A África e a BNCC

uma análise do livro didático “História: sociedade e cidadania” de Alfredo Boulos

Authors

  • Domingos Dutra dos Santos Universidade Estadual do Maranhão
  • Guilherme Aguiar Gomes Universidade Federal do Maranhão

Keywords:

Textbook, History, History of Africa, BNCC

Abstract

This work aims to analyze a textbook and some determining and relevant aspects that point to the Common National Curriculum Base for the Teaching of Afro-Brazilian and African History and Culture. The analytical outline of this present specifically deals with the way the book approaches the theme “Afro-Brazilian History and Culture” and what is its contribution for the student to understand the importance of the contribution of the African people in the construction of the history of our country. For this, in addition to the textual contents of the chapter, images and activities were analyzed, including texts for interpretation. During the analysis of the selection and organization of the contents, it was possible to make a brief reflection/evaluation of the History textbook approved by PNLD 2020, to find out if it is up to date with current trends in historiography. This reflection/evaluation is important because the reality we have in textbooks is precisely that of a profound theoretical deficit in relation to the possibilities and objectives of historical knowledge.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Domingos Dutra dos Santos, Universidade Estadual do Maranhão

Mestrando em História pela Universidade Estadual do Maranhão; Integrante do Núcleo de Pesquisa e Extensão sobre África e os Sul Global (NeÁfrica). 

Guilherme Aguiar Gomes, Universidade Federal do Maranhão

Graduando em História pela Universidade Federal do Maranhão; Integrante do grupo de estudo: Camelot – Grupo de Estudo em História Medieval (UFMA)

References

BOULOS JÚNIOR, Alfredo. História sociedade & cidadania: 9º ano: ensino fundamental: anos finais. 4. ed. São Paulo: FTD, 2018.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC. 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em 08 jul. 2021.

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Presidência da República. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm

BRASIL. Ministério da Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação das Relações Étnico-Raciais e para o Ensino de História e Cultura Afro-Brasileira e Africana. Brasília/DF. Outubro, 2004. Disponível em: Acesso em: 02 de ago. de 2021.

BRASIL. Ministério da Educação. PNLD 2020: história – guia de livros didáticos/ Ministério da Educação – Secretaria de Educação Básica – Fundo Nacional de Desenvolvimento da Educação. Brasília, DF: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2019.

CERTEAU, Michel. A escrita da História. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1982, 2002.

CLARO, Regina. Olhar a África: fontes visuais para sala de aula. São Paulo: Hedra Educação, 2012.

FAGE, J. D. A evolução da historiografia da África. In: KI-ZERBO, J. História Geral da África I: Metodologia e pré-história da África. 2. ed. Brasília: UNESCO, 2010, p. 1-22.

FEIERMAN, Steven. African histories and the dissolution of world history [Histórias africanas e a dissolução da história mundial]. In: BATES, R. H.; MUDIMBE, V. Y.; O’BARR, J. (editors). Africa and the disciplines: the contributions of research in Africa to the Social Sciences and Humanities. Chicago: University of Chicago Press, 1993, p.167-212.

HEGEL, Georg Wilhelm Friedrich. Filosofia da História. Trad. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2008.

MUNANGA, K. (Org.). Superando o racismo na escola. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada Alfabetização e Diversidade, 2008.

TREVOR-ROPER, Hugh. The past and presente: History and sociology. London: Past & Presente Socity, 1969, nº. 42, p. 03-17.

Published

2021-12-23