ROSA CARAMELA AND RAMI
the female condition represented in the characters of Mia Couto and Paulina Chiziane
Keywords:
Mia Couto, Paulina Chiziane, Trauma, IdentityAbstract
This article aims, in a comparative exercise, to discuss the construction of the main characters in Mia Couto's short story "A Rosa Caramela'' and Paulina Chiziane's novel Niketche: uma história de poligamia (Niketche: a story of polygamy), especially considering the female condition and the trauma caused by the abandonment of the characters, understanding these aspects in a patriarchal and hybrid society, in which values linked to tradition and external values coexist, especially in a post-colonial context. The aim is to demonstrate the processes of identification experienced by Rami, her encounters with other women and their stories and how this contributed to changing the way she saw herself, society, tradition and modernity, as well as Caramela's relationship with the statues and the role of this relationship in the life of the segregated woman in the community. The constructions of the characters in question show how the bonds of trauma and the notions of social roles linked to the feminine kept them in a "state of possession", a condition experienced by traumatized subjects, as stated by Caruth (1995), a scholar cited in Abreu (2016).
Downloads
References
AGUESSY, Honorat. Visões e percepções tradicionais. In. SOW, Alpha I et al. Introdução à Cultura Africana. Lisboa: Edições 70, 1980, p. 95-136.
BHABHA, H. K. O local da cultura. Tradução de Myriam Ávila et al. Belo Horizonte: UFMG, 1998.
CARUTH, Cathy. Trauma: Explorations in Memory. Baltimore: The Johns Hopkins
University Press, 1995.
CHEVALIER, Jean; GHEERBRANT, Alain. Dicionário de símbolos. 16 ed. Rio de Janeiro: José Olympio. 2005.
CHIZIANE, Paulina. Niketche: uma história de poligamia. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
COUTO, Mia. A Rosa Caramela. In.: Mia Couto. Cada homem é uma raça. Lisboa: Caminho, 2005.
COSTA, Antonio Cleonildo da Silva; COSTA, Maria Edileuza da. Espaços intersticiais e identitários em A Rosa Caramela e Rosalinda, a nenhuma, de Mia Couto. Remate de Males, Campinas-SP, v. 38, n. 1, p. 268-282, jan./jun. 2018.
FIORIN, José Luiz (Org.) Introdução à linguística I. 6 ed. São Paulo: Contexto, 2010
FONSECA, Maria Nazareth Soares; MOREIRA, Terezinha Taborda. Panorama das literaturas africanas de língua portuguesa. Cadernos CESPUC de Pesquisa Série Ensaios, v. 16, p. 13-72, 2007.
HALL, Stuart. Quem precisa de identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Tradução de Tomaz Tadeu da Silva. Petrópolis: Vozes, 2009, p. 103-133.
MOREIRA, Terezinha Taborda. A identidade moçambicana no ilusório espelho da raça. In: CHAVES, Rita; MACEDO, Tânia. Mia Couto: um convite à diferença. São Paulo: EDUSP,
2013.
PALHARES, Carlos Vinícius Teixeira. A percepção do trágico em Cada homem é uma raça, de Mia Couto. Dissertação. (Mestrado em Literatura de Língua Portuguesa) Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.
PERROT, Michelle. Corpos subjugados. In: PERROT, Michelle. Minha História das Mulheres. Tradução de Ângela M.S. Côrrea. São Paulo: Contexto, 2007.
PERROT, Michelle. Corpos subjugados. In.: PERROT, Michelle. As mulheres ou os silêncios da história. Tradução de Viviane Ribeiro. São Paulo: EDUSC, 2005.
SILVA, Mateus Roque da. Entre ir e ficar: a fragmentação dos sujeitos pós-modernos encenada em José Saramago e Guimarães Rosa. Communitas, v. 5, n. 12, p. 104–116, 2021.
SOBRE Contar Histórias Justificando Entrevista Paulina Chiziane. Justificando. [S. l.]: CoMPazdocumenta, 2020. 1 vídeo (23 min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=g_giWYXCgbY
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).
