherine. On Representation. Stanford University Press, 2001, p. 219-235.
MARTINES, Giangiacomo. Appunti sulla Colonna Traiana: guasti e patine. Ricerche di Storia dell’arte. 1980, p. 56-62.
MARTINES, Giangiacomo. ‘L’architettura’. In: Scheid, J. e Huet, V. (ed.), La Colonne Aurélienne. Autour de la Colonne Aurélienne. Geste et image sur la Colonne de Marc Aurèle à Rome, Turnhout, Brepols Publishers, 2000. p. 19-88.
MOLINA, David Soria. Las guerras dácicas de Trajano: antecedentes, desarrollo, Geopolítica, estrategia e consecuencias. Murcia: Facultad de Letras, 2016.
MOLIN, Michel. Biographie de l’historien Cassius Dion. In: Valérie Fromentin et al. (eds.), Cassius Dion: nouvelles lectures. Bordeaux, 2016, p. 441-446.
ORLANDI, Eni Puccinelli. Análise do Discurso: princípios & procedimentos. Campinas: Pontes, 1999.
PANOFSKY, Erwin. O significado nas artes visuais. Lisboa: Editorial Presença, 1989.
PEIXOTO, Elane; GOLOBOVANTE, Maria da Conceição. Entrevista inédita com o antropólogo Marc Augé: conceitos e apresentação audiovisual. Trabalho a ser apresentado no VII Encontro dos Núcleos de Pesquisa em Comunicação – NP Comunicação e Culturas Urbanas, 2002, p. 1-15.
PORTAL, Maria da Glória Alves. Alguns pontos controvertidos em torno da Coluna Trajana. Simpósio Nacional dos Professores Universitários de História – ANPUH, 4., 1967, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre, p. 329-339.
REINACH, Salomon. La Colonne Trajane au Musée de Saint-Germain, Paris, 1886.
ROSSI, Andrea L. D. O. C. As Guerras Dácicas: uma leitura das fontes textuais e da Coluna de Trajano (101 d.C. – 113 d.C.). In: FUNARI, Pedro Paulo; CARVALHO, Margarida Maria et alii (org.). História militar do Mundo Antigo. São Paulo, Editora AnnaBlume, 2012.
SOARES, Bruno Bulon. Carnaval e carnavalização: algumas considerações sobre ritos e identidades. Desigualdade & Diversidade – Revista de Ciências Sociais da PUC-Rio, 2011, p. 127-148..
SOUTHERN, Pat. Domitian. Tragic Tyrant, Londres y New York, 1997.
STRONG, Eugenia. La scultura romana da Augusto a Costantino, Florença, 1926.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).