CONSUMPTION BEHAVIOR: COGNITIVE AND BEHAVIORAL STRATEGIES
Keywords:
Compulsive buy, Cognitive behavioral therapy, Psychotherapeutic processesAbstract
The act of buying developed in ancient Greece from the change of moral and cultural values resulting from the emergence of money. Consumption practices can not be understood only by economic value or by instrumental or rational exchanges. Compulsive buying, also known as oniomania, is characterized by excessive desires and concerns that relate to the acquisition of products and by the inability to control purchases and financial expenses. Thus, from a narrative review the present study aims to provoke a discussion about the relationship of companies and the incentive to consumption, people's self-control when buying and clinical strategies or possible paths for professionals psychologists and mental health. In this way, the article will deal with consumer behavior, its behavioral and cognitive aspects, the current impacts that the new consumer relations have on the mental and financial health of the population and the possible strategies or contributions of Cognitive-Behavioral Therapy (CBT). Oniomania is a chronic condition found around the world and affects men and women of varying age groups. It has a significant relationship with other disorders, such as mood and anxiety disorders. Some therapies are recommended for treatment, showing CBT to be promising.
Downloads
References
BRANDTNER, M; SERRALTA, F.B. Terapia Cognitivo-Comportamental para Compras Compulsivas: Um Estudo de Caso Sistemático. Psic.: Teor. e Pesq., Brasília, v.32, n.1, 2016.
CANIATO, A.M.P.; NASCIMENTO, M.L.V. A subjetividade na sociedade de consumo: do sofrimento narcísico em tempos de excesso e privação. Arq. bras. psicol., Rio de Janeiro, v. 62, n. 2, 2010.
CECANHO, E.V. Psicologia e a sociedade de consumo: problematizando a construção do desejo para a compra. 2015. 43f. Monografia (Graduação em Psicologia) - Faculdade de Educação e Meio Ambiente, Roraima, 2015.
CORDEIRO, A.M. Revisão sistemática: uma revisão narrativa. Rev. Col. Bras. Cir., São Paulo, v. 34, n.6, 2007.
DANTAS, J.A.S. Estudo Psico-comunicacional do consumo compulsivo: reflexões a partir de breves relatos. 2015. 134 f. Monografia (Graduação em Comunicação) – Faculdade de Comunicação, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2015.
FILOMENSKY, T.Z. O comprar compulsivo e suas relações com o transtorno obsessivo-compulsivo e tratamento afetivo bipolar. 2011. 120 f. Dissertação (Mestrado em Medicina) - São Paulo, Faculdade de Medicina, Universidade de São Paulo, 2011.
GRANDO, A.P.; MAGRO, M.P.D. “Consumo, logo existo”: os sentidos do consumo na economia solidária. Arquivos Brasileiros de Psicologia, v. 63, n. 2, 2011.
MAGALHÃES, M.R.A.; LOPES, E.L.; MORETTI, S.L.A. O desejo incontrolável de comprar: uma revisão crítica sobre a vulnerabilidade no consumo. RIMAR, Maringá, v.7, n.1, 2017.
MORAIS, R. C. Compulsão por compras: uma análise psicossocial crítica acerca das subjetividades contemporâneas. 2011. 149 f. Dissertação (Mestrado em Psicologia) – Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará, UFC, Fortaleza, 2011.
LEITE, M.C. Da sociedade de consumo ao sujeito consumido. Revista Psicologia, Diversidade e Saúde. São Paulo, v. 6, n. 3, 2017.
LINZ, S.L.B. Consumo, contexto socioeconómico e compra por impulso em adolescentes brasileiros e portugueses. 2013. 298 f. Tese (Doutorado em Psicologia) - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade do Porto, Porto, 2013.
NERY, M.B.M.; TORRES, T.K.S. Um breve ensaio da psicologia acerca do comportamento consumista na sociedade atual. Interfaces Científicas - Humanas e Sociais. Aracaju. v.1, n.1, 2012.
TAVARES, H.; et al.. Compras compulsivas: uma revisão e um relato de caso. Revista Brasileira de Psiquiatria, São Paulo, 2008.
UNESP. Faculdade de Ciências Agronômicas, UNESP, Campos Botucatu. Tipos de Revisão de Literatura. Botucatu, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.