SCHOOL AND EDUCATIONAL PSYCHOLOGY IN PUBLIC BASIC EDUCATION

Authors

  • REGINA GUIMARÃES GARRETO PUC MINAS
  • Cláudia Regina Barroso Ribeiro

Keywords:

Psicologia, Lei nº13.935/2019, Educação, Pandemia, Desigualdades

Abstract

The history of Psychology has always been linked to the history of the democratization of Education in Brazil. Therefore, based on Vigotiski's historical-cultural theory, which presupposes the social nature of learning, this objective research understands the role of Psychology in public basic education. To this end, we sought to understand the history of School and Educational Psychology in Brazil, investigated the possibilities for psychologists to work in public policies aimed at education through Law No. 13,935/2019, identified the challenges in terms of promoting discussions regarding School and Educational Psychology in the post-social isolation context in public basic education. And in field research it was possible to interview public education agents in the metropolitan region of Belo Horizonte. The research results were discussed and compared with the analysis of Law No. 13,935/2019, with the theoretical framework and with the CFP's proposals for the psychologist's role in basic education. This confrontation highlighted the absence of Psychology professionals in public schools and public education networks due to a lack of law regulation and investment at municipal and state levels, a heightened situation of inequality in public schools in the post-pandemic context, affecting students' fundamental rights. , and also, the crying need to implement multidisciplinary teams in public education networks in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

REGINA GUIMARÃES GARRETO, PUC MINAS

Bacharela e Licenciada em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, especialista em Ciências  Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho pela UFPI. 

Cláudia Regina Barroso Ribeiro

  • Doutora em Educação pela FAE/UFMG, Mestrado em Engenharia da Produção pela UFSC e Graduação em Psicologia pela PUC Minas.

References

ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. A psicologia no Brasil: leitura histórica sobre sua constituição. 5. ed. – São Paulo: EDUC, 2014.
ANTUNES, Mitsuko Aparecida Makino. Psicologia Escolar e Educacional: história, compromissos e perspectivas. Psicologia Escolar e Educacional, v. 12, n. 2, p. 469-475, 2008. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1413-85572008000200020. Acesso em: 25 out. 2022.
Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE) (2021). Nota técnica sobre as atribuições da(o) psicóloga (o) escolar e educacional. Disponível em: https://abrapee.files.wordpress.com/2020/12/abrapee_nota-tecnica_2020.pdf. Acesso em: 29 abr. 2023.
BARBOSA, Deborah Rosária. Contribuições para a construção da historiografia da Psicologia educacional e escolar no Brasil. Psicologia: Ciência e Profissão., v. 32, p. 104-123, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000500008. Acesso em 20 nov. 2022.
BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2010.
BERTASSO, Maria Laura Lopes. Uma análise crítica da Lei nº 13.935/2019 sobre a prestação de serviços de psicologia nas redes públicas de educação básica. Presidente Prudente, 2022. Disponível em: http://bdtd.unoeste.br:8080/tede/bitstream/jspui/1420/5/Maria%20Laura%20Lopes%20Bertasso.pdf. Acesso em: 10 abr. 2023.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. A (o) Psicóloga (o) e a Assistente Social na rede pública de educação básica: orientações para a regulamentação da Lei 13.935, de 2019. Conselho Federal de Psicologia e Conselho Federal de Serviço Social 1ª ed. Brasília, CFP, 2020.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Carta de Brasília. Seminário Nacional do Ano da Educação do Sistema Conselhos de Psicologia: Brasília, 2009.
CONSELHO FEDERAL DE PSICOLOGIA. Referências técnicas para atuação de psicólogas(os) na educação básica. Conselho Federal de Psicologia: Brasília, 2019.
CONSELHO REGIONAL DE PSICOLOGIA DE SÃO PAULO (Org.). Psicologia e Educação: Contribuições para a atuação profissional. Conselho Regional de Psicologia da 6ª Região. São Paulo: São Paulo, 2008.
FRIGOTTO, G. Em tempos de pandemia, a quem serve a ciência. Live. 2020. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=_tD0XC-fJQ4. Acesso em: 18 nov. 2022.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. edição. São Paulo: Atlas, 2008.
GUZZO Raquel. Psicologia em instituições escolares e educativas: apontamentos para o debate. CRP - 4ª Região – texto gerador – 2008.
GUZZO, R. S. L. et al. (2010) Psicologia e Educação no Brasil: uma visão da História e possibilidades nessa relação. Psic.: Teoria e Pesquisa, Brasília, 26 ed. especial, pp. 131-141. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102- 37722010000500012. Acesso em: 15 out. 2022.
INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Sinopse Estatística da Educação Básica 2021. Brasília: Inep, 2022. Disponível em: <https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-escolar/resultados>. Acesso em: 29 abr.2023.
LAVILLE,Christian; Dionne, Jean. A construção do saber: manual de metodologia da pesquisa em ciências humanas. Porto Alegre : Artmed : Belo Horizonte: Editora UFMG 1999.
MEIRA M. E. M.; ANTUNES, M. A. M. (Orgs.). Psicologia Escolar: teorias críticas. São Paulo, Casa do Psicólogo, 2003.
MINAYO, Maria Cecília de Souza et al. Pesquisa Social. Teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2002. Disponível em: https://wp.ufpel.edu.br/franciscovargas/files/2012/11/pesquisa-social.pdf. Acesso em: 01 set. 2022.
NEGREIROS, Fauston; FERREIRA, Breno. Onde está a psicologia escolar no meio da pandemia? São Paulo: Pimenta Cultural, 2021.
O GLOBO. Número de psicólogos nas escolas do país não chega a 0,1% do total de alunos. Disponível em :https://oglobo.globo.com/brasil/noticia/2023/04/numero-de-psicologos-nas-escolas-do-pais-nao-chega-a-01percent-do-total-de-alunos.ghtml. Acesso em: 29 abr. 2023.
PATTO, Maria Helena Souza. Psicologia e ideologia: uma introdução crítica à psicologia escolar. São Paulo: Instituto de Psicologia da Universidade de São Paulo, 2022.
PEREIRA, Bruna Karen Grilo; CARVALHO, Jéssica Araújo; GOMES, Cláudia Aparecida Valderramas; JUNQUEIRA, Clara Cassiolato. Isolamento social e processos educativos à distância: limites e desafios para o conhecimento escolar. Revista de Psicologia da UNESP, 20(1), 2021. Disponível em: https://revpsico-unesp.org/index.php/revista/article/view/357/360. Acesso em: 20 abr. 2023.
SILVA, Walter Mariano de Faria et al. Eulália Henriques Maimone: pioneira da psicologia educacional e escolar em Minas Gerais. Psicologia Escolar e Educacional, v. 24, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.1590/2175-35392020227149. Acesso em: 15 nov. 2022.
SOUZA, M. P. R. Psicologia escolar na luta por uma atuação ético-política na educação básica. In MACHADO, A. M.; LERNER, A. B. C.; FONSECA, P. F. (Orgs.). Concepções e proposições em Psicologia e Educação. A trajetória do Serviço de Psicologia Escolar do Instituto de Psicologia da USP. São Paulo, SP: Blucher, 2017. p. 57-68. E-book. Disponível em: https://www. blucher.com.br/livro/detalhes/concepcoes-e-proposicoes-em-psicologia eeducacao-1363. Acesso em: 20 de set.de 2020.
TANURI, L. M. Contribuição para o estudo da Escola Normal no Brasil.Pesquisa e planejamento. São Paulo, v.13, dez.1970, p. 7-98.;VILLELA, H. O. S. A primeira Escola Normal do Brasil. In: Clarice Nunes. (Org.). O passado sempre presente. São Paulo: Cortez, 1992.
UNICEF. Cenário da Exclusão Escolar no Brasil. Um alerta sobre os impactos da pandemia da COVID-19 na Educação. 2021. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/media/14026/file/cenario-da-exclusao-escolar-no-brasil.pdf. Acesso em: 05 fev. 2023.
ZANELATTO, Elizangela; COUREL, Simone F. (Org.). Psicologia educacional e escolar: cartografia de um fazer. In Conselho Regional de Psicologia do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 2019. E-book. Disponível em: https://www.crprs.org.br/conteudo/ebook_educacao.pdf. Acesso em: 20 out. 2022.

Published

2025-06-08

How to Cite

GUIMARÃES GARRETO, REGINA; REGINA BARROSO RIBEIRO, Cláudia. SCHOOL AND EDUCATIONAL PSYCHOLOGY IN PUBLIC BASIC EDUCATION. Pretextos - Revista da Graduação em Psicologia da PUC Minas, Belo Horizonte, v. 9, n. 18, p. 71–90, 2025. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/pretextos/article/view/32445. Acesso em: 12 aug. 2025.

Issue

Section

Artigos de temática livre