Variação na aquisição fonológica: uma abordagem da Teoria da Otimidade Conexionista
Keywords:
Variação, Teoria da Otimidade, Conexionismo.Abstract
Desde o seu surgimento na década de 1990, a Teoria da Otimidade (OT) tem sido aplicada à análise de dados que evidenciam variação lingüística, considerando diferentes propostas. Ao contrário de modelos estritamente gerativos, a Teoria da Otimidade Conexionista (COT) tem tornado possível explicar a variação lingüística de uma maneira diferenciada. Neste artigo, serão analisados os dados longitudinais de G., com idade entre 1:0 e 3:9 (anos, meses), em processo de aquisição do português brasileiro, para explicar a variação na aquisição da linguagem, considerando um enfoque conexionista da Teoria da Otimidade e o algoritmo de aquisição gradual proposto por Boersma e Hayes (2001).
Downloads
References
ANTILLA, A. Deriving variation from grammar. In: HINSKENS; VAN HOUT; WETZELS. Variation, change and phonological theory. Amsterdam: John Benjamins, 1997.
BATES, E.; GOODMAN, J.C. On the inseparability of grammar and the lexicon: evidence from acquisition. In: TOMASELLI, M.; BATES, E. Language development. Oxford: Blackwell, 2001.
BOERSMA, Paul. Functional phonology: formalizing the interaction between articulatory and perceptual drives. The Haggue: Holland Academic Press, 1998.
BOERSMA, Paul. HAYES, Bruce. Empirical tests of the gradual learning algorithm. ROA, 2001.
BONILHA, Giovana F. G. Aquisição dos ditongos orais decrescentes: uma análise à luz da Teoria da Otimidade. Dissertação (Mestrado em Letras), UCPel, 2000.
BONILHA, Giovana F. G. Aquisição fonológica do português brasileiro: uma abordagem conexionista da Teoria da Otimidade. Tese (Doutorado em Letras), PUC-RS, 2004.
BONILHA, Giovana F. G.; ZIMMER, Márcia. Não há gramática sem léxico: um diálogo entre o conexionismo e a Teoria da Otimidade. Trabalho apresentado no VI CBLA, PUC-SP, out., 2004.
CHOMSKY, N. Lectures on government and binding. Dodricht: Foris, 1981.
CHOMSKY, N. Knowledge of language: its nature, origin and use. Londres: Praeger, 1986.
CURTIN, S. Representational richness in phonological development. Doctoral Dissertation. Univeristy of Southern California, 2002.
GNANADESIKAN, Amalia E. Markdeness and faithfulness constraints in child phonology. ROA 67-0000, 1995.
OLIVEIRA, Carolina Cardoso; MEZZOMO, Carolina; FREITAS, Gabriela; LAMPRECHT, Regina. Cronologia da aquisição dos segmentos e das estruturas silábicas. In: LAMPRECHT,
Regina (Org.). Aquisição fonológica do português. Porto Alegre: Artes Médicas, 2004.
PRINCE, Alan, SMOLENSKY, Paul. Optimality theory: constraint interaction in generative grammar. RuCCs Technical report 2, 1993.
PRINCE, Alan, SMOLENSKY, Paul. Optimality: From Neural Networks to Universal Grammar. Science, v. 275, p. 1.604-1.610, 1997.
REYNOLDS, William T. Variation and optimality. Tese (Dissertation PhD). University of Pennsylvania, 1994.
SMOLENSKY, Paul. The initial state and ‘richness of the base’ in Optimality Theory. ROA – 154, 1996 Disponível em:
<http://ruccs.rutgers.edu/roa.html>.
SMOLENSKY, Paul. Constraint interaction in Generative Grammar II: Local conjunction, or random rules in Universal Grammar. Handout from Hopkins Optimality Theory Workshop/Maryland Mayfest’ 97, Baltimore, 1997.
TESAR, Bruce, SMOLENSKY, Paul. The learnability of Optimality Theory. In: Proceedings od the Thirteenth West Coast Conference on Formal Linguistics, ed. Raul Aranovich, William Byrne, Susanne Preuss and Martha Senturia, p. 122-137, 1993.
TESAR, Bruce, SMOLENSKY, Paul. Learnability in Optimality Theory (long version). ROA – 156, 1996. Disponível em:
<http://ruccs.rutgers.edu/roa.html>.
TESAR, Bruce, SMOLENSKY, Paul. Learnability in Optimality Theory. Linguistic Inquiry 29, p. 229-268, 1998.
TESAR, Bruce, SMOLENSKY, Paul. Learnability in Optimality Theory. Cambridge, MA: MIT Press, 2000.
YOUNG, Stephan; CONCAR, David. These cells were made for learning. New Scientist, nov., p. 2-8, 1992.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.