“WHERE THERE IS POWER THERE IS RESISTANCE":

governmentality and resistance in school from a foucaultian perspective

Authors

  • Maria Virgínia Freire dos Santos Carmo

Keywords:

Educação. Poder-saber. Biopoder. Resistência. Espaço escolar.

Abstract

This article had the task of analyzing deaf children's literacy, presenting political and legal aspects of deaf education, in the theoretical and practical context. The characteristics of Deaf Inclusive Education in regular schools and Bilingual Education were exposed considering the relevance of the methods used by the educators in the literacy process of deaf students and their specificities, with a theoretical deepening through bibliographic research and informal contacts with the teacher. deaf students and their families.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAUMAN, Z. Modernidade líquida. Tradução Plínio Dentizien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BOAHEN, Albert Adu. História geral da África, VII: África sob dominação colonial, 1880-1935. 2. ed. rev. Brasília: UNESCO, 2010.
DELEUZE, G. Post-Scriptum sobre as sociedades de controle. In: DELEUZE, G. Conversações: 1972-1990. Tradução de Peter Pál Pelbart. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1992.
DREYFUS, H.; RABINOW, P. Michel Foucault, uma trajetória filosófica: para além do estruturalismo e da hermenêutica. Tradução de Vera Porto Carrero. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1995.
FOUCAULT, M. Em defesa da sociedade: curso no Collège de France (1975-1976). Tradução de Maria Ermantina Galvão; consultoria, Roberto Machado. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
FOUCAULT, M. História da sexualidade I: a vontade de saber. Tradução de Maria Thereza da Costa Albuquerque e J. A. Guilhon Albuquerque. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2940534/mod_resource/content/1/Hist%C3%B3ria-da-Sexualidade-1-A-Vontade-de-Saber.pdf. Acesso em: 01 ago. 2019.
FOUCAULT, M. Microfísica do poder. Organização e tradução de Roberto Machado. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2001.
FOUCAULT, M. Nascimento da Biopolítica: curso no Collège de France (1978-1979). Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008a.
FOUCAULT, M. Resumo dos cursos no Collège de France (1970-1982). Tradução de Andréa Daher; consultoria, Roberto Machado. Rio de Janeiro: Zahar, 1997.
FOUCAULT, M. Segurança, Território, População. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Martins Fontes, 2008b.
FOUCAULT, M. Vigiar e punir: nascimento da prisão. Tradução de Raquel Ramalhete. Petrópolis (RJ): Vozes, 1987.
GADELHA, S. Biopolítica, Governamentalidade e Educação: introdução e conexões a partir de Michel Foucault. Belo Horizonte: Autêntica, 2009.
GUSMÃO, E. M. Contribuições de Sílvio Romero para o currículo da escola elementar no século XIX. Educação em Revista, Marília, v. 11, n. 2, p. 53-74, jul./dez. 2010.
HARDT, M.; NEGRI, A. Império. Tradução de Berilo Vargas. 2. ed. Rio de Janeiro: Record, 2001.
MUNANGA, Kabengele. Rediscutindo a Mestiçagem no Brasil: identidade nacional versus identidade negra. Belo Horizonte, Autêntica, 2008. p. 50-83.
NOGUEIRA, O. Preconceito racial de marca e preconceito racial de origem: sugestão de um quadro de referência para interpretação do material sobre relações raciais no Brasil. Tempo Social, revista de sociologia da USP, v. 19, n. 1, 2006.
RIBEIRO, F. B. A diversidade étnico-racial no Brasil. In: SILVA, G. C.; LIMA. I. C; MEIJER, R. A. S. (org.). Abordagens Políticas, Históricas e Pedagógicas de Igualdade Racial no Ambiente Escolar. Fortaleza: UNILAB, 2015.
VEIGA-NETO, A. Crise da modernidade e inovações curriculares: da disciplina para o controle. Revista de Ciências da Educação, Lisboa: Sísifo, n. 7, p. 133-142, 2008.
VEIGA-NETO, A. Espaços, tempos e disciplinas: as crianças ainda devem ir à escola? In: CANDAU, V. M. (org.) Linguagens, espaços e tempos no ensinar e aprender. Rio de Janeiro: DP&A Editora, 2001.

Published

2021-12-20