THE NOTION OF SEGREGATION: WHAT DOES PSYCHOANALYSIS HAVE TO SAY ABOUT IT?
Keywords:
Psychoanalysis;, Segregation;, Speeches;, Jouissance;, Subject.Abstract
The purpose of this article is to make a brief presentation of what psychoanalytic theory has to say about the notion of segregation, using the bibliographic research methodology. It was found that, for psychoanalysis, the term does not carry only a negative meaning, as presented by common sense. In this research, it was found that there are two aspects regarding segregation: structural segregation and the effects of segregation. Structural segregation refers to a constitutive condition of every subject and every discourse, since they are organized based on the master signifier (S1) and the modes of jouissance. Regarding the effects of segregation, it was possible to observe that there is a crucial difference between what Freudian theory and Lacanian theory expose. Freud shows, from the analysis of his time, that the masses were based on a process of identification common to a certain ideal. What Lacan observes, however, and which serves us for a study of contemporaneity, is a decline in these ideals and the growth of jouissance as a social order. This phenomenon occurs through a type of specific relationship between the discourse of science, which forged the constitution of a universal subject and the discourse of capitalism, which has the consequence of the globalization of a Common Market. This combination has as a residue the subjectification of subjects, who start to organize themselves through camps of concentration of jouissance, where everyone aims to enjoy in a similar and unlimited way. In this way, a whole society is organized on the way to segregation, where the one who enjoys different is segregated. Finally, it is argued that the analyst's discourse offers a different way out of the segregation stalemate, since he is interested in the unique solutions that each subject builds to account for what is unbearable.
Downloads
References
ASKOFARÉ, Sidi. Aspectos da segregação. A Peste: Revista de Psicanálise e Sociedade e Filosofia, v.1, n. 2, 2009, p. 345-354. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/apeste/article/view/6287. Acesso em: 08 jul. 2020.
BROUSSE, Marie-Hélène. A psicanálise no tempo dos “mercados comuns e dos processos de segregação”. In: BROUSSE, Marie-Hélène. O inconsciente é a política. São Paulo: Escola Brasileira de Psicanálise, 2003. p. 37-48.
DOR, Joël. O pai e sua função em psicanálise. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1991.
FERRARI, Ilka Franco. Realidade social: a violência, a segregação e a falta de vergonha. Re-vista Mal Estar e Subjetividade, n. 2, 2007, p. 269-284. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1518-61482007000200003. Acesso em: 20 set. 2020.
FREUD, Sigmund. Totem e Tabu (1912-1913). In: FREUD, Sigmund. Obras completas: To-tem e tabu, Contribuição à história do movimento psicanalítico e outros textos. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2012. v. 11. p. 13-244.
FREUD, Sigmund. Psicologia das massas e análise do Eu (1921). In: FREUD, Sigmund. Obras completas: Psicologia das massas e análise do Eu e outros textos. Tradução de Paulo César de Souza. São Paulo: Companhia das Letras, 2011. v. 15. p. 13-113.
FREUD, Sigmund. O mal-estar na cultura (1930). In: FREUD, Sigmund. Obras incompletas de Sigmund Freud. Cultura, sociedade e religião: O mal-estar na cultura e outros escritos. Belo Horizonte: Autêntica, 2020, p. 305-405.
LACAN, Jacques. Subversão do sujeito e dialética do desejo no inconsciente freudiano (1960). In: LACAN, Jacques. Escritos. Tradução de Vera Ribeiro. Rio de Janeiro: Zahar, 1998. p. 807-842.
LACAN, Jacques. O seminário, livro 10: a angústia (1962-1963). Rio de Janeiro: Zahar, 2005.
LACAN, Jacques. O seminário, livro 11: os quatro conceitos fundamentais da psicanálise (1964). Rio de Janeiro: Zahar, 1985.
LACAN, Jaques. Proposição de 9 de outubro de 1967 sobre o psicanalista da Escola (1967). In: LACAN, Jacques. Outros Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 2003a. p. 248-264.
LACAN, Jaques. Alocução sobre as psicoses da criança (1967). In: LACAN, Jacques.
Outros Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 2003b. p. 359-368.
LACAN, Jacques. Pequeno discurso aos psiquiatras. Discurso pronunciado no Hospital Saint Anne (1967/inédito). Disponível em: https://pt.scribd.com/document/270116905/Discurso-Aos-Psiquiatras. Acesso em: 10 jul. 2020.
LACAN, Jacques. O seminário, livro 17: o avesso da psicanálise (1969-1970). Rio de Janeiro: Zahar, 1992.
LACAN, Jaques. Prefácio a uma tese (1970). In: LACAN, Jacques. Outros Escritos. Rio de Janeiro: Zahar, 2003. p. 389-399.
LACAN, Jaques. Lição III, de 6 de janeiro de 1972 (1972). In: LACAN, Jaques. O saber do psicanalista. Centro de estudos freudianos do Recife: Recife, 2000-2001. p. 42-55.
LACAN, Jaques. Do discurso psicanalítico (1972). In: Lacan in Itália. 1978. Tradução de Sandra Regina Felgueiras. Disponível em: http://lacanempdf.blogspot.com/2017/07/do-discurso-psicanalitico-conferencia.html. Acesso em: 15 out. 2020.
PEREIRA, Carlos Eduardo; FERRARI, Ilka Franco. A Identificação e os Processos de Se-gregação na Contemporaneidade. Cadernos CESPUC, Belo Horizonte, n. 28, 2016, p. 205-210. Disponível em: http://periodicos.pucminas.br/index.php/cadernoscespuc/article/view/P2358-3231.2016n28p205. Acesso em: 10 out. 2020.
ROSA, Miriam Debieux; PENHA, Diogo Amaral; FERREIRA, Patrícia do Prado. Intolerân-cia: Fronteiras e Psicanálise. Revista Subjetividades, Fortaleza, v. 18, p. 105-113, 2018. Dis-ponível em: https://periodicos.unifor.br/rmes/article/view/6739/pdf. Acesso em: 18 maio 2020.
SALOMON, Gleuza. Os novos objetos de gozo. In: BENTES, L. e GOMES, F. [Orgs.]. O brilho da inFelicidade. Escola Brasileira de Psicanálise. Rio de Janeiro: Kalimeros, 1998. p. 37-41.
SOLER, Colette. Sobre a segregação. In: BENTES, L.; GOMES, F. [Orgs.]. O brilho da in-Felicidade. Escola Brasileira de Psicanálise. Rio de Janeiro: Kalimeros, 1998. p. 43-53.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.