EXECUTIVE FUNCTIONS IN CHILDREN WITH COGNITIVE PROFILE OF DEVELOPMENTAL DYSLEXIA
Keywords:
Developmental dyslexia, Multiple deficits, Executive functionAbstract
The Developmental Dyslexia (DD) is a neurodevelopmental disorder characterized by the presence of specific difficulties in the acquisition of reading and writing. The main explanation for these difficulties was, for a long time, centered on the hypothesis of phonological deficits. However, recently, studies based on the multiple cognitive deficits model show that other cognitive domains also seem to be altered in DD. As a result, executive functions have been highlighted in studies that assess possible changes in DD. This study aimed to investigate the executive functioning of children with cognitive developmental dyslexia profile learning to read Brazilian Portuguese and children without learning disabilities. An empirical quantitative study was carried out that included neuropsychological assessment in a sample of 63 children (n=63), 27 girls and 36 boys, with ages varying between 7 years and 1 month and 9 years and 10 months (mean age = 8 years and 3 months). The children participated in a larger study (MICHALICK-TRIGINELLI, 2018) and were divided into two groups: difficult group (n=6) and control group (n=57). They were enrolled in 2nd and 3rd year classes of elementary school, from private schools in the metropolitan area of Belo Horizonte, in the state of Minas Gerais. The results showed that children with cognitive profile of DD present deficits in the following components of executive functioning: inhibitory control, working memory, cognitive flexibility and, more infrequently, verbal fluency.
Downloads
References
BADDELEY, Alan. Working memory. Current biology, 20(4), R136-R140, 2010.
BADDELEY, Alan. Working memory: looking back and looking forward. Nature reviews neuroscience, 4(10), 829, 2003.
BARBOSA, Thais et al. Executive functions in children with dyslexia. Arquivos de neuro-psiquiatria, v. 77, n. 4, p. 254-259, 2019.
CARDOSO-MARTINS, Cláudia, HAASE, Vitor G. e WOOD, Guilherme. Bateria de Testes de Habilidades Fonológicas adaptada da Phonological Assessment Battery, 1996.
CARDOSO-MARTINS, Cláudia; CORRÊA, Marcela. Fulanete; MAGALHÃES, Luciana Freitas da Silva. Dificuldade específica de aprendizagem da leitura e da escrita. In: MALLOY-DINIZ, Leandro Fernandes; FUENTES, Daniel; MATTOS, Paulo; ABREU, Ne-ander. (org). Avaliação Neuropsicológica. Porto Alegre: Artmed, 2010. Cap. 12, p. 134-149.
CARDOSO-MARTINS, Cláudia. A consciência fonológica e a aprendizagem inicial da leitura e da escrita. Cadernos de pesquisa, n. 76, p. 41-49, 2013.
CARDOSO-MARTINS, Cláudia; GONÇALVES, Daniela. Teixeira. Dificuldades de leitura e escrita no português: uma avaliação do modelo de déficits cognitivos múltiplos. In: SALLES. F. J; A. L. NAVAS. (org) Dislexias do Desenvolvimento e Adquiridas. São Paulo: Pearson, 2017. Cap. 8. p.169-184.
CUNHA, J. A. C., TRENTINI, C. M., ARGIMON, I. L., OLIVEIRA, M. S., WERLANG, B. G., PRIEB, R. G. Teste Wisconsin de Classificação de Cartas: Manual revisado e ampli-ado. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2005.
CRUZ-RODRIGUES, Camila et al. Neuropsychological characteristics of dyslexic chil-dren. Psicologia: Reflexão e Crítica, v. 27, n. 3, p. 539-546, 2014.
DIAMOND, Adele. Executive functions. Annual review of psychology, 64, 135-168, 2013.
HAASE, Vitor Geraldi et al. Discalculia e dislexia: semelhança epidemiológica e diversidade de mecanismos neurocognitivos. Dislexia: novos temas, novas perspectivas, p. 257-282, 2011.
LIMA, Ricardo Franco; AZONI, Cíntia Alves Salgado; CIASCA, Sylvia Maria. Atenção e funções executivas em crianças com dislexia do desenvolvimento. Revista Psicologia em Pesquisa, v. 7, n. 2, 2013.
LIMA, Ricardo. Franco. 2011. Sintomas depressivos e funções cognitivas em crianças com dislexia do desenvolvimento. Dissertação de Mestrado, Faculdade de Ciências Médicas, Uni-versidade Estadual de Campinas, São Paulo.
LIMA, Ricardo Franco de; SALGADO, Cíntia Alves; CIASCA, Sylvia Maria. Desempenho neuropsicológico e fonoaudiológico de crianças com dislexia do desenvolvimento. Revista Psicopedagogia, v. 25, n. 78, p. 226-235, 2008.
MALLOY-DINIZ, L.F. et al. Neuropsicologia das funções executivas e da atenção. In: FUENTES, Daniel; MALLOY-DINIZ, Leandro FERNANDES; CAMARGO, Cândida Pi-res, COSENZA, Ramon M. Neuropsicologia: Teoria e Prática, 2.ed. Porto Alegre: ArtMed, 2014. Cap. 9. p, 111-138.
MALLOY-DINIZ, Leandro Fernandes. et al. O exame das funções executivas. In: MALLOY-DINIZ, Leandro Fernandes; FUENTES, Daniel; MATTOS, Paulo; ABREU, Ne-ander. (Eds). Avaliação Neuropsicológica. Porto Alegre: 2. ed. Artmed, 2018. p. 90-104.
MEDINA, Giovanna Beatriz Kalva; SOUZA, Fabíola Fleischfresser de; GUIMARÃES, San-dra Regina Kirchner. Funções executivas e leitura em crianças brasileiras com dislexia do de-senvolvimento. Revista Psicopedagogia, v. 35, n. 107, p. 168-179, 2018.
MELLO, C. B., et al. Versão abreviada do WISC-III: correlação entre QI estimado e QI total entre crianças brasileiras. Psicologia: Teoria e Pesquisa (Online version ISSN 1806-3446), 27(2), 149–155, 2011.
MICHALICK-TRIGINELLI, Mirelle França. 2018. Déficits cognitivos e estabilidade da dislexia do desenvolvimento em português brasileiro. Tese (Doutorado em Psicologia) – Universidade Federal de Minas Gerais, Departamento de Psicologia, Belo Horizonte.
MOURA, O. SIMÕES, M. R & PEREIRA, M. Avaliação Neuropsicológica na Dislexia de Desenvolvimento. 2015. 216 f. Tese (Doutorado) - Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra, Coimbra, Portugal.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SÁUDE. Classificação de Transtornos Mentais e de Comportamento da CID-10: descrições clínicas e diretrizes diagnósticas. Coord. Organiza-ção Mundial da Saúde. Décima Revisão. Porto Alegre: Artes Médicas, 2008.
PENNINGTON, B. F. From single to multiple deficit models of developmental disor-ders. Cognition, v. 101, n. 2, 385-413, 2006.
PESTUN, Magda S. Vanzo; CIASCA, Sylvia; GONÇALVES, Vanda Maria Gimenes. A importância da equipe interdisciplinar no diagnóstico de dislexia do desenvolvimento: relato de caso. Arq Neuropsiquiatr, v. 60, n. 2-A, p. 328-332, 2002.
RAPP, Brenda. Case series in cognitive neuropsychology: Promise, perils, and proper perspec-tive. Cognitive neuropsychology, v. 28, n. 7, p. 435-444, 2011.
SILVA, Cláudia da; CAPELLINI, Simone Aparecida. Desempenho de escolares com e sem transtorno de aprendizagem em leitura, escrita, consciência fonológica, velocidade de proces-samento e memória de trabalho fonológica. Revista Psicopedagogia, p. 3-11, 2013.
SEDÓ M, de PAULA JJ, MALLOY-DINIZ LF. O Teste dos Cinco Dígitos. São Paulo: Ho-grefe; 2015
STEIN, L. M. Teste de Desempenho Escolar: manual para aplicação e interpretação. 1.ed. São Paulo: Casa do Psicólogo, 1994.
VARVARA, Pamela et al. Executive functions in developmental dyslexia. Frontiers in hu-man neuroscience, v. 8, p. 120, 2014.
WECHSLER, D. WISC-III: escala de inteligência para crianças: manual. 3. ed. Adaptação e padronização brasileira de Vera Lúcia Marques de Figueiredo. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.