School biopower in youth: bibliographical review
Keywords:
Youth. School. Biopower. Biopolitics.Abstract
In this articl, Michel Foucault's thought about biopower is seen in formal school relations as a space for interaction, knowledge and schooling of youth in basic education. Foucault was a renowned intellectual and recognized worldwide for his genius in dealing with controversial and thought-provoking topics, facing and proposing unusual debates in society. Foucault's intellectual thinking focused on specific questions about madness, sexuality, power and discourse. In his book Microphysics of Power, the author makes a subjective analysis of the mechanisms and technologies of power expression, following the temporal logic of historical social contexts. School as the locus of a social institution of power relations is notably exemplified in its context by discipline, vigilance, and control. The formal school curriculum and didactic organization system is governed by different dimensions of domination, following the strategies enunciated by biopower and ensured by biopolitics. Youth thinking and behavior contradicts the rules established at school, expressed by actions of monitoring, evaluation and punishment, breaking the cycle of domination to which they are subjected in their school career.
Downloads
References
CASTELLS, Manuel. A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura. vol. 1. A Sociedade em Rede. Paz e Terra, São Paulo, 1999.
CONFEDERAÇÃO NACIONAL DOS TRABALHADORES EM TRANSPORTES E LOGÍSTICANTTL-CUT. Transportando CNTTL-CUT. Secretária Nacional de Comunicação. Mídia Consulte Comunicação. Disponível em: <https://cnttl.org.br/>.Acesso em: 21 set. 2019.
DEWEY, J. Democracia e Educação. 2 ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, Coleção Atualidades Pedagógicas, 1952.
ESCOLA VIRTUAL DE CIDADANIA - EVC. INCLUSÃO, EDUCAÇÃO E TRABALHO. Câmara dos Deputados. Brasília: 2019. Disponível em: <https://escolavirtualdecidadania.camara.leg.br/flux/inclusao_educacao_e_trabalho/> Acesso em: 20 set. 2019.
FOUCAULT, Michel. Microfísica do Poder. Organização e tradução de Roberto Machado. 18 ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1979.
FOUCAULT,Michel. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis; Vozes, 1987.288p.
FOUCAULT,Michel. Em defesa da sociedade: curso no College de France. (1975-1976) / Michel Foucault. Tradução Maria Ermantina Galvão. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA - IBGE. Dados da educação e trabalho do Estado do Ceará. Rio de janeiro: 2010.
INSTITUTO DE PESQUISA E ESTRATÉGIA ECONÔMICA DO CEARÁ - IPECE. Estudos Sociais. Governo do Estado do Ceará. Fortaleza: 2018. Disponível em: <https://www.ipece.ce.gov.br/>. Acesso em: 29 set. 2019.
LECCARDI, Carmem. Orizzontedel tempo:esperienzadel tempo e mutamentosociale. Milano: Franco Angeli, 1999.
MOREIRA, Anelize; HERMANSON, Marcos. Brasil de Fato. São Paulo, 2019.
SAVIANI, Demerval. Trabalho e educação: fundamentos ontológicos e históricos. Revista Brasileira de Educação, 2007.
SUPERTI, Eliane. O Positivismo no Brasil e a Revolução de 30: a construção do Estado Moderno no Brasil. Dissertação de Mestrado, São Carlos: UFSCar, 1998.
UNIVERSO ON-LINE - UOL. BRASIL NA ESCOLA. O CANAL EDUCADOR. BRASIL: 2019. Disponível em: Acesso em: 20 set. 2019.
UNIVERSO ON-LINE - UOL. Informalidade cresce e atinge 37,3 milhões de trabalhadores em 2017. Empregos e Carreiras. UOL. Disponível em: <https://economia.uol.com.br/empregos-e-carreiras/noticias/redacao/2018/12/05/ibge-trabalhadores-informalidade-brasil-2017.htm?cmpid=copiaecola&cmpid=copiaecola>. Acesso em: 29 set. 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Submeto(emos) o trabalho apresentado, texto original, à avaliação da Revista do ICH, e concordo(amos) que os direitos autorais a ele referentes se tornem propriedade exclusiva da Editora PUC Minas, sendo vedada qualquer reprodução total ou parcial, em qualquer outra parte ou meio de divulgação impresso ou eletrônico, sem que a necessária e prévia autorização seja solicitada por escrito e obtida junto à Editora. Declaro ainda que não existe conflito de interesse entre o tema abordado e o(s) autor(es), empresas, instituições ou indivíduos.
I (We) submit the presented article, an original text, to the evaluation of the Revista do ICH, and agree that its referring copyrights will become the exclusive property of the PUC Minas Publishing House, with any reproduction, either in full or in part, being forbidden in any other form or means of printed or electronic communication without the request for prior necessary written authorization to be obtained from the said Publishing House. I (We) also declare that there is no conflict of interests between the subject matter and the author (s), companies, institutions or individuals.