MEMORY OF THE INVISIBLE
Reflections on “invisible power” in Flora Nwapa’s “Never Again”
Keywords:
Biafra-Nigeria War, Flora Nwapa, Invisible PowerAbstract
This paper presents an outline of the movements between Flora Nwapa's literary writing about the Woman of the Lake and what authors such as Harry West and Todd Sanders call the "Invisible Power". The Woman of the Lake is a deity who protects the city of Oguta mainly during the Biafra-Nigeria War that took place between 1967-1970; a separatist conflict between the Southeast region and the Federal Military Government, responsible for the deaths of approximately 3 million people. Through the study of Nwapa's characters, it is concluded that the war caused direct changes in the worship of this deity, which came to be discredited. We also discussed specific features that point to the use of sacrifices to the Woman of the Lake as a kind of guarantee for the Biafran victory.
Downloads
References
CURTIS, Mark. How britain’s labour government facilitated the massacre of Biafrans in Nigeria – to protect its oil interests. In: Declassified UK. London: Impress, 2020. Disponível em: https://www.declassifieduk.org/how-britains-labour-government-facilitated-the-massacre-of-biafrans-in-nigeria-to-protect-its-oil-interests/ Acesso em: fev 2024.
DORON, Roy. Marketing genocide: Biafran propaganda strategies during the Nigerian civil war, 1967–70. In: Journal of Genocide Research, 16:2-3, 227-246, 2014.
FALOLA, Toyin; HEATON, Matthew M. History of Nigeria. Cambridge University Press: Cambridge, 2008.
FIGUEIREDO, Daniel Alves de Jesus. Entre o visível e o invisível: linguagens de poder e composição da política em Nampula, Moçambique. Tese (doutorado) Departamento de Antropologia. Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas. Universidade Federal de Minas Gerais, 2020.
JELL-BAHLSEN, Sabine. Flora Nwapa and Oguta’s Lake Goddess: Artistic Liberty and Ethnography. In: Dialectical Anthropology, n. 31, 2007. p. 253–262.
JELL-BAHLSEN, Sabine. The Concept of Mammywater in Flora Nwapa's Novels. In: Research in African Literatures, Vol. 26, No. 2, Flora Nwapa, 1995), p. 30-41.
MEYER, Birgit. Picturing the invisible: visual culture and the study of religion. In: Method and Theory in the Study of Religion, v.27, 2015. p. 333-360.
NWAPA, Flora. Never again. Oguta: Tana Press Ltd, 2020.
OKWUOSA, Lawrence; IHEANACHO, Ambrose; EKWUEME, Stella Chinweudo; UROKO, Favour C. Mammy Water and her women’s cult during the Nigeria-Biafra War in Oguta. In: Civil Wars, v.4, n.23, 2021. p. 570-587.
SANDERS, Todd. Invisible Hands and Visible Goods: Revealed and Concealed Economies in Millennial Tanzania. In: SANDERS, Todd; WEST, Harry (Org.). Transparency and Conspiracy: Ethnographies of Suspicion in the New World Order. Duke University Press, 2003, p.148-174.
WEST, Harry G. Kupilikula: o poder e o invisível em Mueda, Moçambique. Trad.: Manuela Rocha. Lisboa: ICS. Instituto de Ciências Sociais, 2009.
WEST, Harry G. ‘‘Who Rules Us Now?’’ Identity Tokens, Sorcery, and other metaphors in the 1994 Mozambican elections. In: SANDERS, Todd; WEST, Harry (Org.). Transparency and Conspiracy: Ethnographies of Suspicion in the New World Order. Duke University Press, 2003, p.92-124.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License que permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).