Cinema and Audiovisual as Ethical Instruments for the Dissemination of Human Rights
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.1678-3425.2020v5n8p431-449Keywords:
Cinema, Audiovisual, Human Rights, EthicsAbstract
The objective of this research is to analyze the behavior of audiovisual and cinematographic production over time, in its main and diffuse means of communication, in view of the spread of human and fundamental rights and the applicability of themes such as ethics, culture and education. Through the study of the insertion of cinema in the context of the cultural industry – located under the critical perspective of Adorno and Horkheimer – , of the possibilities of reinvention arising from movements of rupture with the standardized ways of making cinema and the observation of stories developed in contemporary times that enable the emergence of humanist guidelines, this article seeks to present narratives committed to ethical assumptions in audiovisual and cinematographic productions. In addition, this work seeks to point out the crossings that such creations can go through in the face of the responsibility of displaying contents engaged in the dissipation of prejudices, in the formation of citizens and in the construction of a more just and egalitarian society.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Senado Federal, 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 1 de jun. de 2020.
CAROLLI, Bruna; VARÃO, Rafiza. Arte e indústria cultural: uma análise dos diferentes papéis do Cinema. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO, 32., 2009, Curitiba. Anais Eletrônicos... São Paulo: Intercom, 2009. p. 1-12. Disponível em: http://www.intercom.org.br/papers/nacionais/2009/resumos/R4-2353-1.pdf. Acesso em: 2 de jun. de 2020.
CARVALHO, Luiz Fernando. Luiz Fernando Carvalho dá tempo na TV e reflete: “A repetição maniqueísta dos atores tira a credibilidade das histórias”. [Entrevista concedida a] Júlia Moura. Glamourama. [online]. Disponível em: https://glamurama.uol.com.br/luiz-fernando-carvalho-da-tempo-na-tv-e-reflete-a-repeticao-maniqueista-dos-interpretes-para-todo-o-conteudo-tira-a-credibilidade/. Acesso em: 2 de jun. de 2020.
CAPITU. Luiz Fernando Carvalho, 2018. Disponível em: http://luizfernandocarvalho.com/projeto/capitu/. Acesso em: 3 de jun. de 2020.
COELHO, Cláudio Novaes Pinto. O Conceito de Industria Cultural e a Comunicação na Sociedade Contemporânea. Communicare. [online]. 2002, v. 2, n. 2, p. 35-46. Disponível em: https://casperlibero.edu.br/wp-content/uploads/2014/07/O-conceito-de-industria-cultural-e-a-comunica%C3%A7%C3%A3o-na-sociedade-contempor%C3%A2nea.pdf. Acesso em: 1 de jun. de 2020.
COMPARATO, Fábio Konder. Afirmação Histórica dos Direitos Humanos. 3. ed. São Paulo: Editora Saraiva, 2003.
COSTA, Flávia Cesarino. O primeiro cinema. São Paulo: Scritta, 1995.
DECLARAÇÃO UNIVERSAL DOS DIREITOS HUMANOS. 1948. Disponível em: https://nacoesunidas.org/wp-content/uploads/2018/10/DUDH.pdf.
HOJE É DIA DE MARIA. Luiz Fernando Carvalho, 2018. Disponível em: http://luizfernandocarvalho.com/projeto/hoje-e-dia-de-maria/. Acesso em: 3 de jun. de 2020.
HORKHEIMER, Max; ADORNO, Theodor. A indústria cultural: o iluminismo como mistificação de massas. Tradução de Júlia Elisabeth Levy. In: LIMA, Luiz Costa. Teoria da cultura de massa. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 2002, p. 169-214.
IBGE – INSTITUO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA, 2018. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2018. Rio de Janeiro: IBGE, 2018.
KREUTZ, Katia. Cinema Novo. Academia Inernacional de Cinema, 2018a. Disponível em: https://www.aicinema.com.br/cinema-novo/. Acesso em: 1 de jun. de 2020.
KREUTZ, Katia. Neorrealismo Italiano. Academia Inernacional de Cinema, 2018b. Disponível em: https://www.aicinema.com.br/neorrealismo-italiano/#:~:text=O%20Neorrealismo%20italiano%20foi%20um,Mundial%20(1939%20a%201945)>. Acesso em: 1 de jun. de 2020.
KREUTZ, Katia. Nouvelle Vague. Academia Inernacional de Cinema, 2018c. Disponível em: https://www.aicinema.com.br/nouvelle-vague/. Acesso em: 1 de jun. de 2020.
LEIGHT, Danny (org.). O Livro do Cinema. São Paulo: Globo Livros, 2016.
MELO, P. V.; DANTAS, R.; BRITO, T.. Mídia e Direitos Humanos: um debate necessário. Carta Capital, São Paulo, 9 de dez. de 2013. Disponível em: https://www.cartacapital.com.br/blogs/intervozes/midia-e-direitos-humanos-um-debate-necessario-9408/. Acesso em: 02 de jun. de 2020.
PASSOS, Bruno. Anne with an E (2017-2019): um século à frente. Cinema com Rapadura. 2020. Disponível em: https://cinemacomrapadura.com.br/criticas/572460/critica-anne-with-an-e-cbc-2017-2019-um-seculo-a-frente/. Acesso em: 1 de jun. de 2020.
ROCHA, Glauber. Eztetyka da Fome. Hambre – espacio cine experimental. 2013. Disponível em: https://hambrecine.com/2013/09/15/eztetyka-da-fome/. Acesso em: 2 de jun. de 2020.
SILVA, José Afonso da. Curso de Direito Constitucional Positivo. 25. ed. São Paulo: Malheiros. 2005.
VELHO CHICO. Luiz Fernando Carvalho, 2018. Disponível em: http://luizfernandocarvalho.com/projeto/velho-chico/. Acesso em: 3 de jun. de 2020.