BETWEEN GIVING UP AND WITHSTANDING: NOTES ON EVERYDAY TEACHING IN SUPERIOR EDUCATION
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.1678-9563.2020v26n1p386-404Keywords:
Fictional narrative, Nihilism, Resistance, Teaching work, CreationAbstract
This study aims to bring into evidence a sensitive dimension of educational
practices, through a non-standardized style of knowledge production. The
text-script permeates an actress’ artistic performance while unveiling the
stage-classroom where teaching is performed, embodying contemporary
existential dilemmas pertaining to working with education. The exercise
of fictional writing, as proposed by Bottoni and Costa, sets up the
methodological strategy that interweaves this study. This strategy aims to reveal paradoxes of a professional practice in face of the predominant nihilism
that takes the actors’ bodies, in the context defined by Han as “society of
the weariness”. How to develop resistance movements, where just weariness
seems to exist? How to build up escape lines, when everything seems to
invite to relinquishment? These are the questions suggested throughout the
plot. They call for the analysis of education in times that not only invite to
give up, as also incite resistances.
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
A aprovação dos textos implica a cessão imediata e sem ônus dos direitos de publicação em Psicologia em Revista, que terá a exclusividade de publicá-los em primeira mão. O autor continuará, não obstante, a deter os direitos autorais para publicações posteriores. No caso de republicação dos artigos em outros veículos, recomenda-se a menção à primeira publicação em Psicologia em Revista
O(s) autor(es) deve(m) apresentar a carta a seguir:
"Carta de encaminhamento
Encaminhamos à Revista Psicologia em Revista para apreciação e possível publicação, o texto intitulado XXXXXX.
Declaramos que o presente trabalho é inédito e original, seguiu rigorosamente todos os procedimentos éticos e não está submetido a outra revista para publicação. Declaramos ainda não haver conflito de interesses na submissão a este periódico, que concordamos com a publicação do manuscrito submetido, caso aprovado, e com a ordem em que os nomes dos/as autores/as estão dispostos.
Comprometemos que, em caso de aprovação, realizaremos parecer de artigo submetido a este periódico na ocasião em que for solicitado.
Atenciosamente,
Data
Nomes
Assinaturas de todos os autores"