DISCOURSE ON RISK IN THE CONTEXT OF EMERGENCY AND DISASTER MANAGEMENT

Authors

  • Juliana Catarine Barbosa da Silva Universidade Federal de Pernambuco (GEPCOL)Prefeitura da Cidade do Recife
  • Jaileila de Araújo Menezes Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2021v27n1p145-164

Keywords:

Risk, Civil defense, Discourse constructions

Abstract

The aim of this article is to understand and to foster the debate on the concepts of risk elaborated in the context of the National System of Civil Protection and Defense (Sistema Nacional de Proteção e Defesa Civil - Sinpdec). The research, which has a qualitative grounding, is based on discourse perspectives developed by Michel Foucault and the English School of Discursive Psychology. In total, 36 semi-structured interviews were conducted, 21 being with workers and 15 with users. The terms which were found drew our attention since they situated risk as something negative from a social perspective, and that can cause harm. It was also observed that within Sindpec, risk is strongly associated with natural phenomena - this is a limiting factor which, within the system, can restrain the problematization of the political and social questions surrounding the issue. We hope that the research will contribute to the broadening of meanings about risk in this context.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Juliana Catarine Barbosa da Silva, Universidade Federal de Pernambuco (GEPCOL)Prefeitura da Cidade do Recife

Doutora em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2017). Mestre em Psicologia pela Universidade Federal de Pernambuco (2010). Pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Poder, Cultura e Práticas Coletivas (GEPCOL). Psicóloga Clínica de Centro de Atenção Psicossocial para usuários de álcool e outras drogas. Psicóloga da Secretaria Executiva de Proteção e Defesa Civil. Professora universitária, já atuou como professora substituta na Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), como professora da Educação a Distância da UAB/UFRPE, como docente nos programas de pós-graduação nas faculdades Joaquim Nabuco e Estácio do Recife,entre outras instituições.

Jaileila de Araújo Menezes, Universidade Federal de Pernambuco (UFPE)

Possui graduação em Curso de Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (1997), mestrado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999) e doutorado em Psicologia pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (2004). Atualmente é professora associada da Universidade Federal de Pernambuco, vinculada ao Departamento de Psicologia e Orientações Educacionais do Centro de Educação e ao Programa de Pós-graduação em Psicologia do Centro de Filosofia e Ciências Humanas. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Psicologia social e política, atuando principalmente nos seguintes temas: Participação política juvenil, Juventude e projeto de vida, Juventude e Movimentos Sociais, Subjetivação de jovens na contemporaneidade, Juventude, Direitos Sexuais e Direitos Reprodutivos; Juventude e interseccionalidade. Pesquisadora vinculada ao Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Poder, Cultura e Práticas Coletivas (GEPCOL).

Published

2021-04-30

Issue

Section

Artigos / Articles / Artículos