LOOKING FOR THE FANTASTIC TO FIND THE REAL

literary dilemmas in modernity

Authors

  • Roney Marcos Pavani Universidade Federal do Espírito Santo

Keywords:

Literature, Historic source, Realism, Modernity, Fantastic

Abstract

This article is divided into two main parts: in the first one, we seek to analyze literature as a human phenomenon, and define it based on theorists such as Eagleton, Culler and Compagnon. In addition, we start from the principle that, as art, it can constitute a form of knowledge of reality, in general (Lukács, Goldman, Candido), and of historical reality, in particular (LaCapra and Ferreira), although not simple and crystalline form. In the second part, we discuss the difficulties of the so-called realism, as a literary movement that aims to portray reality as it is (Jakobson and Jablonka), as well as the worsening of this problem at the turn of the 19th to the 20th century. The changes resulting from the new discoveries in science and technology, as well as the impact of the First World War and the other catastrophes that followed it, bequeathed to intellectuals the idea that reality is absolutely implausible and, therefore, in-transmissible (Benjamin). Therefore, in order to transmit the real and, at the same time, be persuasive (White), it was necessary for many literati to embrace the fantastic genre, like the Englishman J. R. R. Tolkien (1892-1973), considered the creator of modern fantastic fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Roney Marcos Pavani, Universidade Federal do Espírito Santo

Professor licenciado do IFES – Nova Venécia. Mestre e doutorando em História (UFES), sob orientação do Prof. Dr. Julio Bentivoglio. Membro do Laboratório de Estudos em Teoria da História e História da Historiografia da UFES (LETHIS/UFES) e membro do Grupo de Estudos em História e Literatura da PUC-MG (GEHISLIT/PUC-MG).

References

ARARIPE, Luís de Alencar. Primeira Guerra Mundial. In: MAGNOLI, Demétrio. História das Guerras. São Paulo: Contexto, 2006.

BARROS, José D’Assunção. História e literatura – novas relações para os novos tempos. Contemporâneos – Revista de Artes e Humanidades, São Paulo, n. 6, p. 1-27, outubro, 2010.

BENJAMIN, Walter. Obras escolhidas. v. 1. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1995.

BORGES, Valdeci Rezende. História e Literatura: algumas considerações. Revista de Teoria da História, Goiânia, n. 3, p. 94-109, junho, 2010.

BRAVEHEART. Direção: Mel Gibson. Produção de Mel Gibson, Alan Ladd, Jr., Bruce Davey e Stephen McEveety. Estados Unidos: Paramount e 20th Century Fox, 1995. 1 DVD.

BURKE, Peter. A Escola dos Annales (1929-1989): A Revolução Francesa da Historiografia. São Paulo: Unesp 1997.

CANDIDO, Antônio. Literatura e Sociedade. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2006.

CANDIDO, Antônio. O direito à literatura. In: CANDIDO, Antônio. Vários escritos. 4. ed. São Paulo/Rio de Janeiro: Duas Cidades/Ouro Sobre Azul, p. 169-191, 2004.

CEVASCO, Maria Elisa; SIQUEIRA, Valter Lellis. Rumos da literatura inglesa. 2. ed. São Paulo: Ática, 1985.

CHALTON, Nicola & MACARDLE, Meredith. A história do século 20 para quem tem pressa: Tudo sobre os 100 anos que mudaram a humanidade em 200 páginas! Rio de Janeiro: Valentina, 2007.

COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria: literatura e senso comum. Belo Horizonte: UFMG, 2014.

CULLER, Jonathan. Teoria literária: uma introdução. São Paulo: Beca Produções Culturais, 1999.

EAGLETON, Terry. Teoria da Literatura: uma introdução. São Paulo: Martins Fontes, 2006.

FERREIRA, Antônio Celso. A fonte fecunda. In: PINSKY, Carla Bassanezi & LUCA, Tânia Regina de (orgs.). O historiador e suas fontes. São Paulo: Contexto, 2009.

GARTH, J. Tolkien e a Grande Guerra: o limiar da Terra-média. Rio de Janeiro: Harper Collins, 2022.

GOLDMAN, Lucien. Dialética e Cultura. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967.

GRECCO, Gabriela de Lima. História e literatura: entre narrativas literárias e históricas, uma análise através do conceito de representação. Revista Brasileira de História e Ciências Sociais, Rio Grande, n. 11, p. 39-53, julho, 2014.

HOBSBAWM, Eric. Era dos extremos: O breve século XX (1917-1991). São Paulo: Companhia das Letras, 1995.

JABLONKA, Ivan. O terceiro continente. ArtCultura, Uberlândia, n. 35, p. 9-17, dezembro, 2017.

JAKOBSON, Roman. Do realismo artístico. In: TODOROV, Tzvetan. Teoria do romance. São Paulo: Editora 34, 2010.

LACAPRA, Dominick. História e Romance. Revista de História, Campinas, IFCH-Unicamp, n. 2-3, p. 107-124, dezembro, 1991.

LUKÁCS, Georg. A teoria do romance: um ensaio histórico-filosófico sobre as formas da grande épica. 2. ed. São Paulo: Duas Cidades; Editora 34, 2009.

MICHELI, Mario de. Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid: Alianza Editorial, 2012.

NARRADORES DE JAVÉ. Direção: Eliane Caffé. Produção de Bananeira Filmes, Gullane Filmes, Laterit Productions e Riofilme. França/Brasil: Riofilme, 2003. 1 DVD.

SARLO, Beatriz. Crítica do testemunho: sujeito e experiência. In: SARLO, Beatriz. Tempo passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo: Companhia das Letras; Belo Horizonte: Editora da UFMG, 2007.

SHAKESPEARE, William. Hamlet. Tradução de Péricles Eugênio da Silva Ramos. São Paulo: Abril Cultural, 1976.

SHAKESPEARE, William. Macbeth. Tradução de Ricardo Alberty. Lisboa; São Paulo: Verbo, 1973.

SHIPPEY, Tom. J. R. R. Tolkien: Author of the Century. Boston; New York: Houghton Mifflin Company, 2002.

SHIPPEY, Tom. The Road to Middle-earth. Boston; New York: Houghton Mifflin Company, 2003.

TOLKIEN, John Ronald Reuel. The Hobbit. New York: Houghton Miffllin Company, 1995.

TOLKIEN, John Ronald Reuel. The Lord of the Rings. London: HarperCollins Publishers, 2005.

VOLOBVEF, Karin. Tolkien e a tradição literária. In: ROSSI, Cido & STAINLE, Stéfano. Folhas das árvore: a ficção de Tolkien. Rio de Janeiro: Dialogarts, 2021.

WHITE, Hayden. Ficción histórica, historia ficcional y realidad histórica. Buenos Aires: Prometeo Libros, 2010.

ZILBERMAN, Regina. Fundamentos do texto literário. 2. ed. Curitiba: IESDE, 2013.

Published

2023-12-20