The impacts of the supply of Libras on teacher training courses: a look at the UNEB Letters curriculum

Authors

Keywords:

Formação de professores, UNEB, Currículo, Letras, Libras

Abstract

The aim of this article is to reflect on the offer of the Brazilian Sign Language (Libras) in teacher training courses, more specifically in the UNEB Degree Course in Letters, with the current Project of the Language Course as a research source the Department of Human Sciences and Technologies (DCHT), campus XXII, of the State University of Bahia (UNEB), in addition to the curricular resizing proposal that is being discussed in the collegiates, in order to think about how this offer can impact on the training of  Portuguese teachers, when facing with deaf students in the classroom. Methodologically, this work, of a qualitative nature, took place through a bibliographic research, with theoretical support from authors such as Perlin and Strobel (2014), Skliar (1997), Lopes (2007), Strobel (2008), as well as the documents Officials dealing with the mandatory Libras offer, followed by a documentary research, through the analysis of the DCHT XXII Letters Course Project and the menu of the Libras component, whose offer is currently semi-presential. As a result of this study, it can be seen that the supply of Libras in just one semester, with a workload of  60 hours, is insufficient to enable the teachers in training to deal with deaf students who perhaps exist  in their classroom. Even so, it must be recognized that Libras' offer has allowed to deconstruct myths and prejudices with regard to deaf culture and the Brazilian Sign Language.

 

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Author Biographies

Yuri Miguel Macedo, Universidade Federal do Sul da Bahia - Universidade Federal do Espirito Santo

Professor Pesquisador do Núcleo de Estudos Afro-Brasileiros da Universidade Federal do Espirito Santo (UFES), Professor no Programa de Pós-Graduação Lato Sensu Formação de Professores em Letras-Libras na Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Aluno do Programa de Pós-Graduação em Ensino e Relações Étnico-Raciais da Universidade Federal do Sul da Bahia, licenciado em Pedagogia pela Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Boa Esperança - FABIBE, Especialista em História e Cultura Afro-Brasileira, Especialista em Educação de Jovens e Adultos, atuando principalmente nos seguintes temas: Identidade, Cultura, Classe, Gênero, Educação Inclusiva, Educação, Devoções, Transversalidade, Africanidades e Ancestralidade. Coordenador do Grupo de Pesquisa Educação Transversal (UFES), vice coordenador do Grupo de Pesquisa Erê-Ecoa (UFES) Pesquisador dos grupos: Grupo de Pesquisas em Linguagens, Poder e Contemporaneidade ? GELPOC (IFBA) ; Políticas de Inclusão e Educação para as Relações Étnico-Raciais (UFES); Invisibilidade Social e Energias Emancipatórias em Direitos Humanos (FDV) ; Espaços Deliberativos e Governança Pública (UFV/CLACSO) e Educação para as relações étnico-raciais, territorialidades e novas mídias (UFES). Membro da Associação Brasileira de Pesquisadores Negros (ABPN), Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (ANPED) e Société Internationale d?Ergologie. 

Adriana Gonsalves da Silva Fontes, Universidade do Estado da Bahia

Graduada em Letras Vernáculas com Licenciatura Plena em Literatura pela Universidade do Estado da Bahia (2007), servidora da UNEB, Lotada no Campus Avançado de Canudos - CAC, atuando no Memorial Antonio Conselheiro e Parque Estadual de Canudos (MAC/PEC) desde 2010; especialista em Gestão Governamental pela Universidade do Estado da Bahia (2015); especialização em Literatura e Linguística Aplicada ao Ensino ,também pela UNEB (por concluir); cursando Especialização em LIBRAS/UNEB (UNEAD). Ministra aulas de Redação no Cursinho Pré-Vestibular, UPT - Universidade Para Todos desde 2013; atuação na gestão do polo UPT/Canudos em 2017; possui prática em Mini-cursos, Oficinas e organização de eventos acadêmicos. Áreas de interesse: Linguagens, Filologia, Edição de Textos, Sustentabilidade, História regional e Políticas Públicas.

Ilza Carla Reis de Oliveira, Universidade do Estado da Bahia

Docente do curso de Licenciatura em Letras/Português, no Departamento de Ciências Humanas e Tecnologias (DCHT), da UNEB. Graduada em Licenciatura em Letras/Português, pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Especialista em Estudos Literários e Linguística Aplicada ao ensino (UNEB). Mestre em Estudos Linguísticos, pelo Programa de Pós-Graduação em Estudos Linguísticos (PPGEL), da Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS). Discente no Programa de Pós-Graduação Lato Sensu Formação de Professores em Letras-Libras na Universidade do Estado da Bahia (UNEB).

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Published

2020-06-28