EXTENSION AND CURRICULUM PROJECTS:

dialogue with Bell Hooks for education as a practice of freedom

Authors

  • Verônica de Souza

Keywords:

Extensão e Pesquisa. Projetos. Leitura. Educação. Contra colonialidade.

Abstract

In this text, i present some extension and research projects carried out at the IFBA - Campus Porto Seguro as strategies for a more equitable education that contradicts the white, patriarchal, sexist, hetero normative discourse that defines the curriculum with a representative brand that does not encompass majority population of the country. I make a textual route to present my teaching trajectory and this implies a practice that affects students, giving them a voice and a time for strengthening their discourse. For this, dialogue with Bell Hooks that proposes, inspired by Paulo Freire, an education as a practice of freedom.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALVES, Rubem. Escutatória. Disponível em: http://www.inf.ufpr.br/urban/2019-1_205_e_220/205e220_Ler_ver_para_complementar/RubemAlves__Escutat%C3%B3ria.pdf: Acesso em: 18 abr. 2020.
EVARISTO, Conceição. Da grafia-desenho de minha mãe um dos lugares de nascimento de minha escrita. In: ALEXANDRE, Marcos Antônio (org.) Representações Performáticas Brasileiras: teorias, práticas e suas interfaces. Mazza Edições, 2007. p. 16-21.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. Trad. Marcelo Brandão Cipolla. 2. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2017.
HOOKS, Bell. Erguer a voz: pensar como feminista, pensar como negra. Trad. Cátia Bocaiúva Maringolo. São Paulo: Elefante, 2019.
LIMA, Juliana Domingos de. Conceição Evaristo: ‘minha escrita é contaminada pela condição de mulher negra’. Entrevista. Disponível em: https://www.nexojornal.com.br/entrevista/2017/05/26/Concei%C3%A7%C3%A3o-Evaristo-%E2%80%98minha-escrita-%C3%A9-contaminada-pela-condi%C3%A7%C3%A3o-de-mulher-negra%E2%80%99: Acesso em: 16 abr. 2020.

Published

2021-12-20