BEHIND THE HOST SCENE: WHAT IS SAID ABOUT FAMILIES AND THEIR IMPACT ON THE CARE OF CHILDREN AND ADOLESCENTS
Keywords:
Psychoanalisys, Intitucional care, Babies, Caregivers, ChildrenAbstract
Institutional care is one of the protective measures applied by Federal Law No. 8069/1990 and applies to children and adolescents when all possibilities of keeping the child and adolescent in their family are exhausted, whenever their rights are recognized mainly against threats or violations, thus applying a protection measure. Leaving an old institutional configuration, with a reorganization of the Policy, these currently available spaces have reduced numbers of vacancies and have as main objective to reduce the effects of the reception suffered by children and adolescents. This text shows reflections on the work developed in these care services, focusing on the conduct of professionals and the impact on care in the lives of babies, children and adolescents. These professionals have an important and significant role, as they participate in the entire welcoming process, from the daily routine, exercising simple care to the most recent ones. The notes will have the theoretical support of Psychoanalysis, collected and good from the professional experience of the authors, who worked directly in the reception services and as supervisors of the teams. As a result, a study, we highlight that the attitudes of professionals can impact both the effect of social work with families and the configuration of the welcomed.
Downloads
References
BENJAMIN, Jéssica. Beyond doer and fone do: Recognition theory, intersubjectivity and third. New York: Routledge, 2018.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.
BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente. Lei n° 8.068 de 13 de julho de 1990. Brasília, DF, 2016.
BRASIL. Orientações Técnicas: Serviços de Acolhimento para Crianças e Adolescentes. Brasília, 2009
CAGNANI, Larissa Jandyra Ramos Paula. O trabalho do psicólogo no abrigo institucional. São Paulo: Zagodoni, 2016.
FREUD, Sigmund. (1893-1895). Estudos sobre a histeria. In: Obras completas. Rio de Janeiro: Imago, 1996.
JERUSALINKY, Julieta. Enquanto o futuro não vem: psicanálise na clínica interdisciplinar com bebês. Salvador: Álgama, 2002.
KUPFER, M. M; BERNARDINO, L. M. F; MARIOTTO, R.M.M. De bebê a sujeito: a Metodologia IRDI nas creches. São Paulo: Escuta/Fapesp, 2014.
LACAN, Jacques. (1949). O estádio do espelho como formador da função do eu. In: Escritos. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1998.
LACAN, Jacques. O seminário. Livro 1. Os escritos técnicos de Freud. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.
LACAN, Jacques. (1955). O seminário. Livro 2. O eu na teoria de Freud e na técnica da psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
LACAN, Jacques. (1955-1956). O seminário. Livro 3. As psicoses. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
MARCÍLIO, Maria Luiza. História Social da criança abandonada. São Paulo: Hucitec, 2006.
MAGALHAES, Celina Maria Colino; COSTA, Lígia Negrão; CAVALCANTE, Lília Iêda Chaves. Percepção de educadores de abrigo: o seu trabalho e a criança institucionalizada. Rev. bras. crescimento desenvolv. hum., São Paulo , v. 21, n. 3, p. 818-831, 2011 . Disponível em <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-12822011000300008&lng=pt&nrm=iso>. acessos em 14 fev. 2020.
MARIM, Isabel da Silva Kahn. Febem, família e identidade: lugar do outro. São Paulo: Editora Escuta, 1999.
MARIOTO, R.M.M. Cuidar, educar e prevenir: as funções da creche na subjetivação de bebês. São Paulo: Escuta, 2009.
ROSA, Miriam Debieux. Uma escuta psicanalítica das vidas secas. Textura: Revista de Psicanálise, São Paulo, v. 2, n. 2, p. 42-46, 2002.
SOUZA. Caroline. A experiência do cuidado em um serviço de acolhimento institucional. Curitiba: CRV, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.