“WHAT AM I GOING TO BE WHEN I GROW UP?”: REFLECTIONS ON AN EXTENSIONIST PRACTICE OF SENSITISATION IN A PUBLIC SCHOOL
Keywords:
career advice, professional choices, school, teenagersAbstract
This article aims to present an intervention focused on the students professional choices from a public school in Belo Horizonte. It aim to promote a discussion and reflection that consider the various aspects involved on a professional choice. The students who participated on this research, are close to finish high school. This research focus is due to a tough teenagers moment of professional choices. In this context, some concerns arise about what these professions are, how they see themselves in the labor world market by a society that is constantly changing and how to know if the choice was the right one. The methodology used in this research consists on a workshop using various professional dynamics group, applied to 13 students from the 3rd grade of the Professor Guilherme de Azevedo Lage High School, located in Belo Horizonte. At the end of the research, it was observed that the intervention performed served as a support for a better understanding of the issues that permeate the professional teenagers choices.
Downloads
References
ANDRADE, Josemberg M. de; MEIRA, Girlene R. de Jesus Maia & VASCONCELOS, Zandre B. de. O processo de orientação vocacional frente ao século XXI: perspectivas e desafios. Psicologia Ciência e Profissão. v. 22 n. 3, Brasília, Setembro/2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414-98932002000300008> Acesso em 20 ago 2017.
BOHOSLAVSKY, Rodolfo. Orientação vocacional: a estratégia clínica. São Paulo: Martins Fontes, 1977.
ESBROGEO, Marystella Carvalho. Avaliação da orientação profissional em grupo: o papel da informação no desenvolvimento da maturidade para a escolha da carreira. Universidade de são Paulo. Ribeirão Preto. 2008. Disponivel em < http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/59/59137/tde-20052009-215340/pt-br.php> Acesso e 23 out 2017.
FERREIRA, T. H. Schoen; FARIAS, M. Aznar; SILVARES, E. F de Mattos. A construção da identidade em adolescentes: um estudo exploratório. Estudos de Psicologia. n. 8 v. 1., 2003. p. 107-115. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/epsic/v8n1/17240.pdf> Acesso em 20 ago 2017.
FREITAS, Ana Cláudia Leal de; SOUSA, Robson Rocha de; JÚNIOR, César Rota . A influência da família na escolha profissional do sujeito adolescente. In: CONGRESSO NORTE MINEIRO DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO, 4, 2012. Montes Claros. Anais. Disponivel em <http://www.coped-nm.com.br/quarto/images/anais_4/formacao_de_professores_e_praticas_pedagogicas/A_INFLUENCIA_DA_FAMILIA_NA_ESCOLHA_PROFISSIONAL_DO_SUJEITO_ADOLESCENTE.pdf> Acesso em 23 out 2017.
FONSECA, João César de Freitas. Adolescência e Trabalho. São Paulo: Summus, 2003. 116 p.
LEVENFUS, R. S. Orientação vocacional ocupacional, abordagem grupal: teoria e técnica. In: RS Levenfus & Cols., Psicodinâmica da escolha profissional. Porto Alegre: Artes Médicas, 1997, p. 257-268,.
LEVENFUS, Rosane S. e cols. Orientação Vocacional Ocupacional. Porto Alegre: Artmed, 2010.
LISBOA, Marilu Diez; SOARES, Dulce Helena Penna. Orientação profissional em ação: formação e prática de orientadores. São Paulo: Summus, 2000.
LUCCHIARI, Dulce Helena Penna Soares. Orientação profissional na escola - segundo grau. In: LUCCHIARI, Dulce Helen a Penna Soares. Pensando e vivendo a orientação profissional. 5 ed. São Paulo: Summus, 1993. p. 85-89.
MELO-SILVA, Lucy Leal; LASSANCE, Maria Célia Pacheco; SOARES, Dulce Helena Penna. A orientação profissional no contexto da educação e trabalho. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 5, n. 2, São Paulo dez/2004. p. 31-52. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1679-33902010000200007> Acesso em 24 out 2017.
PRIMI, et al. Desenvolvimentos de um Inventário de levantamento das dificuldades da Decisão Profissional. Psicologia: Reflexão e Crítica. São Paulo mar/2000. p. 454. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/prc/v13n3/v13n3a13> Acesso em 30 out 2017.
ROEHRS, Hellen et al. Adolescência na percepção de professores do ensino fundamental. Revista da Escola de Enfermagem USP, v. 44 n. 2 São Paulo jun/2010. p. 421-428. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0080-62342010000200026> Acesso em 26 out 2017.
SOARES, Dulce Helena Penna. A formação do orientador profissional: o estado da arte no Brasil. Revista Brasileira de Orientação Profissional, v. 3 n. 1 Porto Alegre, jun/1999. 15 p. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rabop/v3n1/v3n1a02.pdf> Acesso em 24 out 2017.
SOARES, D. H. P.; KRAWULSKI, E. Modalidades de trabalho e utilização de técnicas em orientação profissional. In: LEVENFUS, R. S.; SOARES, D. H. P. et al. Orientação vocacional ocupacional. 2. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010. cap. 20.
SOARES, Dulce Helena Penna et al. Orientação profissional em contexto coletivo: uma experiência em pré-vestibular popular. Psicologia Ciência e Profissão, v. 27 n.4, 2007. p. 746-759. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/pdf/pcp/v27n4/v27n4a14.pdf> Acesso em 24 out 2017.
PAIVA, Thais. Orientação profissional: como auxiliar o jovem na escolha da carreira? Carta Capital, São Paulo, 8 mar 2016. Disponível em: <http://www.cartaeducacao.com.br/reportagens/orientacao-profissional-como-auxiliar-o-jovem-na-escolha-da-carreira/> Acesso em 25 out 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.