Entre Luzes e Refrações: Mário “klaxista” de Andrade

Authors

  • Adalberto Rafael Guimarães Instituto Federal da Bahia (IFBA)
  • Telma Borges da Silva UFMG

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2021v25n55p151-182

Keywords:

Mário de Andrade., Revista Klaxon., Literatura Brasileira., Periódicos Modernistas., Crítica., Poesia.

Abstract

When appraising modernist periodicals in 1946, Antonio Candido claimed that without the “talented eruptions of young men’s magazines” responsible for “overthrowing the fossils and educating the taste of readers” it would be impossible to state our history held “literary vitality” at some point. Following José Aderaldo Castello, he later asserted it would be impossible to write the Modernism’s chronicle without heeding to those publications. Based on the Revista Klaxon: Mensário de Arte Moderna (1922-1923), the first modernist period launched in Brazil, soon after the Week of Modern Art, this article aims to collect, select and discuss critical and literary texts by Mário de Andrade in order to analyze the constants and transformations in the construction of the modernist project, starting from the space of “intellectual sociability” of this magazine considered by the modernists as the “firstborn son of the Week”.

KEY-WORDS: Mário de Andrade. Revista Klaxon. Criticism. Poetry.  Literature and Society.

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Author Biographies

Adalberto Rafael Guimarães, Instituto Federal da Bahia (IFBA)

Doutor em Teoria Literária e Literatura Comparada pela Universidade de São Paulo (2018), com tese sobre as revistas e jornais publicados na década de 1920, em São Paulo. Mestre em Letras/Estudos Literários pela Universidade Estadual de Montes Claros (2013), com dissertação sobre a primeira revista modernista brasileira. Graduado em Letras Português pela Universidade Estadual de Montes Claros (2011). É professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Bahia (IFBA), no campus Euclides da Cunha. Atua principalmente nos seguintes temas: Modernismo; Periódicos Modernistas; Regionalismo; Folclore Brasileiro; Mário de Andrade; Tradição e Modernidade; Crítica Literária; Literatura e Sociedade; Literatura e História; Poesia e Autobiografia.

Telma Borges da Silva, UFMG

Possui graduação em Letras (1994), mestrado Teoria da Literatura (Uma arqueologia para Cesário Verde - 2000) e doutorado em Letras (A escrita bastarda de Salman Rushdie - 2006) pela Universidade Federal de Minas Gerais, com estágio sanduíche na Universidade Nova de Lisboa. É autora do livro A escrita bastarda de Salman Rushdie, publicado em 2011 pela Annablume, resultado de seu doutorado. Atualmente é professora do Departamento de Métodos e Técnicas da Faculdade de Educação da UFMG. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Ensino de Literatura, Literatura Portuguesa,Teoria Literária e Literatura comparada, atuando principalmente nos seguintes temas: Letramento Literário, Guimarães Rosa, Salman Rushdie, Literatura Brasileira contemporânea: Conceição Evaristo, Milton Hatoum e Ronaldo Correia de Brito.Teoria da Literatura, Memória, Identidade, Relações Étnico-Raciais na Literatura, Gênero e Alteridade.

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Published

2022-01-11

How to Cite

GUIMARÃES, Adalberto Rafael; SILVA, Telma Borges da. Entre Luzes e Refrações: Mário “klaxista” de Andrade. Scripta, Belo Horizonte, v. 25, n. 55, p. 151–182, 2022. DOI: 10.5752/P.2358-3428.2021v25n55p151-182. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/scripta/article/view/27234. Acesso em: 20 oct. 2025.