INTERDISCIPLINARITY IN ENGLISH LANGUAGE TEACHING:

an experience report integrating Science and linguistic skills through an educational game

Authors

  • Dafny Coutinho Silva
  • Marcelo Diniz Monteiro de Barros

Keywords:

Interdisciplinaridade; Jogo didático; Ensino de inglês; Aprendizagem integrada.

Abstract

This article reports on an interdisciplinary teaching experience between English Language and Science subjects, using the educational game "Who am I? The Animal Kingdom" as a pedagogical tool. The study aligns playfulness with knowledge construction, integrating English grammatical structures of comparatives and superlatives with Zoological concepts, fostering a broader and more integrated view of Science. The methodology used was qualitative and exploratory, with data collection conducted through direct observation during the game's application in a Portuguese-English Language course at a public university. The data analysis, recorded in a report, allowed for an assessment of the activity's strengths and weaknesses, highlighting the role of the game in promoting student engagement and creativity. The results showed that the interdisciplinary approach facilitated the assimilation of both linguistic and scientific content while also sparking student interest, making the learning process more dynamic and meaningful. The activity also proved effective in promoting a more comprehensive understanding of the studied topics, contributing to the development of essential competencies for solving complex problems.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BINI, L.R.; PABIS, N. Motivação ou interesse do aluno em sala de aula e a relação com ati-tudes consideradas indisciplinares. Revista Eletrônica Lato Sensu, ano 3, n. 1, p. 1-19, 2008.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: versão final. Secre-taria da Educação Fundamental. Brasília, 2018. Disponível em: https://portal.mec.gov.br/conselho-nacional-de-educacao/base-nacional-comum-curricular-bncc. Acesso em: 6 ago. 2024.
COLOMBO, I. M.; COMITRE, F. Pesquisa translacional e a pedagogia freireana. Revista Iluminart, n. 17, 2019 Disponível em: 336 (ifsp.edu.br). Acesso em: 8 ago. 2024.
FERNANDES, J. C. R. Matemática e Estudo do Meio em Inglês: um projeto interdiscipli-nar nas aulas de língua estrangeira no 1º Ciclo. Mestrado em Ensino de Inglês no 1º Ciclo do Ensino Básico. Faculdade de Letras da Universidade do Porto. Disponível em: https://hdl.handle.net/10216/149012. Acesso em: 6 ago. 2024.
FERREIRA, L. S. C. M.; ALEME, R. L.; GONÇALVES, R. S. Aprendizagem de inglês e cria-tividade: em busca de práticas de ensino que motivem interesse e criatividade. Revista Es-paço Crítico, v. 2, n. 1, p. 05-19, 2021. Disponível em: https://repositorio.ufmg.br/handle/1843/53484. Acesso em: 8 ago. 2024.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes necessários à prática educativa. São Pau-lo: Paz e Terra, 1996.
GONÇALVES, G. M.; PEREIRA, M. O uso da literatura no ensino de ciências/biologia. Sci-entia Vitae, v. 15, n. 40, ano 10, jan./fev./mar. 2023. Disponível: https://periodicos.srq.ifsp.edu.br/index.php/rsv/article/view/114/106. Acesso em: 8 ago. 2024.
GONZALA, G. R.; MIRANDA, J. C.; FERREIRA, M. L.; COSTA, R. C.; FREITAS, C. C. C.; FARIA, A. C. DE O. Jogos didáticos para o ensino de Ciências. Educação Pública, v. 17, n. 7, p. 1-11, 2017.
HICKMAN, C. P. Jr.; KEEN, S.; EISENHOUR, D.; LARSON, A.; I’ANSON, H. Princípios Integrados de Zoologia. 16. ed. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 2016.
JORGE, M. L. dos S. (2009). Preconceito contra o ensino de língua estrangeira na rede pú-blica. In: LIMA, D. C. (org.). Ensino e Aprendizagem de Língua Inglesa: conversas com especialistas. São Paulo: Parábola Editorial. p. 161-168.
KNÜPPE, L. Motivação e desmotivação: desafio para as professoras do Ensino Fundamen-tal. Editora UFPR. Educar em Revista, Curitiba, n. 27, p. 277-290, 2006.
KUMARAVADIVELU, B. Beyond Methods: Macrostrategies for Language Teaching. New Haven: Yale University Press, 2003.
LEITÃO, S. C.; COSTA V. M.; AGOSTINHO, J. C.; SILVA, M. J.; FERNANDES, M. R. Per-cepções de alunos do Ensino Médio sobre o ensino de Zoologia. Revista Educar Mais, v. 5, n. 3, p. 683-697, 2021. DOI: 10.15536/reducarmais.5.2021.2402.
MINAYO, M. C. S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. São Paulo: Hucitec, 2013.
RAMOS, D.; OLIVEIRA, M. Jogos digitais e aprendizagem da língua inglesa em contexto não escolar: um estudo com crianças do ensino fundamental. Temática, n. 2, p. 230-246, 2022. Disponível em: <https://periodicos.ufpb.br/index.php/tematica/article/view/62262/35101>. Acesso em: 8 ago. 2024.
REITER, S. V. de S.; RIBEIRO, E. Jogos educacionais para ensinar Inglês: a perspectiva da interculturalidade – do conceito à prática. EDUCERE - Revista da Educação da UNIPAR, v. 23, n. 2, p. 659–673, 2023. DOI: 10.25110/educere.v23i2.2023-009. Disponível em: https://unipar.openjournalsolutions.com.br/index.php/educere/article/view/9162. Acesso em: 6 ago. 2024.
SANTOS, B. S. S.; SILVEIRA, V. L. L.; DEUS, J. A. O ensino de Biologia na perspectiva da inovação: reflexões e proposições para os anos finais da educação. Educitec - Revista de Estudos e Pesquisas sobre Ensino Tecnológico, Manaus, Brasil, v. 6, edição especial, p. e105320, 2020. DOI: 10.31417/educitec.v6ied.especial.1053. Disponível em: https://sistemascmc.ifam.edu.br/educitec/index.php/educitec/article/view/1053. Acesso em: 6 ago. 2024.
SILVA, F. G. C.; AIRES, A. P. de F.; GUSMÃO, M. M. P. Game on: avaliando o uso de jogos pedagógicos em aulas de Inglês no Estágio Supervisionado. Discursividades, v. 15, n. 2, e–1522409. DOI: https://doi.org/10.29327/256399.15.2-7
WACHOWICZ, L. A. Pedagogia mediadora. Petrópolis (RJ): Editora Vozes, 2009.

Published

2024-12-12