FROM PENCIL AND PEN TO TABLETS IN SCHOOLS: THE USE OF TECHNOLOGY IN THE LIGTH OF PAULO FREIRE’S PEDAGOGY
Keywords:
Educação, Paulo Freire, Pedagogia, TecnologiaAbstract
This article aims to presente a correlation between the methodology used by educator Paulo Freire and the contemporary contexto of Brazilian educationm intertwining these two spheres. To this end, the Paulo Freire method was analyzed throughout the work, as well as it’s applications in education, using technology in its broadest spheres as a source. This technology show how na unlimited tool of the creative potencial of the human being, has limits of access by the most needy relatives of society. Access is therefore a frontier for the pedagogical role of technology. Finally, its obeys that digital inclusion can be a relevant ally for the understanding of inequalities and the spread of a more contemplative teaching, but this is so possible, according to Freire, when the teacher assumes the crucial role of mediator of the process, being he, therefore, responsible for more social and more teaching, and not just a disseminator of pre-established content.
Downloads
References
ALVES, Washington Lair Urbano. A história da educação no brasil: da Descoberta à Lei de Diretrizes e Bases de 1996. 2009. Monografia (especialista em Metodologia do Ensino Superior) - Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium, São Paulo, 2009.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Ministério da Educação (Org.). Mapa do Analfabetismo no Brasil. Disponível em: <http://inep.gov.br/documents/186968/485745/Mapa+do+analfabetismo+no+Brasil/a53ac9ee-c0c0-4727-b216-035c65c45e1b?version=1.3>. Acesso em: 05 nov. 2019.
BRASIL. LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL. In: BRASI, Fgv • Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do. LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL (LDBEN). Rio de Janeiro: Fgv, 2009. p. 1-2. Disponível em: <http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/lei-de-diretrizes-e-bases-da-educacao-nacional-ldben>. Acesso em: 12 nov. 2019.
CODO, Wanderley; LANE, Silvia Tatiana Maurer. Psicologia Social:
O homem em movimento. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1989. 224 p.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. RJ, Paz e terra. 1981
FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1998.
FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: histórico da violência nas prisões. São Paulo, Vozes, 1987
GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estrutu-ras colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro,v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006.
HELLER, A. (1977). Sociologia da vida cotidiana. Barcelona: Ediciones Peninsula.
INSTITUTO PAULO FREIRE (Recife) (Org.). Paulo Freire, Patrono da Educação Brasi-leira. Disponível em: <https://www.paulofreire.org/paulo-freire-patrono-da-educacao-brasileira>. Acesso em: 06 out. 2019.
MARIANO, Zilda Fátima. A relação homem-natureza e os discursos ambientais. Geography Department, University Of Sao Paulo, [s.l.], p.158-170, 2011. Universidade de Sao Paulo Sistema Integrado de Bibliotecas - SIBiUSP. http://dx.doi.org/10.7154/rdg.2011.0022.0008.
MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; KRAMER, Sonia. CONTEMPORANEIDADE, EDUCAÇÃO E TECNOLOGIA. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p.1037-1057, out. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1928100.pdf>. Acesso em: 17 set. 2019.
PATTO, M, H. (Org). Introdução à Psicologia Escolar. São Paulo: T. A. Queiroz, 1991.
PEREIRA, Tânia Oliveira. As tecnologias e a comunicação na contemporaneidade: a trilo-gia Matrix. Revista de Informação, Paraná/rio Grande do Sul, v. 14, n. 4, p.1-10, ago. 2013. Disponível em: <http://www.brapci.inf.br/index.php/res/download/45828>. Acesso em: 02 out. 2019.
SAMPAIO, Marisa Narcizo; LEITE, Lígia Silva. Alfabetização Tecnológica do
Professor. Petropólis - RJ: Vozes. 2008.
SCOCUGLIA, Afonso Celso. As reflexões Curriculares de Paulo Freire. Revista Lusófo-na de Educação, Paraíba, v. 6, n. 6, p.81-92, 13 out. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.mec.pt/pdf/rle/n6/n6a07.pdf>. Acesso em: 17 set. 2019.
SEVCENKO, Nicolau. A corrida para o Século XXI: no loop da montanha-russa. São Paulo: Companhia das Letras, 2001. 144 p.
TECNOLOGIA E EDUCAÇÃO: UM DIÁLOGO FREIRE – PAPERT. Recife: Tópicos Educacionais, v. 19, n. 1, jan. 2013. Disponível em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/viewFile/22353/18549>. Aces-so em: 25 nov. 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.