Educação sexual nas escolas

direitos e deveres, percepções e vivências

Authors

  • Flávia Mariana da Silva de Souza Graduanda em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais. FaE. UEMG. Orientadora Educacional.
  • Laura Cristina Santos Graduanda em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais. FaE. UEMG.
  • Warley Coutinho Simão Graduando em Pedagogia pela Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais. FaE. UEMG.

DOI:

https://doi.org/10.5752/P.1678-3425.2025v10n18p337-350

Keywords:

Princípios sobre a sexualidade, Percepções pedagógicas, Subjetividade, Experiências escolares, Diversidade sexual

Abstract

This research aims to analyze the perceptions of undergraduate students at the School of Education of UEMG – Belo Horizonte Campus about sexual education in schools. The study is based on theoretical references that address sexuality as a constitutive dimension of the subject, including authors such as Freud, Guacira Lopes Louro, Sérgio Carrara and Helena Altmann. Through a qualitative approach, an online questionnaire was applied to students of the institution in order to understand their school experiences with the theme of sexuality. The data point to gaps in school education regarding the debate on sexual and gender diversity, revealing the urgency of inclusive pedagogical practices.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALTMANN, Helena. Diversidade sexual e educação: desafios para a formação docente. Sexua-lidad, Salud y Sociedad. Revista Latinoamericana, no. 13, p. 69-82, Abril. 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/sess/a/psXJs4Jh86t9JRjbr6QPtdj/?format=pdf&lang=pt

CARRARA, Sérgio. Educação, diferença, diversidade e desigualdade. In: BRASIL. Gênero e diversidade na escola: formação de professoras/es em gênero, sexualidade, orientação sexual e relações étnico-raciais. Rio de Janeiro: CEPESC; Brasília: SPM, 2009.

CARRARA, Sérgio; MOUTINHO, Laura; AGUIÃO, Silvia. Sexualidade e comportamento sexual no Brasil: dados e pesquisas. Rio de Janeiro: Centro Latino-Americano em Sexualidade e Direitos Humanos/IMS/UERJ, 2005.

FREUD, Sigmund. Três ensaios sobre a sexualidade. Tradução de Paulo César de Souza. 4 ed. São Paulo: Companhia das Letras, 2016.

GAVA, Thais; VILLELA, Wilza Vieira. Educação em sexualidade: desafios políticos e práticos para a escola. Sexualidad, Salud y Sociedad. Revista Latinoamericana, n.24, p. 157-171, dez. 2016. Disponivel em: https://www.researchgate.net/publication/313814082_Educacao_em_Sexualidade_desafios_politicos_e_praticos_para_a_escola

GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2002.

LAKATOS, Eva Maria; MARCONI, Marina de Andrade. Fundamentos de metodologia ci-entífica. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2003.

LOURO, Guacira Lopes. Gênero, sexualidade e educação: uma perspectiva pós-estruturalista. Petrópolis, RJ: Vozes, 1997. p. 14-36. Disponível em: https://bibliotecaonlinedahisfj.wordpress.com/wp-content/uploads/2015/03/genero-sexualidade-e-educacao-guacira-lopes-louro.pdf

RICHARDSON, Roberto Jarry. Pesquisa social: métodos e técnicas. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

SCOTT, Joan W. Gênero: uma categoria útil de análise histórica. Educação & Realidade, Por-to Alegre, v. 20, n. 2, p. 71-99, jul./dez. 1995. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/71721

Published

2025-07-15

How to Cite

SOUZA , Flávia Mariana da Silva de; SANTOS, Laura Cristina; SIMÃO, Warley Coutinho. Educação sexual nas escolas: direitos e deveres, percepções e vivências. VirtuaJus, Belo Horizonte, v. 10, n. 18, p. 337–350, 2025. DOI: 10.5752/P.1678-3425.2025v10n18p337-350. Disponível em: https://periodicos.pucminas.br/virtuajus/article/view/36319. Acesso em: 20 oct. 2025.

Issue

Section

Papers from students and graduates