MODERNIDADE EM ARTE
Entre Foucault e Rancière
DOI:
https://doi.org/10.5752/P.2177-6342.2025v16n31p277-288Keywords:
Foucault, Rancière, Modernidade, Filosofia, ArteAbstract
Neste artigo, apresentamos a noção de modernidade artística em Michel Foucault e Jacques Rancière. A nossa pesquisa divide-se em dois momentos. No primeiro, examinamos a noção de modernidade em A pintura de Manet. Nesta conferência proferida por Foucault, exporemos os temas do espaço, da luz e do espectador presentes na pintura de Manet. No segundo, investigamos a noção de modernidade em A partilha do sensível: estética e política. Nesta obra, Rancière apresenta sua crítica ao conceito de modernidade em arte. Ao final, depois da exposição desses dois momentos, entenderemos as aproximações e os distanciamentos entre Foucault e Rancière acerca da noção de modernidade em arte.
Downloads
References
__________. Pintura e escritura. In: Rapsódia. São Paulo, v. 1, n. 9, p. 151-160, 2015.
FOUCAULT, Michel. A pintura de Manet. Tradução Rodolfo E. Scachetti. In: Visualidades. Goiânia, v. 8, n. 2, p. 259-285, jul-dez 2010.
__________. O corpo utópico, as heterotopias. Tradução Salma T. Muchail. São Paulo: N-1 Edições, 2013.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. Tradução Mônica C. Neto. São Paulo: Ed. 34, 2005.
__________. Malaise dans l’esthétique. Paris: Galilée, 2004.
PERRET, Catherine. Le modernisme de Foucault. In: Michel Foucault, un regard. Paris: Seuil, 2004.
TRIKI, Rachida. Foucault en Tunisie. In: Michel Foucault, un regard. Paris: Seuil, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
DECLARATION TERM:
I submit the presented work, an original text, for evaluation by the Sapere Aude journal of Philosophy and agree that its copyright will become the exclusive property of PUC Minas Publisher, prohibiting any reproduction, total or partial, in any other part or electronic/printed divulgation means before the necessary previous authorization is solicited and obtained from the Publisher. I also declare that there is no interest conflict between the aborded theme and the author, entrerprise, institution or individuals. I am not sure about this sentence and why it should be there. Do you publish any research that is subsidized by companies or that involves quantitative or qualitative interviews with participants?