EXTENSION AND CURRICULUM PROJECTS:
dialogue with Bell Hooks for education as a practice of freedom
Keywords:
Extensão e Pesquisa. Projetos. Leitura. Educação. Contra colonialidade.Abstract
In this text, i present some extension and research projects carried out at the IFBA - Campus Porto Seguro as strategies for a more equitable education that contradicts the white, patriarchal, sexist, hetero normative discourse that defines the curriculum with a representative brand that does not encompass majority population of the country. I make a textual route to present my teaching trajectory and this implies a practice that affects students, giving them a voice and a time for strengthening their discourse. For this, dialogue with Bell Hooks that proposes, inspired by Paulo Freire, an education as a practice of freedom.
Downloads
References
EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (org.) Representações Performáticas Brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Mazza Edições, 2007. p. 16-21.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
HOOKS, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Trad. Cátia Bocaiúva Maringolo. São Paulo: Elefante, 2019.
LIMA, Juliana Domingos de. Conceição Evaristo: ‘minha escrita é contaminada pela condição de mulher negra’. Entrevista. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/entrevista/2017/05/26/Concei%C3%A7%C3%A3o-Evaristo-%E2%80%98minha-escrita-%C3%A9-contaminada-pela-condi%C3%A7%C3%A3o-de-mulher-negra%E2%80%99: Acesso em: 16 abr. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Submeto(emos) o trabalho apresentado, texto original, à avaliação da Revista do ICH, e concordo(amos) que os direitos autorais a ele referentes se tornem propriedade exclusiva da Editora PUC Minas, sendo vedada qualquer reprodução total ou parcial, em qualquer outra parte ou meio de divulgação impresso ou eletrônico, sem que a necessária e prévia autorização seja solicitada por escrito e obtida junto à Editora. Declaro ainda que não existe conflito de interesse entre o tema abordado e o(s) autor(es), empresas, instituições ou indivíduos.
I (We) submit the presented article, an original text, to the evaluation of the Revista do ICH, and agree that its referring copyrights will become the exclusive property of the PUC Minas Publishing House, with any reproduction, either in full or in part, being forbidden in any other form or means of printed or electronic communication without the request for prior necessary written authorization to be obtained from the said Publishing House. I (We) also declare that there is no conflict of interests between the subject matter and the author (s), companies, institutions or individuals.