ARTURIANISMOS
uma proposta de memória do medievo
Keywords:
Arthurianisms, Arthurian Literature, Medieval Memory, English HistoryAbstract
The article discusses the construction of the legend of King Arthur as a tapestry of traditions and elements from different eras. Although there are efforts to find a historical Arthur, the legend can provide an opportunity for historians to understand how different periods have affected and changed the memorial tradition surrounding Arthur. The article examines historical moments marked by the publication of books and their contributions to the social imaginary related to the myth. The metho-dology used is a dialogue between memory studies and produced literature. The article concludes by introducing the concept of "Arthurianisms" as practices of literary memory that have traveled through ancient and medieval Europe.
Downloads
References
ASSMANN, Jan. Communicative and cultural memory. In: ERLL, Astrid; NÜNNING, Ansgar (Ed.). Cultural Memory Studies: an international and interdisciplinary handbook. Nova Iorque: De Gruyter, 2008. p. 109-118.
BLOCH, Marc. Apologia da História. Tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora Ltda., 2002.
CANDAU, Jöel. Memória e Identidade. São Paulo: Editora Contexto, 2011.
CAXTON, William. Prefácio. In MALORY, Sir Thomas. Le Morte d’Arthur. Nova Iorque: Barnes & Noble, 2015.
CHARTIER, Roger. Cultural History: Between Practices and Representations. Tradução de Lydia G. Cochrane. Nova Iorque: Cornell University Press, 1988
COSTA, Ricardo da; OLIVEIRA, Bruno. Visões do apocalipse anglo-saxão na “Destruição Britânica em Elegia” (c. 540-546), de São Gildas. Conteúdo online: Brathair, 2001.
DUGGAN, Joseph J. Afterword. Notes. In: TROYES. Chrétien. Lancelot, The Knight of the Chart. Londres: Yale University Press, 1997.
FULTON, Helen. Cultural Heroism in the Old North of Britain: The Evidence of Aneirin's Gododdin. Sydney: Sydney Studies in Society and Culture, 1994.
LACY, Norris J; ASHE, Geoffrey. The Arthurian Handbook. 2º Edição. Nova Iorque: Routledge 1997.
LE GOFF, Jacques. Prefácio. In: BLOCH, Marc. Apologia da História. Tradução de André Telles. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora Ltda., 2002.
LE GOFF, Jacques. História e Memória. tradução Bernardo Leitão. Campinas: SP Editora da UNICAMP, 1990.
LOFTUS, Elizabeth F. Planting misinformation in the human mind: A 30-year investigation of the malleability of memory. Learning & memory, 12(4), 361-366. Conteúdo digital: CSH Press, 2005.
LUPACK, Alan. The Oxford Guide to Arthurian Literature and Legend. Nova Iorque: Oxford University Press, 2005.
MALORY, Sir Thomas. Le Morte d’Arthur. Nova Iorque : Barnes & Noble, 2015.
MONMOUTH, Geoffrey de. History of the Kings of Britain. Tradução de Aaron Thompson. Ontario: In Parenthese Publication, 1999.
NENNIUS. History of the Britons (Historia Brittonum). Tradução de J. A. Giles. Ontario: In Parenthese Publication, 2000.
NORRA, Pierre. Entre Memória e História: A problemática dos lugares. São Paulo: Proj. História, 1993.
POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silencio. Rio de Janeiro : Estudos Históricos, vol. 2, n. 3, 1989, p. 3-15.
PRODUCTIONS, Overly Sarcastic. Legends Summarized: King Arthur. Conteúdo digital: YouTube, 2018, disponível em <https://www.youtube.com/watch?v=i_jgF-S746o&t=395s>, acessado em 20/01/2023.
SILVA, Juliani B. da; et al. Memória, Identidade E Representações Sociais. Porto Alegre : RIHGRGS, 2020.
TODOROV, Tzvetan. Los abusos de la memoria. Barcelona: Paidós, 2000.
TROYES, Chrétien, le Conte du Graal ou Perceval. Ottawa: l’ENS de Lyon dans la Base de français medieval, 2013.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).