THE PSYCHOLOGICAL AND SOCIAL IMPACTS OF RACISM UPON THE INTERPERSONAL RELATIONSHIPS AT THE ACADEMIC ENVIRONMENT OF PRIVATE UNIVERSITIES

Authors

  • Anne Campos PUC Minas
  • Cristina Lima Querino Afonso
  • Gustavo Argueso Machado PUC Minas
  • Laura de Faria Franca
  • Marina Inácio Otaviano

Keywords:

Racismo, Psicologia, Ambiente acadêmico, População negra, População universitária, Racism, Psychology, Academic envinronment, Black population, University population, Ambiente académico, Población negra, Población universitaria

Abstract

The following study deals with subjects referring the social and psychological impacts of racism on non-white students at private universities. The utilized  methodology was the narrated interview, having, as participants, ten students of private institutions of higher education, being them black or brown, at the age range of 18-27 years old. The attempt of comprehension of those subjects has as purpose the discourse of structural racism on brazilian society and the understanding the experience of life of black students on the academic environment, highlighting the psychological and social impacts and verifying how the university deals with the presence of racism. When those goals were fulfilled, it was possible to analyse critically the obtained narratives and gain more understanding of the passage of black students on private universities, being noticeable the direct influence of racism on its social, academic and psychological spheres.

Downloads

Download data is not yet available.

References

01 ALMEIDA, Silvio Luiz de. O que é racismo estrutural? Belo Horizonte (MG): Letramento, 2018.

02 BARBOSA, Leonardo et al. Racismo institucional e as oportunidades acadêmicas nas IFES. Revista Brasileira de Ensino Superior, v. 3, n. 3, p. 80-99, 2017.

03 BARDAGI, Marucia Patta; HUTZ, Claudio Simon. Rotina acadêmica e relação com colegas e professores: impacto na evasão universitária. Psico, v. 43, n. 2, p. 5, 2012.

04 BARIANI, Isabel Cristina Dib; PAVANI, Renatha. Sala de aula na universidade: espaço de relações interpessoais e participação acadêmica. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 25, n. 1, p. 67-75, 2008.

05 BRASIL. Constituição (1988). Lei Federal 12.711, Brasília, 29.ago.2012, 191º da Independência e 124º da República.

06 BRASIL. Ministério da Saúde. Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa. Departamento de Apoio à Gestão Participativa e ao Controle Social. Óbitos por suicídio entre adolescentes e jovens negros 2012 a 2016 / Ministério da Saúde, Secretaria de Gestão Estratégica e Participativa, Departamento de Apoio à Gestão Participativa e ao Controle Social. Universidade de Brasília, Observatório de Saúde de Populações em Vulnerabilidade – Brasília : Ministério da Saúde, 2018.

07 CAMPOS, Luiz Augusto. Racismo em Três Dimensões: uma abordagem realista-crítica.

08. CARNEIRO, S. Enegrecer o feminismo: a situação da mulher negra na América Latina a partir de uma perspectiva de gênero. In: ASHOKAEMPREENDIMENTOS SOCIAIS;

09 DAMASCENO, Marizete Gouveia; ZANELLO, Valeska M. Loyola. Saúde Mental e Racismo Contra Negros: Produção Bibliográfica Brasileira dos Últimos Quinze Anos. Psicol. cienc. prof., Brasília , v. 38, n. 3, p. 450-464, Sept. 2018 .

10 DA SILVA, Jefferson. (2016). Psicologia e relações Étnico-Raciais Diálogos sobre o sofrimento psíquico causado pelo racismo Psychology and Ethnic Racial relationships: dialogues about psychological sufferings caused by racism.

11 DAVIS, Angela. A liberdade é uma luta constante. Organização de. Frank Barat; tradução de Heci Regina Candiani. 1. ed. São Paulo: Boitempo, 2018. 144 p.
12. FRANCISCO, Mônica da Silva. Discursos sobre colorismo: educação étnico-racial na contemporaneidade. Ensaios Filosóficos, Volume XVIII. p.1-4, 2018.

13 FREYRE, Gilberto. Casa-grande & senzala. 42. ed. Rio de. Janeiro: Record, 2001.

14 JESUS, Jaqueline Gomes de. O desafio da convivência: assessoria de diversidade e apoio aos cotistas (2004-2008). Psicol. cienc. prof., Brasília , v. 33, n. 1, p. 222-233, 2013.

15 KIND, Luciana. Notas para o trabalho com a técnica de grupos focais. Psicologia em Revista, Belo Horizonte, v. 10, n. 15, p. 124-136, jun. 2004.

16 MAIA, Kenia Soares; ZAMORA, Maria Helena Navas. O Brasil e a lógica racial: do branqueamento à produção de subjetividade do racismo. Psicologia Clínica, v. 30, n. 2, p. 265-286, 2018.

17 MUYLAERT, Camila Junqueira et al . Entrevistas narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Rev. esc. enferm. USP, São Paulo , v. 48, n. spe2, p. 184-189, Dec. 2014

18 NEVES, Consuelo. Colorismo; quem decide? Disponível em http://blogueirasnegras.org/2015/02/03/colorismo-quem-decide/

19 NOGUEIRA, Renato. Afroperspectividade: por uma filosofia que descoloniza. Portal Geledés, Rio de Janeiro, 12 de jul. de/2015. Disponível em: https://www.geledes.org.br/afroperspectividade-por-uma-filosofia-que-descoloniza/ .. Acesso em: 05 de nov. de 2020

20 RIBEIRO, Elisa Maria Barbosa de Amorim et al. A convivência entre estudantes cotistas e não cotistas na Universidade Federal da Bahia. 2014.

21 SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos et al. A relação entre vida acadêmica e a motivação para aprender em universitários. Psicologia Escolar e Educacional, v. 15, n. 2, p. 283-290, 2011.

22 SANTOS, Gislene Aparecida dos. Selvagens, exóticos, demoníacos: idéias e imagens sobre uma gente de cor preta. Estud. afro-asiát., Rio de Janeiro , v. 24, n. 2, p. 275-289, 2002 .

23 SANTOS, Joel Rufino dos. 1941 - O que é Racismo / Joel Rufino dos Santos - São Paulo : Abril Cultural : Brasiliense, 1984.

24 SILVA E SILVA, Tainan et al. O colorismo e suas bases históricas discriminatórias. Direito UNIFACS–Debate Virtual, n. 201, 2017.
25 SOARES, Adriana Benevides et al. Relações interpessoais na universidade: o que pensam estudantes da graduação em Psicologia?. Estudos interdisciplinares em Psicologia, v. 7, n. 1, p. 56-76, 2016.

26 SOUZA, Vanderlei Sebastião. A eugenia brasileira e suas conexões internacionais: uma análise a partir das controvérsias entre Renato Kehl e Edgard Roquette-Pinto, 1920-1930. 2016. Scielo.

27 TAVARES, Natália Oliveira; OLIVEIRA, Lorena Vianna; LAGES, Sônia Regina Corrêa. The perception of psychologists about institutional racism in public health. Saúde em Debate, v. 37, n. 99, p. 580-587, 2013.

28 TRINDADE, Azoilda Loretto da. O racismo no cotidiano escolar. 1994. Tese de Doutorado.

29 VEIGA, Lucas Motta. Descolonizando a psicologia: notas para uma Psicologia Preta. Fractal: Revista de Psicologia, v. 31, n. SPE, p. 244-248, 2019.

Published

2022-03-20

How to Cite

CAMPOS, Anne; AFONSO, Cristina Lima Querino; MACHADO, Gustavo Argueso; FRANCA, Laura de Faria; OTAVIANO, Marina Inácio. THE PSYCHOLOGICAL AND SOCIAL IMPACTS OF RACISM UPON THE INTERPERSONAL RELATIONSHIPS AT THE ACADEMIC ENVIRONMENT OF PRIVATE UNIVERSITIES. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 6, n. 11, p. 299–315, 2022. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/25946. Acesso em: 12 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre