PSYCHOLOGY AND SOCIAL INEQUALITY IN HIGHER EDUCATION: THE TRICKS OF SOCIO-HISTORICAL (RE)PRODUCTIONS
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2019v25n2p742-758Keywords:
psicologia escolar, desigualdade, assistência estudantil, atuação profissionalAbstract
The approach of student permanence in a situation of social inequality in higher education is associated with actions linked to programs to reduce retention and dropout rates. These actions are based on the National Student Assistance Program and come from the student assistance sectors of the Federal Institutions of Higher Education, which have professionals in the area of Psychology. A qualitative research was carried out based on the assumptions of documentary socio-historical psychology on the actions developed by psychology in the context of student care in the Northeast of Brazil. For this, 23 documents from the institutional websites of student assistance of nine institutions were analyzed. The results indicated that Psychology in Student Assistance is directed towards student health care; a clinical conception of school and educational psychology prevails; Innovative actions are collective and focus on academic performance and psychosocial development in the various areas of university experience.
Keywords: School psychology; inequality; student assistance; professional performance
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
A aprovação dos textos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação em Psicologia em Revista, que terá a exclusividade de publicá-los em primeira mão. O autor continuará, não obstante, a deter os direitos autorais para publicações posteriores. No caso de republicação dos artigos em outros veículos, recomenda-se a menção à primeira publicação em Psicologia em Revista
O(s) autor(es) deve(m) apresentar a carta a seguir:
"Carta de encaminhamento
Encaminhamos à Revista Psicologia em Revista para apreciação e possível publicação, o texto intitulado XXXXXX.
Declaramos que o presente trabalho é inédito e original, seguiu rigorosamente todos os procedimentos éticos e não está submetido a outra revista para publicação. Declaramos ainda não haver conflito de interesses na submissão a este periódico, que concordamos com a publicação do manuscrito submetido, caso aprovado, e com a ordem em que os nomes dos/as autores/as estão dispostos.
Comprometemos que, em caso de aprovação, realizaremos parecer de artigo submetido a este periódico na ocasião em que for solicitado.
Atenciosamente,
Data
Nomes
Assinaturas de todos os autores"