EXPECTATION x REALITY: POSSIBILITIES FOR EMERGENCY REMOTE EDUCATION AT ESCOLA AMARELA

Authors

  • Kézia Félix Pires Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais Unidade São Gabriel
  • Rosa Maria Corrêa PUC MINAS

Keywords:

Educação, Pandemia, Ensino Remoto Emergencial, Aprendizagem, Tecnologia

Abstract

This article deals with the possibilities of Remote Emergency Education (ERE) in a Municipal School in the northern region of the city of Belo Horizonte.  ERE was proposed on a compulsory basis due to the current pandemic situation caused by Covid-19 and causing schools to close to prevent contamination and spread of the disease.  As a result, teachers and students had to reinvent themselves in the face of new forms of teaching and learning.  The article was prepared based on an internship with the teachers of the ninth year of that school and who instigated to deepen the knowledge of this reality.  The theoretical framework was used to support the research, although the theme is contemporary, there are quality materials that discuss the role of technology and the internet in education and the role of the teacher, mediator in the use of these.  The field research was carried out with an interview with the coordination to get to know the reality of the students a little more and we had access to some responses from the Socio-Educational Map carried out by the institution with the identification of 94% of the students said they have cell phones, however, only 54% say have good internet.  And finally, the survey with seven volunteer teachers who answered a semi-structured questionnaire and collaborated to promote the possibilities of Emergency Remote Education.  Difficulties were perceived between communication in which teachers speak, organize tasks and do not receive answers or feedback from students.  The need to help adolescents with autonomy and self-responsibility skills to understand the new teaching format.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABREU, Rosane de Albuquerque dos Santos; NICOLACI-DA-COSTA, Ana Maria. Mudanças geradas pela internet no cotidiano escolar: as reações dos professores. Rev. Paidéia. 16(33), 193-20319. 2006

BASSEDAS, Eulália; HUGUET, Teresa; et al. Marco de referência teórico In: Intervenção educativa e diagnóstico psicopedagógico. Tradução de Beatriz Affonso Neves. Porto Alegre: Artmed. 1996. p. 3-23.

BELO HORIZONTE. Prefeitura Municipal. Decreto nº 17.298, de 17 de março de 2020. Diário Oficial do Município, Belo Horizonte, ano 26, n. 5976. Disponível em: http://portal6.pbh.gov.br/dom/iniciaEdicao.do?method=DetalheArtigo&pk=1226966 . Acesso em: 05 nov. 2020.

BELO HORIZONTE. Prefeitura Municipal. Portaria SMED nº 102/2020, de 18 de março de 2020. Diário Oficial do Município, Belo Horizonte, ano 26, n. 5977. Disponível em: http://portal6.pbh.gov.br/dom/iniciaEdicao.do?method=DetalheArtigo&pk=1226968. Acesso em: 17 nov. 2020.

BELO HORIZONTE. Prefeitura Municipal. Portaria SMED nº 138/2020, de 09 de setembro de 2020. Diário Oficial do Município, Belo Horizonte, ano 26, n. 6099. Disponível em: http://portal6.pbh.gov.br/dom/iniciaEdicao.do?method=DetalheArtigo&pk=1233128. Acesso em: 19 nov. 2020.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: D.O. 5 de outubro de 1988. Disponível em: <https://www.sinesp.org.br/quem-somos/legis/200-educando/material-escolar/2188-constituicao-federal-1988-artigos-205-206-208-212-214>. Acesso em: 30 out. 2020.

GIL, Antônio Carlos. Como redigir o relatório In: Estudo de caso: fundamentação científica subsídios para coleta a análise de dados como redigir o relatório. São Paulo: Atlas, 2009. p.126-148.

GLOBO. Percentual de alunos desmotivados em estudar na pandemia chega a 54% em setembro, diz pesquisa. Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/noticia/2020/11/09/percentual-de-alunos-desmotivados-em-estudar-na-pandemia-chega-a-54percent-em-setembro-diz-pesquisa.ghtml. Acesso em: 10 nov. 2020.

MARINHO. Simão Pedro P. Tecnologia e Práticas Educativas: documento-base da disciplina. Disponível em: < https://anyflip.com/jzpyj/nxwm/ >Acesso em: 25 nov. 2020.

PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon. Tradução de Roberta de Moraes Jesus de Souza. v. 9, n. 5. out. 2001. Disponível em: https://docplayer.com.br/2203029-Nativos-digitais-imigrantes-digitais.html . Acesso em: 10 abr. 2020.

SHAUGHNESSY, John J.; ZECHMEISTER, Eugene B.; ZECHMEISTER, Jeanne S. Metodologia da pesquisa em Psicologia. Editora: McGraw-hill do Brasil. 2012.

UOL. Desemprego chega a 14,4%, maior taxa desde 2012, e atinge 13,8 milhões. Disponível em: > https://economia.uol.com.br/empregos-e-carreiras/noticias/redacao/2020/10/30/pnad-continua---taxa-de-desemprego.htm> Acesso em: 27 nov. 2020.

Published

2022-03-20

How to Cite

FÉLIX PIRES, Kézia; MARIA CORRÊA, Rosa. EXPECTATION x REALITY: POSSIBILITIES FOR EMERGENCY REMOTE EDUCATION AT ESCOLA AMARELA. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 6, n. 12, p. 213–230, 2022. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/26064. Acesso em: 9 sep. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre