From intellection to the ways of acquiring knowledge through analog reasoning by the blind
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2358-3428.2022v26n57p166-192Keywords:
Analogy, Acts of consciousness, Intellection, Visual impairmentAbstract
The desire to know reality characterizes humans. Acquiring knowledge demands acts of consciousness. In this paper, we seek to relate acts of consciousness in an approach that involves learning based on analogies with the ways of knowing. Intellection as activity and knowledge, as proposed by Bernard Lonergan, becomes the key to understanding cognitive processes. Reasoning by analogy, based on familiarity with objects or with process of abstraction, arises in its turn from intellection. Provisionally, we realize that the process of knowledge acquisition by the blind places learning with analogies in the field of intellection. This experience begins with the senses, which we call primary analogy, and subsequently develops into structural relationships leading to complex thinking. Knowing the world experienced by the blind defines the familiar domain of analogy guaranteeing, thus, the acquisition of new knowledge and allowing the process of intellection of the intellection.
Downloads
References
ALMEIDA, Hederson Aparecido de; DINIZ, Renato Eugênio da Silva. A tomada de consciência sobre o uso de analogias espontâneas: contribuições de uma formação continuada desenvolvida com professoras de ciências. Ciência & Educação, v. 26, e20067, 2020.
ALMEIDA, Hederson Aparecido de. As analogias utilizadas por professores de biologia como elementos da transposição didática. 2016. Dissertação (Mestrado em Educação para a Ciência e Matemática) – Centro de Ciências Exatas, Universidade Estadual de Maringá, Maringá, 2016.
BRENTANO, Franz. Psychology from an Empirical Standpoint. Tradução de Antos Rancurello, Linda McAlister. London: Internacional Library of Philosophy, 1973. (Originalmente publicado em 1874).
BOZELLI, Fernanda Cátia; NARDI, Roberto. O discurso analógico no Ensino Superior de Física. In: NARDI, Roberto; ALMEIDA, Maria José P. M. de. (orgs.). Analogias, leituras e modelos no ensino da ciência: a sala de aula em estudo. São Paulo: Escrituras, 2006.
CONTENÇAS, Paula. A eficácia da metáfora na produção da ciência: o caso da genética. Lisboa: Instituto Piaget, 1999.
DUIT, Reinders. On the role of analogies and metaphors in learning science. Science, v. 76, n. 6, p. 649-672, 1991.
HENRIQUES, Mendo Castro. Bernard Lonergan: uma Filosofia para o século XX. São Paulo: É Realizações, 2010.
HENRIQUES, Mendo Castro. Bernard Lonergan e o Insight. São Paulo: É Realizações, 2011.
HENRIQUES, Mendo Castro. Prefácio. In: Insight: um estudo do conhecimento humano. São Paulo: É Realizações, 2010a.
HUSSERL, Edmund. Ideas relativas a una fenomenología pura y una filosofía fenomenológica. México: Fondo de Cultura Económica, 1986. (Originalmente publicado em 1913).
LABRA, María José González. Aprendizaje por analogía: análisis del proceso de inferencia analógica para la adquisición de nuevos conocimientos. Madri: Trotta, 1997.
LEITE, R; DUARTE, M. D. C. Percepções de professores sobre o conceito de analogia e de sua utilização no ensino-aprendizagem da Física e da Química. In: NARDI, Roberto; ALMEIDA, Maria José P. M. de. (orgs.). Analogias, leituras e modelos no ensino da ciência: a sala de aula em estudo. São Paulo: Escrituras, 2006.
LONERGAN, Bernard. Tópicos de Educação - Conferências sobre Filosofia da Educação. São Paulo: É Realizações, 2019.
LONERGAN, Bernard. Insight – um estudo do conhecimento humano. São Paulo: É Realizações, 2010.
MARI, Hugo; SILVEIRA, José C. da. Sobre cognição visual. Scripta, v. 14, n. 26, p. 3-26, 2010.
MERLEAU-PONTY, Maurice. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1994.
MONTEIRO, João Paulo. Realidade e cognição. São Paulo: Unesp, 2006.
MOZZER, Nilmara Braga; JUSTI, Rosária. Nem tudo que reluz é ouro: uma discussão sobre analogias e outras similaridades e recursos utilizados no ensino de ciências. Investigações em Ensino de Ciências, v. 23, n. 1, p. 155-182, 2018.
MOZZER, Nilmara Braga; JUSTI, Rosária. Nem tudo que reluz é ouro: uma discussão sobre analogias e outras similaridades e recursos utilizados no ensino de ciências. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 15, n. 1, p. 123-147, 2015.
NUNES, Sylvia da Silveira Nunes; LOMÔNACO, José Fernando Bitencourt. Desenvolvimento de conceitos em cegos congênitos: caminhos de aquisição do conhecimento. Psicologia Escolar e Educacional, v. 12, n. 1, 2008.
OCHAITA, Esperanza; ROSA, Alberto. Percepção, ação e conhecimento nas crianças cegas. In: COLL, César; PALACIOS, Jesús; MARCHESI, Álvaro (orgs.). Desenvolvimento psicológico e educação: necessidades educativas especiais e aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995. v. 3, p. 183-197.
OCHAITA, Esperanza; ESPINOSA, Maria Ángeles. Desenvolvimento e intervenção educativa nas crianças cegas ou deficientes visuais. In: COLL, César; PALACIOS, Jesús; MARCHESI, Álvaro (orgs.). Desenvolvimento psicológico e educação: necessidades educativas especiais e aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1995. v. 3, p. 183-197.
OLIVEIRA, Thais Mara Anastácio; MOZZER, Nilmara Braga. Análise do conhecimento declarativo e procedimental de futuros professores de química sobre analogias. Ensaio – Pesquisa em Educação em Ciências, v. 19, e2602, 2017.
PERELMAN, Chaim. Analogia e Metáfora. In: Enciclopédia Einaudi (vol.11). Lisboa: Imprensa Nacional-Casa da Moeda.
WEBB Eugene. Filósofos da consciência. Polanyi, Lonergan, Voegelin, Ricoeur, Girard, Kierkegaard. São Paulo: É Realizações, 2013.
VOSNIADOU, Stella; ORTONY, Andrew. Analogical reasoning as a mechanism in knowledge acquisition: a developmental perspective. In: VOSNIADOU, Stella; ORTONY, Andrew (Eds.). Similarity and Analogical Reasoning. Cambridge: Cambridge University Press, 1989. p. 413-437
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
By submitting any manuscript (articles, reviews, or interviews) authors automatically assign full copyrights to PUC Minas. Authors are requested to ensure:
• The absence of conflicts of interest (relations between authors, companies/ institutions or individuals with an interest in the topic covered by the article), as well as funding agencies or sponsoring institutions of the research that culminated in the article.
This file is licensed under the Creative Commons Attribution - Share Alike 4.0 International.