ADOLESCENCE AND AFFECTIONS: THE IMPORTANCE OF LISTENING SPACES FOR STRENGTHENING OF BONDS
Keywords:
Oficinas em dinâmica de grupo, Vínculo grupal, Adolescência, EscolaAbstract
The objective of this article is to present an experience that comes from a program of internship realised between two Psychology students from the 6th period of graduation at PUC MINAS and adolescents from a Municipal School in Belo Horizonte between 12 and 13 years old. Based in 8 meetings weekly on the second semester of 2019 the work was realised with 12 students from Elementary School. During the meetings, the relationship of its integrants was strengthened principaly in themes as gender and race, they were represented as two essential Knowledge for the social interaction between these adolescents. This experience sinalized us the importance of the discussion about these themes at Schools or Spaces that are destinated for the active listening an action that is rare nowadays in the Psychology world at Schools.
Downloads
References
BOSSA, Nadia A. Fracasso escolar: um olhar psicopedagógico. Porto Alegre: Artmed, 2008. 176p. Disponível em: <https://books.google.com.br/books?id=sUhJ5W5GKp0C&pg=PA48&lpg=PA48&dq=escola+como+normalizante+artigo&source=bl&ots=K42vc0FuQn&sig=ACfU3U35q0DFe3qp_Sox9DsK_CIes9Tfqw&hl=pt-BR&sa=X&ved=2ahUKEwidi6yzgYfnAhURJ7kGHfGNBzgQ6AEwBnoECAoQAQ#v=onepage&q=escola&f=false>. Acesso em: 10 jan. 2020.
BRASIL. Lei nº 13.935, De 11 de dezembro de 2019. Dispõe sobre a prestação de serviços de psicologia e de serviço social nas redes públicas de educação básica. Brasília, DF: Presidência da República [2019]. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2019-2022/2019/Lei/L13901.htm>. Acesso em: 15 jan. 2020.
BRASIL. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990 e legislação correlata, Estatuto da criança e do adolescente. Brasília: Câmara dos deputados, 2012. Disponível em: <http://www.crianca.mppr.mp.br/arquivos/File/publi/camara/estatuto_crianca_adolescente_9ed.pdf>. Acesso em: 14 jan. 2020
EISENSTEIN, Evelyn. Adolescência: definições, conceitos e critérios. Adolescência e saúde, Rio de Janeiro, v.2, n.2, p. 6-7, abr/jun, 2005. Disponível em: <http://www.adolescenciaesaude.com/detalhe_artigo.asp?id=167>. Acesso em: 14 jan. 2020
GUSMÃO, Cláudia Márcia Vieira. Processo grupal: reflexões de uma prática com jovens em saúde mental. Revista cogitare, Curitiba, v. 8, n.2, p. 9-17, 2003. Disponível em: <https://revistas.ufpr.br/cogitare/article/view/1699/1407>. Acesso em: 14 jan. 2020
MARTINS, Sueli Terezinha Ferreira. Psicologia Social e Processo Grupal: a coerência entre fazer, pensar e sentir em Sílvia Lane. Psicologia e sociedade, São Paulo, v.19, n.2, p. 76-80, 2007. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/psoc/v19nspe2/a2219ns2.pdf>. Acesso em: 26 nov. 2019.
PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DE MINAS GERAIS. Pró-Reitoria de Graduação. Sistema de Bibliotecas. Padrão PUC Minas de normalização: normas da ABNT para apresentação de artigos em periódicos científicos. Belo Horizonte, 2010. Disponível em: <http://portal.pucminas.br/documentos/normalizacao_artigos.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2020.
ROJÃO, Graça et. al (Org.). Coolkit - Jogos para a não-violência e igualdade de género. Covilhã: CooLabora, 2011, 100p. Disponível em: <<http://www.coolabora.pt/publicacoes/coolkit.pdf>> . Acesso em: 03 out. 2019.
COSTA, Jobert Teixeira; SILVA, Felipe Santos Da; SILVEIRA, Cláudia Alexandra Bolela. As Práticas Grupais e a Atuação do Psicólogo: Intervenções em Grupo no Estágio de Processos Grupais. Vínculo, São Paulo, v.15, n.2, p. 57-81, 2018. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/vinculo/v15n2/v15n2a05.pdf>. Acesso em: 16 jan. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.