CONSTRUCTION OF THE CLINICAL CASE IN PSYCHOANALYSIS: CONTRIBUTIONS TO THE INSTITUTIONAL RECEPTION SERVICE
Keywords:
Unidade de Acolhimento Institucional, Plano individual de atendimento, Projeto terapêutico singular, Construção de caso clínico, PsicanáliseAbstract
ABSTRACT: This study tries to analyze the possible contributions that the construction of a clinical case in
psychoanalysis can generate in the conduction of the ventures provided to the users of the Institutional Reception
Units. This is an institution created in the Statute of Children and Adolescents, where a series of actions with fins
to fully protect these developing individuals, temporarily removed from family life. The notion of
interdisciplinarity as a practice anchored in this field, determines articulations with different sectorial public
policies, among them, Mental Health. From this angle, as the methodologies presented in the Units of Choice
and Psychosocial Care Centers, equipment of the Unified Health System, are available from the focus of the
construction of the clinical case, analyzing the contributions of this psychoanalytical methodology. A
bibliographic survey was carried out. It was concluded that the construction of the clinical case has significant
relevance in the field of Reception Units, being able to generate a management of cases with a more humane
aspect. In addition, it was seen that the method used can serve as all institutional care work, including the
preparation and maintenance of individual care plans and unique therapeutic projects.
Downloads
References
BORGES, A. Elementos mínimos para a construção do caso clínico na prática entre
vários. Ipatinga, MG: 2010
BRASIL. A definição de cuidado, sofrimento, pessoa e território. In: Cadernos de Atenção
Básica, Saúde Mental. Ministério da Saúde. Secretaria de Atenção à Saúde. Departamento de
Atenção Básica. Editora MS. Brasília, 2013.
BRASIL. Guia Prático sobre Psicoses para Profissionais da Atenção Básica, 2014.
Associação Brasileira de Familiares, Amigos e Portadores de Esquizofrenia. 1ª edição, junho
de 2014.
BRASIL. LEI Nº 8.069, DE 13 DE JULHO DE 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e
do Adolescente e dá outras providências. Brasília, DF: Planalto, 1990. Disponível em
http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm . Acesso em: 25 ago. 2019.
BRASIL. Orientações técnicas: serviços de acolhimento para crianças e adolescente.
CNAS, CONANDA. Brasília, 2012.
BRASIL. Resolução conjunta CNAS/CONANDA nº 1, de 18 de junho de 2009. CNAS,
CONANDA. Brasília, 2009.
BREDOW, S. G.; DRAVANZ, G. M. Atuação do Serviço Social na Saúde Mental: entre
os desafios e perspectivas para efetivação de uma política intersetorial, integral e
resolutiva. Textos & Contextos, Porto Alegre, 2010, v. 9, n. 2, p. 229 – 243.
Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas
v. 5, n. 9, jan./jun. 2020 – ISSN 2448-0738
239
FIGUEIREDO, A. C.; A construção do caso clínico: uma contribuição da psicanálise à
psicopatologia e à saúde mental. Revista Latinoam. Psicopat. Fund. 2004, vol. VII, n. 1, p.
75-86.
OLIVEIRA, E. G de. A saúde mental na atenção básica de saúde: uma parceria com as
equipes de saúde da família. In: política de saúde mental de belo horizonte: o cotidiano de
uma utopia. Belo Horizonte: Secretaria Municipal de Saúde, p. 17, 26. 2008.
VIGANÒ, C. A construção do caso clínico em saúde mental. In:_____. Curinga:
psicanálise e saúde mental. Publicação da Escola Brasileira de Psicanálise, seção Minas
Gerais, nº 13, Belo Horizonte, set. 1999, p. 39-48.
VIGANÒ, C. A construção do caso. Revista Almanaque, Instituto de Psicanálise e Saúde
Mental de Minas Gerais. N° 9, nov. 2003.
VORCARO, A.; MENDES, A. A.; Esteves, N.; SOUTO, B. V. Construção do caso clínico em
instituições. In: Nina Virgínia de Araújo Leite; FláviaTrócoli.. (Org.). Giros da interpretação: o
enigma na literatura e na psicanálise. 1ed.Campinas: Mercado das Letras, 2015, v. 1, p. 251-
278.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.