TERRITORY, DEVOTION AND EDUCATION IN SAINT BENEDICT:

portosegurense society rites

Authors

  • Gheisa Santos Lisboa

Keywords:

Relações Étnico-Raciais. Território. Pedagogia dos Objetos. Santo Negro.

Abstract

The article seeks to conduct an analysis of sociability rites and the structuring of the territory of devotion in St. Benedict, the black saint of Porto Seguro-BA. The study dialogues with educational and decolonial possibilities, making use of object pedagogy and materializing in studies on local and cultural religious aspects. The history of the Chapel, the Brotherhood of Black Men and the ethnic-racial relations that have established themselves in this space are also objects of reflection.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSIS, Ângelo Adriano Faria de; PEREIRA, Mabel Salgado et al. Religiões e religiosidades: entre a tradição e a modernidade. São Paulo: Paulinas, 2010.
BASTIDE, Roger. Le prochain et le lointain. Paris: Editions Cozas, 1970.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 22 mar. 2019.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Curricular Comum. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br, 2016. Acesso em: 23 mar. 2019.
BRITO Eliana Póvoas P. Estrela. O currículo do Ensino Médio baiano: entre a formação integral e a valorização das diferenças. Currículo sem Fronteiras, v. 18, n. 3, p. 1003-1024, set./dez. 2018.
CARNEIRO, Aparecida Sueli. A Construção do Outro como Não-Ser como fundamento do Ser. Tese de Doutorado. Feusp, 2005.
FOUCAULT, Michel. A ordem do discurso: aula inaugural no Collège de France, pronunciada em 2 de dezembro de 1970. São Paulo: Loyola, 2003.
FREIRE, Paulo. Por uma Pedagogia da Pergunta. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1985.
GALLO, Sílvio. Deleuze & a Educação. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2003.
GIL, Carmen; MEINERZ, Carla. Educação, patrimônio cultural e relações étnico-raciais: possibilidades para a decolonização dos saberes. Horizontes, v. 35, n. 1, p. 19-34, jan./abr. 2017.
GÓES, Maria da Graça Coutinho. Ex-Votos, Promessas e Milagres: um estudo sobre a Igreja Nossa Senhora da Penna. Dissertação de Mestrado apresentada a CPDOC- Fundação Getúlio Vargas, Rio de Janeiro, 2009.
MENDES, Marcos. Devoção e Território: a Irmandade de São Benedito em Cuiabá. Revista Territórios e Fronteiras, v. 4, n. 1, jan./jul. 2011.
MONTES, Maria Lúcia; WISSENBACH, Maria Cristina Cortez. História da Vida Privada no Brasil. São Paulo: Companhia das Letras, 1998, vol. 3 e 4.
MUDIMBE, V. Y. A invenção de África: gnose, filosofia e a ordem do conhecimento. Portugal: Edições Pedago, 2013.
OLIVEIRA, Luiz Fernandes de; CANDAU, Vera Maria Ferrão. Pedagogia decolonial e educação antirracista e intercultural no Brasil. Educação em Revista. Belo Horizonte, v. 26, n. 1, p.15-40, abr. 2010.
QUIJANO, Aníbal. Colonialidade do poder, Eurocentrismo e América Latina. Buenos Aires: CLACSO, 2005. Disponível em: http://biblioteca.clacso.edu.ar/clacso/sur-sur/20100624103322/12_Quijano.pdf. Acesso em: 15 set. 2019.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Pela mão de Alice: o social e o político na pós-modernidade. 14. ed. São Paulo: Cortez, 2013.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Um discurso sobre as ciências. 7. ed. São Paulo: Cortez, 2010.
TOFANI, Frederico de Paula. EREJAKASÓ PIÁNG? As Culturas Sambaquieira, Aratu, Tupiguarani e Portuguesa e a Produção do Espaço do Extremo Sul da Bahia, Brasil. Tese de doutorado apresentado a UFMG, 2008.
UNESCO. Convenção sobre a Proteção do Patrimônio Mundial Cultural e Natural. 1972. Disponível em: www.unesco.org.br. Acesso em: 25 jul. 2009.
VEIGA-NETO, Alfredo. Foucault e Educação. Belo Horizonte, Autêntica, 2003.

Published

2021-12-20