FROM PENCIL AND PEN TO TABLETS IN SCHOOLS: THE USE OF TECHNOLOGY IN THE LIGTH OF PAULO FREIRE’S PEDAGOGY

Authors

  • Renan Viana PUC Minas
  • Elisiene Chaves

Keywords:

Educação, Paulo Freire, Pedagogia, Tecnologia

Abstract

This article aims to presente a correlation between the methodology used by educator Paulo Freire and the contemporary contexto of Brazilian educationm intertwining these two spheres. To this end, the Paulo Freire method was analyzed throughout the work, as well as it’s applications in education, using technology in its broadest spheres as a source. This technology show how na unlimited tool of the creative potencial of the human being, has limits of access by the most needy relatives of society. Access is therefore a frontier for the pedagogical role of  technology. Finally, its obeys that digital inclusion can be a relevant ally for the understanding of inequalities and the spread of a more contemplative teaching, but this is so possible, according to Freire, when the teacher assumes the crucial role of mediator of the process, being he, therefore, responsible for more social and more teaching, and not just a disseminator of pre-established content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Priscila Pires; MANCEBO, Deise. Tecnologias e subjetividade na contemporaneida-de. Estudos de Psicologia (natal), [s.l.], v. 11, n. 1, p.45-52, abr. 2006. FapUNIFESP (Sci-ELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1413-294x2006000100006.

ALVES, Washington Lair Urbano. A história da educação no brasil: da Descoberta à Lei de Diretrizes e Bases de 1996. 2009. Monografia (especialista em Metodologia do Ensino Superior) - Centro Universitário Católico Salesiano Auxilium, São Paulo, 2009.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Ministério da Educação (Org.). Mapa do Analfabetismo no Brasil. Disponível em: <http://inep.gov.br/documents/186968/485745/Mapa+do+analfabetismo+no+Brasil/a53ac9ee-c0c0-4727-b216-035c65c45e1b?version=1.3>. Acesso em: 05 nov. 2019.

BRASIL. LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL. In: BRASI, Fgv • Centro de Pesquisa e Documentação de História Contemporânea do. LEI DE DIRETRIZES E BASES DA EDUCAÇÃO NACIONAL (LDBEN). Rio de Janeiro: Fgv, 2009. p. 1-2. Disponível em: <http://www.fgv.br/cpdoc/acervo/dicionarios/verbete-tematico/lei-de-diretrizes-e-bases-da-educacao-nacional-ldben>. Acesso em: 12 nov. 2019.

CODO, Wanderley; LANE, Silvia Tatiana Maurer. Psicologia Social:
O homem em movimento. 8. ed. São Paulo: Brasiliense, 1989. 224 p.

FREIRE, Paulo. Educação e mudança. RJ, Paz e terra. 1981

FREIRE, Paulo. Pedagogia da Esperança: Um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1993.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia. 9. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra,1998.

FOUCAULT, Michel. Vigiar e punir: histórico da violência nas prisões. São Paulo, Vozes, 1987

GOHN, Maria da Glória. Educação não-formal, participação da sociedade civil e estrutu-ras colegiadas nas escolas. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro,v.14, n.50, p. 27-38, jan./mar. 2006.

HELLER, A. (1977). Sociologia da vida cotidiana. Barcelona: Ediciones Peninsula.

INSTITUTO PAULO FREIRE (Recife) (Org.). Paulo Freire, Patrono da Educação Brasi-leira. Disponível em: <https://www.paulofreire.org/paulo-freire-patrono-da-educacao-brasileira>. Acesso em: 06 out. 2019.

MARIANO, Zilda Fátima. A relação homem-natureza e os discursos ambientais. Geography Department, University Of Sao Paulo, [s.l.], p.158-170, 2011. Universidade de Sao Paulo Sistema Integrado de Bibliotecas - SIBiUSP. http://dx.doi.org/10.7154/rdg.2011.0022.0008.

MOREIRA, Antonio Flavio Barbosa; KRAMER, Sonia. CONTEMPORANEIDADE, EDUCAÇÃO E TECNOLOGIA. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 100, p.1037-1057, out. 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v28n100/a1928100.pdf>. Acesso em: 17 set. 2019.

PATTO, M, H. (Org). Introdução à Psicologia Escolar. São Paulo: T. A. Queiroz, 1991.

PEREIRA, Tânia Oliveira. As tecnologias e a comunicação na contemporaneidade: a trilo-gia Matrix. Revista de Informação, Paraná/rio Grande do Sul, v. 14, n. 4, p.1-10, ago. 2013. Disponível em: <http://www.brapci.inf.br/index.php/res/download/45828>. Acesso em: 02 out. 2019.

SAMPAIO, Marisa Narcizo; LEITE, Lígia Silva. Alfabetização Tecnológica do
Professor. Petropólis - RJ: Vozes. 2008.

SCOCUGLIA, Afonso Celso. As reflexões Curriculares de Paulo Freire. Revista Lusófo-na de Educação, Paraíba, v. 6, n. 6, p.81-92, 13 out. 2009. Disponível em: <http://www.scielo.mec.pt/pdf/rle/n6/n6a07.pdf>. Acesso em: 17 set. 2019.

SEVCENKO, Nicolau. A corrida para o Século XXI: no loop da montanha-russa. São Paulo: Companhia das Letras, 2001. 144 p.

TECNOLOGIA E EDUCAÇÃO: UM DIÁLOGO FREIRE – PAPERT. Recife: Tópicos Educacionais, v. 19, n. 1, jan. 2013. Disponível em: <https://periodicos.ufpe.br/revistas/topicoseducacionais/article/viewFile/22353/18549>. Aces-so em: 25 nov. 2019.

Published

2020-09-07

How to Cite

VIANA, Renan; CHAVES, Elisiene. FROM PENCIL AND PEN TO TABLETS IN SCHOOLS: THE USE OF TECHNOLOGY IN THE LIGTH OF PAULO FREIRE’S PEDAGOGY. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 5, n. 9, p. 292–308, 2020. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/22299. Acesso em: 10 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre