THE COMMERCIALIZATION OF FEMALE EMPOWERMENT
Keywords:
Empoderamento feminino, Publicidade, Modos de subjetivaçãoAbstract
The theme of female empowerment has assumed a prominent place in recent years, and its increase in advertising is noticeable. The adhesion of feminist discourses by advertising was named “Femvertising”, a combination of the words “Feminism” and “‘Advertising” and has female empowerment as its fundamental value. However, it is observed that the term has acquired different meanings depending on the context in which it is used, and sometimes it deviates from the political ideals of its creation. Considering the role of advertising in the construction of modes of subjectivation in contemporary times, this study investigated whether the way in which empowerment has been communicated through advertising contributes or not to the struggle for women's emancipation, collaborating for the construction of critical and disalienated subjectivities. For this purpose, a Content Analysis of six advertising pieces from different companies in three segments was carried out: Breweries, Cosmetics, and Banking Institutions, broadcast on Youtube in the last four years. To carry out the analysis, two central categories were established, one referring to the ways in which empowerment is transmitted, considering the audiovisual characteristics of the play, and another referring to the concept of linked empowerment, which was divided between empowerment based on internal states, or subjective, and empowerment based on countercontrol, or objective. The results showed that empowerment is sometimes understood based on feelings, such as autonomy and freedom, sometimes as economic independence, and almost never appears as a transformation of the social structures that produce the oppression to which women are subjected.
Downloads
References
AVON: acredite no poder das mulheres. AvonBR. [S. l.]: AvonBR, 27 fev. 2019. 1 vídeo (59s). Publicado por: AvonBR. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=5XLXsndrVP8. Acesso em: 31 out. 2021.
BALONAS, Sara. O despertar da publicidade cidadã. Comunicação e Sociedade, [S. l.], v. 19, p. 127-143, 2011. Disponível em: https://doi.org/10.17231/comsoc.19(2011).902. Acesso em: 6 jun. 2021.
BARRETO, Elis. Brasil tem 60,3% da população adulta acima do peso. CNN Brasil, Rio de Janeiro, 21 out. 2020.
BETTI, Marcella. “Mulheres reais”: a marca Dove e o corpo feminino. Primeiros Estudos, São Paulo, n. 1, p. 105-133, 2011. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/primeirosestudos/article/view/45934/49536. Acesso em: 11 out. 2021.
COCCO, Lara Lopes. Femvertising: empoderamento feminino como estratégia de marke-ting 3.0. 2018. Trabalho de Conclusão do Curso (Comunicação Social, habilitação em Publi-cidade e Propaganda) – Faculdade de Comunicação e Artes, Universidade Federal do Mato Grosso, Cuiabá, 2018.
CORNWALL, Andrea. Além do “Empoderamento Light”: empoderamento feminino, desen-volvimento neoliberal e justiça global. Cadernos Pagu, Campinas, n. 52, p. 1-33, 2018. Dis-ponível em: https://www.scielo.br/pdf/cpa/n52/1809-4449-cpa-18094449201800520002.pdf. Acesso em: 5 set. 2020.
COUTO, Aline Guimarães. Uma análise behaviorista radical da discussão feminista so-bre o empoderamento da mulher. 2017. Dissertação (Mestrado em Psicologia) - Universi-dade Federal do Paraná, Curitiba, 2017.
DIA da mulher O Boticário. O Boticário. [S. l.]: O Boticário. 8 mar. 2018. 1 vídeo (1min 30s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Awzu9IUZ12w. Acesso em: 31 out. 2021.
DIA da mulher no Banco Inter: informação é poder!. Inter. Belo Horizonte: Inter, 8 mar. 2020. 1 vídeo (2min 20s). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=Ckr7v0tiHTQ. Acesso em: 31 out. 2021.
FRAZÃO, Maria Cristina P. A imagem das mulheres nas propagandas da cerveja Skol: entre a “objetificação” e o empoderamento. 2017. Trabalho de Conclusão de Curso (CST Gestão Comercial) - Instituto Federal Paraíba – Campus Guarabira, Guarabira, 2017.
HAMLIN, Cynthia; PETERS, Gabriel. Consumindo como uma garota: subjetivação e empo-deramento na publicidade voltada para mulheres. Lua Nova, São Paulo, n. 103, p. 167-202, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-138/103. Acesso em: 29 maio 2021.
HENNIGEN, Inês; COSTA, Ângelo Brandelli. Psicologia e publicidade: velhos e novos en-contros. FAMECOS, Porto Alegre, v. 16, n. 40, p. 117-123, 2009. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/view/6327/4603. Acesso em: 15 mar. 2021.
LACERDA, Milena Carlos de. Colorindo o Marxismo: considerações sobre o marxismo e as lutas LGBTI no capitalismo. Revista Brasileira de Estudos da Homocultura, Cuiabá, v. 3, n. 10, p. 191-213, 2020. Disponível em: http://periodicoscientificos.ufmt.br/ojs/index.php/rebeh/index. Acesso em: 16 abr. 2022.
MARINHO, Paloma Abelin Saldanha; GONÇALVES, Hebe Signorini. Práticas de empode-ramento feminino na América Latina. Revista de Estudios Sociales, Bogotá, n. 56, p. 80-90, abr. 2016. Disponível em: http://journals.openedition.org/revestudsoc/9863. Acesso em: 2 abr. 2021.
MARTÍN-BARÓ, Ignácio. O papel do psicólogo. Estudos de Psicologia, Natal, v. 2, n. 1, p. 7-27, jun. 1997. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-294X1997000100002&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 26 abr. 2021.
MOZDZENSKI, Leonardo; SILVA, Keliny C.; TAVARES, Liliana B. “Dona dessa beleza”: empoderamento feminino, corpos diferentes e inclusão no discurso publicitário da Avon. Signos do Consumo, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 39-54, 2017. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/signosdoconsumo/article/view/124151. Acesso em: 24 out. 2021.
NASCIMENTO, Maria Clara Medeiros do; DANTAS, Juliana Bulhões Alberto. O Femverti-sing em evidência: estudo de caso #Likeagirl. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIA DA COMUNICAÇÃO, 38., 2015, Rio de Janeiro. Anais eletrônicos […]. Rio de Janeiro: Intercom, 2015.
NOGUEIRA, Conceição. Feminismo e psicologia social: contribuições para uma perspectiva crítica. In: TOLDY, T.; CASQUEIRA, J. A Igualdade entre Mulheres e Homens na Euro-pa às Portas do Século XXI. ed. lit. Porto: Edições Universidade Fernando Pessoa, 2000. p. 247-273.
NUNES, Ana Paula Gomes; VALE, Rony Petterson Gomes do. A argumentação no reposici-onamento de marca da Avon: do femvertising ao ethos de sororidade. Revista Eletrônica de Estudos Integrados em Discurso e Argumentação, Santa Cruz, v. 20, n. 1, p. 28-50, 2020. Disponível em: http://periodicos.uesc.br/index.php/eidea/article/view/2491. Acesso em: 27 out. 2021.
PAIXÃO, Danyelle A.; RODRIGUES, Emanuelle G. B. Representações do empoderamento feminino na mídia: um estudo de caso das revistas Claudia e Marie Claire. Temática, Per-nambuco, v. 16, n. 11, p. 156-172, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufpb.br/index.php/tematica/article/view/56178. Acesso em: 29 nov. 2021.
PRUDENTE, Eunice. Dados do IBGE mostram que 54% da população brasileira é negra. JORNAL DA USP, São Paulo, 31, jul. 2020. Rádio USP.
RIBEIRO, Érika Ramos. Feminismo e empoderamento: discursos contra-hegemônicos nas propagandas de cosméticos para mulheres. 2018. Dissertação (Mestrado em Letras) - Uni-versidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018.
ROCKENBACH, M. R. P. A Imagem feminina nas propagandas de cerveja. Gestão: Revista Científica de Administração e Sistemas de Informação, v.12, n.12, p.31-42, jan/jun 2009.
SAAVEDRA, L.; NOGUEIRA, C. Memórias sobre o feminismo na psicologia: para a cons-trução de memórias futuras. Memorandum, [S. l.], v. 11, p. 113-127, out. 2006. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/memorandum/article/view/6727. Acesso em: 28 mar. 2021.
SILVA, Andressa Hennig; FOSSÁ, Maria Ivete Trevisan. Análise de Conteúdo: exemplo de aplicação da técnica para análise de dados qualitativos. Qualit@s Revista Eletrônica, Para-íba, v. 16, n. 1, p. 1-14, 2015. Disponível em: http://arquivo.revista.uepb.edu.br/index.php/qualitas/article/view/2113/1403. Acesso em: 6 jun. 2021.
SILVA, Fábio César da. O conceito de fetichismo da mercadoria cultural de T. W. Adorno e M. Horkheimer: uma ampliação do fetichismo marxiano. Kínesis, São Paulo, v. II, n. 3, p. 375-384, 2010. Disponível em: https://www.marilia.unesp.br/Home/RevistasEletronicas/Kinesis/FabioCesardaSilva.pdf. Acesso em: 16 abr. 2022.
STELLA Artois – Dia da Mulher. Stella Artois Brasil. [S. l.]: Stella Artois Brasil. 6 mar. 2020. 1 vídeo (1min 20s). Disponível: https://www.youtube.com/watch?v=H2vxibyMsTE. Acesso em: 31 out. 2021.
VAI Garota (clipe completo). Itaú. [S. l.]: Itaú. 19 jul. 2018. 1 vídeo (2min). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=2ziKp6EmqcA. Acesso em: 31 out. 2021.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The authors retain the copyright and grant the journal the right to initial publication, with the work simultaneously licensed under the Creative Commons License CC BY 4.0, and for publication rights. Authors can publish their work online in institutional / disciplinary repositories or on their own websites.