EVALUATION OF DEPRESSIVE FEATURES: IMPLICATIONS OF THE DEVOLUTIVE FOR THE EVALUATING WAY OF LIFE

Authors

  • Luísa Benda PUC Minas

Keywords:

Depressive Traits, Psych diagnosis, Information return interview, Depressive Traits, Psych diagnosis, Information return interview

Abstract

The present study investigated the depressive disorder and the psychological evaluation process. More specifically, it sought to analyze the contribution of the devolution of the psych diagnosis process of an individual with depressive traits. For this purpose, a literature review was carried out in order to conceptualize depression, presenting its symptoms and explaining how psych diagnosis occurs, with focus on the return interview stage. It was also carried out semi-structured interviews with two psychologists, a psychology undergraduate student and two patients who went through the process of psych diagnosis and received a diagnosis of depression. The interviews were analyzed using Content Analysis. From the literature review, as well as the analysis of the reports collected in the interviews, it is understood that the return of interview is extremely important for the individual's adherence in a subsequent treatment, as well as for their own daily life. It is also highlighted the need of a good professional qualification and the understanding that no diagnosis can completely define the person being evaluated.

KEYWORDS: Depressive Traits, Psych diagnosis, Information return interview

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBORNOZ, Ana Celina Garcia. Devolução das informações do psicodiagnóstico. In: HUTZ, Claudio Simon et al. (org). Psicodiagnóstico. Porto Alegre: Artmed, 2016. p.287-307.

ANDRIOLA, Wagner Bandeira; CAVALCANTE, Luanna Rodrigues, Avaliação da depressão infantil em alunos da pré-escola. Psicologia: Reflexão e Crítica. (Porto Alegre), v. 12, n.2, 1999. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=18812211, Acesso em: 2 de outubro de 2020.

BECK, Aaron T.; ALFORD, Brad A. Sintomatologia da Depressão. In: Depressão: causas e tratamentos. Porto Alegre: Artmed. 2. ed., p.21-46, 2011.

BONI, Valdete; QUARESMA, Sílvia Jurema. Aprendendo a entrevistar: como fazer entrevistas em Ciências Sociais. Em Tese. Florianópolis. v. 2 n. 1, p. 68-80, jan.-jul. 2005. Disponível em: <https://periodicos.ufsc.br/index.php/emtese/article/view/18027/16976>. Acesso em: 29 de maio de 2020

Conselho Federal de Psicologia. (2019). Resolução do Exercício Profissional Nº 6 do Conselho Federal de Psicologia. Brasília. Disponível em: https://atosoficiais.com.br/cfp/resolucao-do-exercicio-profissional-n-6-2019-institui-regras-para-a-elaboracao-de-documentos-escritos-produzidos-pela-o-psicologa-o-no-exercicio-profissional-e-revoga-a-resolucao-cfp-no-15-1996-a-resolucao-cfp-no-07-2003-e-a-resolucao-cfp-no-04-2019?q=006/2019#. Acesso em: 23 de setembro de 2020.

CUNHA, J. A. Fundamentos do Psicodiagnóstico. In: CUNHA, J. A. Psicodiagnóstico-V (recurso eletrônico) – 5. ed. Porto Alegre : Artmed, p.23-31, 2007a.

CUNHA, J. A. Passos do processo psicodiagnóstico. In: CUNHA, J. A. Psicodiagnóstico-V (recurso eletrônico) – 5. ed. Porto Alegre : Artmed, p.105-138, 2007b.

EFRON, Ana Maria; et al. A hora de jogo diagnóstica. In: OCAMPO, Maria L. S. & colab. O processo psicodiagnóstico e as técnicas projetivas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011. p. 207-237

Manual diagnóstico e estatístico de transtornos mentais [recurso eletrônico] : DSM-5 / [American Psychiatric Association ; tradução: Maria Inês Corrêa Nascimento ... et al.]; revisão técnica: Aristides Volpato Cordioli ... [et al.]. – 5. ed. Porto Alegre: Artmed, 2014.

OCAMPO, Maria L. S.; ARZENO, Maria E. G. Devolução de informação no processo de psicodiagnóstico. In: OCAMPO, Maria L. S. & colab. O processo psicodiagnóstico e as técnicas projetivas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011a. p. 383-406.

OCAMPO, Maria L. S.; ARZENO, Maria E. G. O processo psicodiagnóstico: Caracterização, objetivos, momentos do processo, enquadramento. In: OCAMPO, Maria L. S. & colab. O processo psicodiagnóstico e as técnicas projetivas. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011b. p. 3-14.

Organização Mundial da Saúde (2019). Classificação Internacional de Doenças para Estatísticas de Mortalidade e Morbidade (Décima Primeira Revisão). Disponível em: <https://icd.who.int/browse11/lm/en#/http://id.who.int/icd/entity/1563440232 >, acesso em 7 de agosto de 2020.

SILVA, Cristiane Rocha; GOBBI, Beatriz Christo; SIMÃO, Ana Adalgisa. O uso da análise de conteúdo como uma ferramenta para a pesquisa qualitativa: descrição e aplicação do método. Organizações Rurais & Agroindustriais, Lavras, v. 7, n. 1, p. 70-81, 2005. Disponível em: <http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=87817147006>. Acesso em: 29 de maio de 2020

Published

2023-10-31

How to Cite

BENDA, Luísa. EVALUATION OF DEPRESSIVE FEATURES: IMPLICATIONS OF THE DEVOLUTIVE FOR THE EVALUATING WAY OF LIFE. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 7, n. 14, p. 112–131, 2023. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/26034. Acesso em: 21 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre