SUPPORT SERVICES FOR MEDICINE STUDENTS: KNOWING SOME CENTERS IN BRAZILIAN PUBLIC UNIVERSITIES
Keywords:
Medical education, Mental health, Psychosocial support systems, Medical studentsAbstract
The services of psychopedagogical support to the student of Medicine have become important strategies against the high prevalences of psychic illness in this social group. In view of this, this qualitative research aimed to know the proposals of psychological and educational support offered by Brazilian public medical schools. The documentary analysis was the methodological resource used for collecting data on medical school sites and searching other documents such as regiments and ordinances, which were also searched by institutional telephone contacts or by e-mails. In general, most of the identified services are located in the southeast of the country and are exclusively for medicine. The teams are almost all made up of psychologists and psychiatrists and aim to offer health care to students with individual care actions, health promotion and wellness groups, professional and pedagogical guidance, mentoring, discussion groups and reflection on medical education. It is concluded that the performance of the services is traced by different understandings about the sickness of the students. Among the more individualizing and more psychosocial perspectives on suffering, including curricular aspects and the medical profession, the correlation between these elements requires new research in order to contribute to the support of students in medical schools.
Downloads
References
ANDRADE, J. B. C. et al. Contexto de formação e sofrimento psíquico de estudantes de me-dicina. Rev. bras. educ. med. Rio de Janeiro. vol.38 no.2, p. 231-242 Apr./June 2014.
BALDASSIN, S. P et al. Atendimento psicológico aos estudantes de medicina. Técnica e Éti-ca. 1° edição. São Paulo: Edipro, 2012. 190p.
BALDASSIN, S. P et al. I Fórum Paulista de Serviços de Apoio ao Estudante de Medicina — Forsa Paulista — “A Carta de Marília”. Rev. bras. educ. med., Rio de Janeiro, v. 40, n. 4, p. 537-539, Dec. 2016.
BAMPI, L. N. S. et al. Qualidade de vida de estudantes de medicina da Universidade de Brasília. Rev. bras. educ. med. Rio de Janeiro, v. 37, n. 2, p. 217-225, June2013.
BARDIN, L. Análise de conteúdos. Lisboa: Edições 70, 1977.
BELLODI, P. L. Retaguarda Emocional Para o Aluno de Medicina da Santa Casa de São Paulo (REPAM): realizações e reflexões. Rev. bras. educ. med. Rio de Janeiro , v. 31, n.1, p.5-14, Apr. 2007.
BELLODI, P. L. et al. Mentoring: ir ou não ir, eis a questão: um estudo qualitativo. Rev. bras. educ. med., Rio de Janeiro, v. 35, n. 2, p. 237-245. June 2011.
BELLODI, P; MARTINS, M. Projeto Tutores: da proposta à implantação na graduação da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (FMUSP). Revista do Hospital Uni-versitário- Vol 11, n.1/2, Jan/Dez 2001 - p.52-58.
CHAVES, L. J et al. A tutoria como estratégia educacional no ensino médico. Rev. bras. educ. med. Rio de Janeiro , v. 38, n. 4, p. 532-541, Dec. 2014.
COLARES, M. F. A et al. Percepções de estudantes de Medicina e de mentores sobre um programa de tutoria (mentoring) desenvolvido em grupos. Rev. bras. educ. med., 33 (4): 670 – 675; 2009.
CONCEICAO, Ludmila de Souza et al. Saúde mental dos estudantes de medicina brasileiros: uma revisão sistemática da literatura. Avaliação (Campinas) [online]. 2019, vol.24, n.3, pp.785-802.
DALTRO, M. R; PONDÉ, M. P. Atenção psicopedagógica no ensino superior: uma experiên-cia inovadora na graduação de medicina. Construção Psicopedagógica, Vol. 19, n.18, 2011.
DAMIANO, R. F. et at. O Primeiro Ano do Grupo de Apoio ao Primeiranista. Rev. bras. educ. med., Rio de Janeiro, v. 39, n. 2, p. 302-309, June 2015.
FIOROTTI, K. P. et al. Transtornos mentais comuns entre os estudantes do curso de medici-na: prevalência e fatores associados. J. bras. psiquiatr. Rio de Janeiro, vol 59 no.1, 2010.
GONCALVES, M. B; BENEVIDES-PEREIRA, A. M. T. Considerações sobre o ensino mé-dico no Brasil: consequências afetivo-emocionais nos estudantes. Rev. bras. educ. med., Rio de Janeiro, v. 33, n. 3, p. 482-493, Sept. 2009.
GUIMARÃES, K. B. S. Estresse e a formação médica: implicações na saúde mental dos es-tudantes, 2005. 110f. Dissertação (mestrado). Faculdade de Ciências e Letras de Assis-Universidade Estadual Paulista, Assis.
GUIMARÃES, K.B.S Saúde mental do médico e do estudante de medicina. Primeira edição. São Paulo: Casa do psicólogo, 2007. 227p.
LIMA, M. C. P; DOMINGUES, M. S; CERQUEIRA, A. T. A. R. Prevalência e fatores de risco para transtornos mentais comuns entre estudantes de medicina. Rev. Saúde Pública. São Paulo, vol.40 no.6, Dec. 2006.
MARTINS, M. A. Projeto Tutores, 2000. Site disponível. em:<http://www2.fm.usp.br/tutores/index4.php>. Acesso em 28 jul 2017.
MARTINS, A. F; BELLODI, P. L. Mentoring: uma vivência de humanização e desenvolvi-mento no curso médico. Interface (Botucatu), Botucatu , v. 20, n. 58, p.715-726, Sept. 2016. MELEIRO, A.M.A.S. Suicídio entre médicos e estudantes de medicina. Rev. Assoc. Med. Bras. São Paulo, vol.44 n.2, Apr./June 1998.
MEYER, C et al. Qualidade de vida e estresse ocupacional em estudantes de medicina. Rev. bras. educ. med., Rio de Janeiro , v. 36, n. 4, p. 489-498, Dec. 2012.
MILLAN, L. R et al. O universo psicológico do futuro médico: vocação, vicissitudes e pers-pectivas. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1999. 282 p.
MILLAN, L. R; ARRUDA, P. C. V. Assistência psicológica ao estudante de medicina: 21 anos de experiência. Rev. Assoc. Med. Bras., São Paulo , v. 54, n. 1, p. 90-94, Feb. 2008.
BRASIL. MINISTÉRIO DA SAÚDE. Programa Mais Médicos - 2 anos. Mais saúde para os brasileiros. Brasil, 2015. 127p. Disponível em: <http://cdnmaismedicos.elivepress.com.br/images/PDF/Livro_2_Anos_Mais_Medicos_Ministerio_da_Saude_2015.pdf>. Acesso em 15 de mar. 2018.
PEREIRA, B.S. et al. É muita pressão! Percepções sobre o desgaste mental entre estudantes de medicina. Revista Brasileira de Orientação Profissional, vol. 20,no 2, Florianópolis, 2019.
PETROIANU, A et al. Prevalência do consumo de álcool, tabaco e entorpecentes por estu-dantes de medicina da Universidade Federal de Minas Gerais. Rev. Assoc. Med. Bras. São Paulo, vol.56 no.5, p. 568-571, 2010.
RIBEIRO, M. G. S, CUNHA, C. F, ALVIM, C. G. Trancamentos de matrícula no Curso de medicina da UFMG: Sintomas de Sofrimento Psíquico. Rev.Brasileira de Educação Médica. 40 (4): 583-590; 2016
RIBEIRO, M. M. F et al. Tutoria em escola médica: avaliação por discentes após seu término e ao final do curso. Rev. bras. educ. med., Rio de Janeiro , v. 37, n. 4, p. 509-514, Dec. 2013.
SÁ-SILVA, J. R. ALMEIDA, C. D; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História e Ciências Sociais. Ano I, Número I, 2009.
TEMPSKI, PZ; MARTINS, MA. A responsabilidade da Escola Médica na manutenção da saúde e da qualidade de vida do estudante. In: BALDASSIN, S. (Org.). Atendimento psico-lógico aos estudantes de medicina. Técnica e ética. São Paulo: Edipro; 2012. p. 51-58.
VASCONCELOS, T. C et al. Prevalência de Sintomas de Ansiedade e Depressão em Estu-dantes de Medicina. Rev. bras. educ. med. Rio de Janeiro, vol.39 no.1, p. 135-142, Jan./Mar. 2015.
ZONTAL, R. ROBLES, A. C. C. GROSSEMAN, S. Estratégias de enfrentamento do estres-se desenvolvidas por estudantes de medicina da UFSC. Rev. bras. educ. med. 30 (3): 147 – 153; 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.