BECOMING-CHILD; AN SCHIZOANALYTIC ESSAY ABOUT A ONLINE MANDATORY INTERNSHIP PRACTICE

UN ENSAYO ESQUIZONALÍTICO SOBRE UNA PRÁCTICA PRE-PROFESIONAL EN LÍNEA

Authors

  • Fernando Junio Cardoso PUC MINAS - Unidade Coração Eucarístico
  • Andreza Moreira Marques Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais

Keywords:

Schizoanalysis; child; online meetings, becoming-child.

Abstract

This essay aims to articulate the experience of a mandatory internship practice with the schizoanalytic theory, proposed by Deleuze and Guattari. The curricular practice, entitled “Thought and expression Workshops", was offered by the Psychology clinic at PUC Minas - Campus Coração Eucarístico. The meetings lasted three months, tooking place virtually during the COVID-19 pandemic period. The workshops were held with a nine year old child and conducted by two interns, taking a chance on the experimentation of becoming-child during the meetings, in order to stimulate the child’s thinking and expressiveness. Throughout the article we discussed the processes of subjectification according to schizoanalytic thinking, using some concepts from the theory to analyze the pandemic moment, as well as articulating the experience of internship practice with the idea of ​​becoming-child.

Downloads

Download data is not yet available.

References

DELEUZE, Gilles. Conversações. Tradução Peter Pál Pelbart. São Paulo: Editora 34, 2013.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 1. São Paulo, Ed. 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia 2, vol. 4. São Paulo, Ed. 34, 2011.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. (1996). Mil Platôs: capitalismo e esquizofrenia (vol. 3). São Paulo, Ed. 34.

DELEUZE, G. Crítica e Clínica. Trad. Peter Pál Pelbart. São Paulo: Ed. 34, 1997a.

FIOCRUZ, Fundação Oswaldo Cruz (2020). Cartilha Saúde Mental e Atenção Psicossocial na Pandemia Covid-19: crianças na pandemia. Disponível em <https://www.fiocruzbrasilia.fiocruz.br/wp-content/uploads/2020/05/crianc%CC%A7as_pandemia.pdf>. Acesso em 20 de dezembro de 2020.

GUATTARI, F. (1992). Caosmose: um novo paradigma ético-estético. Tradução Ana Lúcia de Oliveira e Lúcia Cláudia Leão. Rio de Janeiro: Editora.

HAESBAERT, R.; BRUCE, G. A desterritorialização na obra de Deleuze e Guattari. GEOgraphia, Niterói, v. 4, n. 7, 2002. Disponível em: <http://www.uff.br/geographia/ojs/index.php/geographia/article/view/74/72>. Acesso em: 20 dez. 2020.

HUR, Domenico Uhng. Psicologia, Política e Esquizoanalise. 2. ed. Campinas: Alínea, 2019. 192 p.

JÓDAR, Francisco, GÓMEZ, Lucía. Devir-criança: experimentar e explorar outra educação. Educação e Realidade, Porto Alegre (RS), v. 27, n. 2, p. 31-45, jul./dez. 2002.

KASTRUP, Virgínia. O devir-criança e a cognição contemporânea. Psicol. Reflex. Crit., Porto Alegre , v. 13, n. 3, p. 373-382, 2000 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-79722000000300006&lng=en&nrm=iso>. access on 11 Jan. 2021.

LOPES, E. S. (2019). A alegria subversiva de devir-criança. Momento - Diálogos Em Educação, 28(1), 11–25. https://doi.org/10.14295/momento.v28i1.8717

MANSANO, S R V. Sujeito, subjetividade e modos de subjetivação na contemporaneidade. Rev.Psicologia UNESP 2009, dez/jan; 8(2):110-17

NEUSCHARANK, Angélica. Notas de estudos sobre devir-criança, linguagem e tempo: “o tempo muda”. 2020. Disponível em: http://climacom.mudancasclimaticas.net.br/wp-content/uploads/2020/09/ARTIGO-9-Notas-de-estudos-sobre-devir-crian--a-linguagem-e-tempo.pdf. Acesso em: 10 dez. 2020.

PARPINELLI, Roberta Stubs; SOUZA, Edmilson Wantuil Freitas de. Pensando os fenômenos psicológicos: um ensaio esquizoanalítico. Psicol. estud., Maringá , v. 10, n. 3, p. 479-487, Dec. 2005 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-73722005000300016&lng=en&nrm=iso>. access on 04 Dec. 2020. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722005000300016.

PEDROZA, Regina Lúcia Sucupira. Aprendizagem e subjetividade: uma construção a partir do brincar. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-80232005000200006. Acesso em: 11 jan. 2021.

ROMAGNOLI, Roberta C.. Algumas reflexões acerca da clínica social. Rev. Dep. Psicol.,UFF, Niterói , v. 18, n. 2, p. 47-56, Dec. 2006 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-80232006000200004&lng=en&nrm=iso>. access on 11 Dec. 2020. http://dx.doi.org/10.1590/S0104-80232006000200004.

ROMAGNOLI, Roberta Carvalho et al . Por uma clínica da resistência: experimentações desinstitucionalizantes em tempos de biopolítica. Interface (Botucatu), Botucatu , v. 13, n. 30, p. 199-207, Sept. 2009 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1414 32832009000300016&lng=en&nrm=iso>. access on 11 Jan. 2021. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-32832009000300016.

ROOS, Maria da Glória Munhoz. Devir criança, o que pode um educador? uma vida, uma aventura, uma paixão, um grito, uma escuta... Revista Caderno Pedagógico, [S.l.], v. 7, n. 2, mar. 2011. ISSN 1983-0882. Disponível em: <http://www.univates.br/revistas/index.php/cadped/article/view/812>. Acesso em: 12 dez. 2020.
VILLAS-BÔAS, Luana Estrella Ribeiro. Psicoterapia Infantil Online: Um novo caminho possível frente à Pandemia da Covid-19. Revista IGT na Rede, v. 17, nº 32, 2020. p. 53 – 64. Disponível em http://www.igt.psc.br/ojs ISSN: 1807-2526

Published

2022-03-20

How to Cite

FERNANDO JUNIO CARDOSO; MOREIRA MARQUES, Andreza. BECOMING-CHILD; AN SCHIZOANALYTIC ESSAY ABOUT A ONLINE MANDATORY INTERNSHIP PRACTICE: UN ENSAYO ESQUIZONALÍTICO SOBRE UNA PRÁCTICA PRE-PROFESIONAL EN LÍNEA . Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 202–218, 2022. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/25789. Acesso em: 12 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre