THE LITERARY WRITING PROCESS AND THE CO-EMERGENCY OF THE AUTHOR AND THE WORK OF ART

Authors

  • Veronica Torres Gurgel UFRJ
  • Virginia Kastrup Universidade Federal do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2019v25n3p1000-1020

Keywords:

Author. Literary writing. Co-emergency.

Abstract

Writing and the process of creation in literature have been the subject of research in different fields of knowledge, among which stand out literary criticism and psy-knowledge, such as psychoanalysis, cognitive psychology, and psychiatry. In these fields, biographical and psychologizing approaches were sometimes predominant. The purpose of this article is to analyze the criticism of such approaches and seek alternatives to the causal relationship between author and work. Based on Barthes, Foucault and Chartier we mean to set into evidence that the authorship is not natural, but arose in the XVII century, causing consequences on literary analysis. Based on Blanchot and Dewey, we argue that the writer is guided by what he/she perceives: he/she is the writer and reader simultaneously. With Varela, Thompson and Rosch, we conclude that the work of art and the author are effects of a mechanism of co-emergency, that is, both are engendered by the same process of literary creation.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Veronica Torres Gurgel, UFRJ

Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Rio de Janeiro. Doutoranda na Universidade Federal do Rio de Janeiro; Rio de Janeiro, Brasil.

Atualmente é professora de Psicologia do Instituto Médico de Reabilitação (IBMR).

Participa de projetos de pesquisa nas áreas de literatura, cognição, produção de subjetividade, e arte.

Virginia Kastrup, Universidade Federal do Rio de Janeiro

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1979), mestrado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1984), doutorado em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (1997) e pós-doutorado no CNRS, Paris (2002) e CNAM, Paris (2010). Atualmente é Professora Titular da Universidade Federal do Rio de Janeiro.

Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia Cognitiva, atuando principalmente nos seguintes temas: cognição, invenção, produção da subjetividade, aprendizagem, atenção, arte e deficiência visual.

Published

2020-09-29

Issue

Section

Artigos / Articles / Artículos