Paulo Freire’s pedagogy and tolerance in legal education
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.1678-3425.2024v9n16p375-385Keywords:
Tolerance, Legal Education, Paulo Freire, Liberating EducationAbstract
Current legal education, based on banking education, in which the student is a mere passive spectator of the education relationship, without having a critical sense, is careful about changes, especially in their pedagogy. The lack of tolerance and skills among students are factors that demonstrate the need for advancement in the teaching of Law in contemporary ways. Recent specific cases, involving the Brazilian Bar Association São Paulo and Bahia Section, show that legal education that still follows educational dictates from the past is behind. Furthermore, data from the Brazilian Bar Association also shows that Brazil has a high number of lawyers and law schools. The work of Freire’s and his liberating education, in which the student is the result of an emancipatory process, seems to be a solution, considering that it favors the relationship between the student body and teachers through tolerance and respect, this being a competence necessity for legal operators. Therefore, the objective of this article is to answer the question about how to promote quality education through the act of tolerance through an emancipatory pedagogy. It is concluded, through qualitative research methodology, hypothetical-deductive method, and bibliographical research, that Freire's liberating education is based on student-teacher respect, favoring their tolerance. Furthermore, the constant need for the development of skills in students is advocated, as they are essential for the maintenance of legal education based on the act of tolerance.
Downloads
References
BOGHIAN, Ioana. TEACHERS’ PERSPECTIVES ON TOLERANCE EDUCATION. A LITERATURE REVIEW. Journal Of Innovation In Psychology, Education And Didactics, Romênia, v. 02, n. 20, p. 189-2023, jan. 2016. Disponível em: https://jiped.ub.ro/wp-content/uploads/2016/12/JIPED_20_2_2016_6.pdf. Acesso em: 21 set. 2023.
BRASIL. Resolução nº 05, de 17 de dezembro de 2018. Institui as Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Direito e dá outras providências.. . Brasília, 17 dez. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2018-pdf/104111-rces005-18/file. Acesso em: 21 set. 2023.
BRIGHENTE, Miriam Furlan; MESQUIDA, Peri. Paulo Freire: da denúncia da educação bancária ao anúncio de uma pedagogia libertadora. Pro-Posições, [S.L.], v. 27, n. 1, p. 155-177, abr. 2016. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/0103-7307201607909. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pp/a/kBxPw6PW5kxtgJBfWMBXPhy/?lang=pt#. Acesso em: 21 set. 2023.
COHEN, Andrew Jason. What Toleration Is. Ethics, [S.L.], v. 115, n. 1, p. 68-95, out. 2004. University of Chicago Press. http://dx.doi.org/10.1086/421982. Disponível em: https://www.jstor.org/stable/10.1086/421982. Acesso em: 21 set. 2023.
DIAS, Isabel Simões. Competências em educação: conceito e significado pedagógico. Psicologia Escolar e Educacional, [S.L.], v. 14, n. 1, p. 73-78, jun. 2010. FapUNIFESP (SciELO). http://dx.doi.org/10.1590/s1413-85572010000100008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/pee/a/XGgFPxFQ55xZQ3fXxctqSTN/?format=html#. Acesso em: 21 set. 2023.
FEITOSA, Sonia Couto Souza. Método Paulo Freire - Princípios e Práticas de uma Concepção Popular de Educação. 1999. 156 f. Tese (Doutorado) - Curso de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 1999. Disponível em: https://acervoapi.paulofreire.org/server/api/core/bitstreams/3d38f1ba-d44f-44aa-b43b-2bdd9bf9521b/content. Acesso em: 21 set. 2023.
FERRAZ JÚNIOR, Tércio Sampaio. Introdução ao Estudo do Direito: técnica, decisão e dominação. Barueri: Atlas, 2023.
FREIRE. Paulo. Educação e mudança. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.
FREIRE. Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2021.
FREIRE. Paulo. Pedagogia do Oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1987
FREIRE. Paulo. SHOR. Ira. Medo e Ousadia: o cotidiano do professor. Rio de Janeiro: Paz e Terra. 1986.
GALUPPO, Marcelo Campos. Introdução à Vida Acadêmica II: manual do professor – um guia de metodologia do ensino para professores de cursos superiores. São Paulo: Dialética, 2022.
GARDNER, Peter. Tolerance and Education. Liberalism, Multiculturalism And Toleration, [S.L.], p. 83-103, 1993. Palgrave Macmillan UK. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-349-22887-4_6. Disponível em: https://link.springer.com/chapter/10.1007/978-1-349-22887-4_6#copyright-information. Acesso em: 21 set. 2023.
HORTON, John. Liberalism, Multiculturalism and Toleration. New York: Palgrave Macmillan, 1993.
JORNAL NACIONAL. Juiz não reconhece manifestações afro-brasileiras como religiões. 2014. Disponível em: https://g1.globo.com/jornal-nacional/noticia/2014/05/juiz-nao-reconhece-manifestacoes-afro-brasileiras-como-religioes.html. Acesso em: 21 set. 2023.
MILL, Stuart. Ensaio sobre a Liberdade. São Paulo: Escala, 2006.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Paulo Freire é declarado o patrono da educação brasileira. 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/ultimas-noticias/222-537011943/17681-paulo-freire-e-declarado-o-patrono-da-educacao-brasileira. Acesso em: 21 set. 2023.
OAB BAHIA. Não podemos admitir a intolerância religiosa no uso das vestimentas no exercício da advocacia. 2023. Disponível em: -das-vestimentas-no-exercicio-da-advocacia. Acesso em: 21 set. 2023.
OAB NACIONAL. Brasil tem 1 advogado a cada 164 habitantes; CFOAB se preocupa com qualidade dos cursos jurídicos. 2022. Disponível em: https://www.oab.org.br/noticia/59992/brasil-tem-1-advogado-a-cada-164-habitantes-cfoab-se-preocupa-com-qualidade-dos-cursos-juridicos. Acesso em: 21 set. 2023.
OAB SÃO PAULO. OAB SP divulga nota de repúdio contra declarações de intolerância religiosa. 2022. Disponível em: https://jornaldaadvocacia.oabsp.org.br/noticias/comissoes/oab-sp-divulga-nota-de-repudio-contra-declaracoes-de-intolerancia-religiosa/. Acesso em: 21 set. 2023.
PAPALIA, Franceli Bianquin Grigoletto; FERREIRA, Liliana Soares. Trabalho pedagógico e docência universitária nos Cursos de Direito na perspectiva da Resolução CNE/CES 05/2018. Revista Diálogo Educacional, [S.L.], v. 21, n. 68, p. 01-26, 23 fev. 2021. Pontificia Universidade Catolica do Parana - PUCPR. http://dx.doi.org/10.7213/1981-416x.21.068.ds10. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?pid=S1981-416x2021000100235&script=sci_arttext. Acesso em: 21 set. 2023.
SILVA, Bárbara Batalha; GALUPPO, Marcelo Campos. Tolerância, liberdade de expressão e a esfera pública em Habermas. Doispontos, [S.L.], v. 18, n. 2, p. 131-145, 29 mar. 2022. Universidade Federal do Parana. http://dx.doi.org/10.5380/dp.v18i2.83629. Disponível em: https://revistas.ufpr.br/doispontos/article/view/83629. Acesso em: 21 set. 2023.
SOUSA, I. da S. . IMPORTÂNCIA DAS CHARGES PARA O DESENVOLVIMENTO DO PENSAMENTO CRÍTICO: doi.org/10.29327/4429134. Revista Ibero-Americana de Humanidades, Ciências e Educação, [S. l.], v. 6, n. 12, p. 13, 2021. Disponível em: https://periodicorease.pro.br/rease/article/view/487. Acesso em: 3 set. 2023.