EDUCATOR'S GUIDE TO THE MOVIE “WALL-E”

Authors

  • Anna Luyza Ruella de Oliveira Vasconcelos
  • Alice Carceroni Brandão
  • Livia Dutra Pereira
  • Maurício Gonçalves Silva
  • Marcelo Diniz Monteiro de Barros

Keywords:

Ensino de Ciências; Educação audiovisual; Filme como estratégia de ensino; Wall-E.

Abstract

Environmental issues and healthy living have not been unscathed in the school context of national institutions. However, articulating these themes within the classroom can sometimes be tiring for students. With that in mind, this educator's guide was prepared with the aim of presenting the feature film Wall-E as a didactic resource that can be used as a playful resource in the teaching process of the Natural Sciences subject. Thus, the proposal contemplates the thematic approach of environmental preservation, sedentary lifestyle, healthy eating and technological development as a functional mechanism of modern life. Thus, this material brings together a set of topics that can be used by teachers of Elementary School I, aiming at raising awareness of the themes mentioned in students who have the opportunity to learn with such pedagogical practice.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BRASIL. Ministério da Saúde (MS). Coordenação Geral da Política de Alimentação e Nutrição. Dez passos para uma alimentação adequada e saudável. Brasília: Ministério da Saúde, 2014. Disponível em: https://bvsms.saude.gov.br/bvs/folder/dez_passos_alimentacao_adequada_saudavel_dobrado.pdf
MENDES, V. M. de M.; CHAGAS, K. K. N. Pedagogia dos R’S nas escolas: da teoria à prática. Revista Brasileira de Educação Ambiental (RevBEA), v. 18, n. 3, p. 32–42, 2023. DOI: 10.34024/revbea.2023.v18.13952. Disponível em: https://periodicos.unifesp.br/index.php/revbea/article/view/13952.
PEREIRA, P. A. R; BARROS, M. D. M. Guia do educador para o filme “Rango”. Revista Pedagogia em Foco, v. 12, n. 7, p. 205-222, jan./jun. 2017. Disponível em: https://www.arca.fiocruz.br/bitstream/handle/icict/24833/marcelo3_barros_etal_IOC_2017.pdf?sequence=2&isAllowed=y
ROCHA, V. F.; FURTADO, M. F. M.; BARROS, M. D. M. Guia do educador para filme “Os Croods”. Humanidades & Inovação, v. 8, n. 34, p. 304-3013, maio 2021. Disponível em: https://revista.unitins.br/index.php/humanidadeseinovacao/article/view/3709
SANTOS, Fabiana Rodrigues; PIASSI, Luís Paulo de Carvalho. “WALL-E”: O uso de um filme de animação na educação ambiental com temas transversais dos PCN. In: II SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 2010, Paraná. Anais […]. Paraná: Universidade Tecnológica Federal do Paraná – UTFPR, 2010. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/341945295_WALL-E_O_uso_de_um_filme_de_animacao_na_educacao_ambiental_com_temas_transversais_dos_PCN
WALL-E. Direção: Andrew Stanton. Produção: Jim Morris. Emeryville, CA: Disney-Pixar, 2008. Disponível em: https://www.disneyplus.com/pt-br/sign-up?type=bundle.

Published

2024-12-12