NO PAST, NO FUTURE
the representation of elites and the possible utopia in The return of the water spirit
Keywords:
Angolan literature, Pepetela, The return of the water spirit, Angolan civil warAbstract
Based on the assumption that Literature presents itself within a mode of production and, therefore, is invariably connected to other processes within it (Eagleton, 2011), this article intends to explore the connections between the novel The return of the water spirit, by Pepetela, and the Angolan context of the Civil War. To do this, the historical connection that Angolan Literature establishes with its history is taken into account, without, however, forgetting that this form of art does not copy the external context, but rather conjectures and problematizes collective desires and fears. Thus, the representation of political and economic elites in the work in question stands out as a criticism of the government's misdirections and its disconnection with the reality of the population, with tradition, and also with the construction of a better future. Based on the symbolism of the destruction of the city of Luanda (Macêdo, 2006) and the union between elders and children (Padilha, 2011), the analysis of excerpts from the work enables a utopian reading of the connection between Cassandra, Velho Kalumbo and Kianda in favor of the reinvention of Angola.
Downloads
References
BIRMINGHAM, David. A short story of Modern Angola. Nova Iorque: Oxford University Press, 2015.
BITTENCOURT, Marcelo. As eleições angolanas de 1992. Revista TEL Tempo, Espaço, Linguagem, v.7, n.2, 2016, p.170-192, setembro de 2017.
CAMPOS, Maria do Carmo Sepúlveda. As aventuras de Ngunga: Nas trilhas da libertação. In: CHAVES, Rita; Macêdo, Tania (Orgs.). Portanto… Pepetela. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009. p. 229-336.
CANDIDO, Antonio. Crítica e sociologia. In: CANDIDO, Antonio. Literatura e Sociedade: Estudos de teoria e história literária. São Paulo: Todavia, 2023, p. 15-30.
CHOMSKY, Noam. Requiem for the American dream: the 10 principles of concentration of wealth & power. Nova Iorque: Seven Stories Press, 2017. E-book (1878 pos.) P&B. ISBN: 9781609807375.
DA SILVA, Renata Flavia. Representações da infância na literatura angolana. Estudos da AIL em Literaturas e Culturas Africanas de Língua Portuguesa, 2015, p.77-82.
EAGLETON, Terry. Marxismo e crítica literária. São Paulo: Editora Unesp, 2011. 160p.
HÖRING, Jéssica da Silva. Os movimentos de libertação nacional em Angola: trajetória política, guerra civil e impactos sobre a construção do Estado (1975-2002). 2015. Trabalho de Conclusão de Curso (Bacharelado em Relações Internacionais) - Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Rio Grande do Sul, 2015.
JAMESON, Fredric. The political unconscious: narrative as a socially symbolic act. Ithaca: Cornell University Press, 1981. 320p.
MACÊDO, Tania. Luanda: violência e escrita. In: CHAVES, Rita; MACÊDO, Tania (Orgs.). Marcas da diferença: As literaturas africanas de língua portuguesa. São Paulo: Alameda, 2006, p. 175-187
MACÊDO, Tania. Luanda, cidade e literatura. São Paulo: Editora UNESP, 2008, 240p.
MATA, Inocência. A crítica literária africana e a teoria pós-colonial: um modismo ou uma exigência?. O MARRARE - Revista da Pós-Graduação em Literatura Portuguesa da UERJ, n.8, 2008.
MATA, Inocência. Pepetela: a releitura da História entre gesto e reconstrução. In: CHAVES, Rita; MACÊDO, Tania (Orgs.). Portanto… Pepetela. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009. p. 191-207.
MATA, Inocência. Literatura e política em Angola, hoje: uma leitura da produção ficcional contemporânea. Matraga - Revista Do Programa De Pós-Graduação Em Letras Da UERJ, v.19, n.31, 2012, p.25-44.
MIRANDA, Osmilde Augusto. Fluxos e origens da migração: um estudo sobre trajetória e modos de vida de roboteiros em Luanda/Angola 2002-2021. 2022. Tese (Doutorado em Políticas Públicas) - Departamento de Serviço Social, Universidade Federal do Maranhão, São Luís, Maranhão, 2022.
PADILHA, Laura Cavalcante. Entre a voz e a letra: o lugar da ancestralidade na ficção angolana do século XX. Niterói: EdUFF, Rio de Janeiro: Pallas Editora, 2011. 256p.
PADILHA, Laura Cavalcante. Da Certeza das Vidas Novas à História Real de um Amor Impossível. In.: ABDALA JUNIOR, Benjamin; SILVA, Rejane Vecchia da Rocha e (Orgs.). Literatura e Memória Política: Angola. Brasil. Portugal. Cotia: Ateliê Editorial, 2015. p.17-36.
RUIVO, Marina. Mayombe: Angola entre o Passado e o Futuro. In: CHAVES, Rita; MACÊDO, Tania. Portanto… Pepetela. São Paulo: Ateliê Editorial, 2009. p.241-248.
SOUSA, Ana Carolina Melos de. A formação do estado nacional em África e a retórica da etnicidade: uma releitura da guerra civil angolana. 2019. Dissertação (Mestrado em Relações Internacionais) - Instituto de Relações Internacionais, Universidade de Brasília, Brasília, 2019.
TEIXEIRA, Vanessa Ribeiro. O Desejo de Kianda, de Pepetela: da emersão do mito aos desejos do povo. Literartes, São Paulo, Brasil, v. 1, n. 9, p. 169–182, 2018.
VECCHI, Roberto. Genius Loci e a imprescritibilidade do mito: arquiteturas simbólicas em tramas urbanas pós-coloniais (Luanda e Maputo). In.: RIBEIRO, Margarida Calafate; NOA, Francisco (Orgs.). Memória, Cidade e Literatura: De São Paulo de Assunção de Loanda a Luuanda, de Lourenço Marques a Maputo. Porto: Edições Afrontamento, 2019, p.201-211.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).